van der Horst

118 wagens ingeschreven voor de 39e editie van de 24H2CV/C1

24H2CV
24H2CV
Het volgende weekend, op 18, 19 en 20 oktober, ontvangt het circuit van Spa-Francorchamps traditioneel de laatste competitie van het jaar: de immens populaire etmaalrace die is voorbehouden aan de 2CV en aan de C1! En voor deze 39e editie zijn het zowat… 118 wagens die op de inschrijvingslijst staan. Het wordt dus weeral dringen op de piste, ongeacht het klassement of de categorie.
Eén jaar na een editie 2023 die niet werd uitgereden, omwille van de redenen die niemand heeft vergeten, zijn de 24H2CV/C1 terug. Het vaste voornemen is om volgende zondag klokslag 17u00, het grootst aantal bolides van de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup in de best mogelijke omstandigheden onder het zwart-wit geblokt te zien doorkomen. De weersomstandigheden kondigen zich herfstig aan, de baan, die zou voor het grootste deel van de tijd droog blijven.
 
24h 2CV Spa 2023
24h 2CV Spa 2023
Dat betekent dat de strijd om de zege volop kan worden gevoerd! En deze 24H2CV/C1, dat is uiteraard een zaak voor de specialisten… maar ze laten ook de deur op een kier voor ontelbare verrassingen! De laureaat in het algemene klassement verleden jaar, die echter zijn zege niet kon vieren, was The Golden Horse en zij zijn vastbesloten om dit nog eens over te doen en deze keer te feesten op het podium! De #14 The Golden Horse I zal worden bemand door Jérôme en Thierry Halmes, Ludovic Solheid en Steve Debilde, terwijl de #16 The Golden Horse II aan het stuur achtereenvolgens Jean-Pierre Blaise, Sébastien Piette, Pierre Dupont en Nathan Diffels zal zien. De gele bolides zullen ongetwijfeld alom tegenwoordig zijn op de voorste posten.
 
En dat zal ook de #70 CGS by SP Consulting nastreven. De drievoudige winnaarswagen van deze etmaalrace, zal worden gedeeld door Christophe Hooreman, David Dermont, Stéphane Perrin en Matts Breckpot! Een sterke bezetting, nog maar eens.
 
JMCE
JMCE
Met vier overwinningen op het actief, kent JMCE Racing het klappen van de zweep in de 24H2CV. We zullen de #1 JMCE 1 in het oog houden van Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis, Philippe Les en Maxime Bertho, evenals de #10 JMCE 10 van Léonard, Etienne en Julien Licops, vergezeld van Patrice Lacroix. De groep van de favorieten telt eveneens de #6 Jassogne Racing Team, met Mathieu Devos, Michael Jassogne, Philippe Courtois en Clément Nopère, de #17 Team Seventeen EBMI van Alec Graham, David O’Keeffe, Valentin Cordebar en Christian Tiggeler, de #33 P4M van Médhi-Rik Bouchereau, Laurent Bressan, Yves De Kelper en Lino Pecoraro, maar ook de #2 2M Racing van Philippe en Maxime Marquet en Dominique Speleers, in samenwerking met de onverwoestbare Fred Bouvy!
 
Naast deze topbolides, kunnen er meerdere outsiders voor aangename verrassingen zorgen. In hun rangen tellen we de  #7 Flax-Team van Marchandisse-Marchandisse-Devillers-Delvaux, de #8 MRG Racing van Marchandisse-Roland-Bertrand-Lissens-Grégoire, de #11 Manitou 11 AR Bizwood van Vandermosten-Moureau-Vanden Driessche, de #12 Racing Team Gaumais van Saive-Materne-Marchal-Massart-Salucci-Dropsy, de #18 Trapanelle by 2CV Passion van Chenier-Ehrhardt-Berteaux-Berteaux-Herman, de #22 Wamb Racing van Busschaert-Busschaert-Herstens, de #26 Wacky Racers van Lacoste-Bolland-Bourdon-Lachaud, de #38 Nous@ussinet38 van Naisse-Naisse-Dubois-Trefois-Hausammann, de #42 DP Racing van Demoulin-Demoulin-Demoulin-Palate, de #50 BTEK Racing van Chanu-Claudel-Crepin-Lazzarini-Tournade, de #55 AG Racing Box van Abrahams-Abrahams-Houben-Jaminet, de #60 CGS by Lusys van Hooreman-Adnitt-Tangeten-Stinton, de #86 EWM racingteam van Mylemans-Mylemans-Peeraer-Jacobs, de #96 DS Racing Team van Dumoulin-Poorters-De Well-Lempereur, enz... De lijst is verre van volledig, maar des te indrukwekkender!
 
_2PK Racing Team
_2PK Racing Team
De #31 2PK Racing Team van Willaert-Staelen-De Bel-Schollaert zal de enige vertegenwoordiger zijn binnen de categorie ‘Prototype’ die de eerbiedwaardige Citroën mechaniek eer brengt, net als de  #47 The Amélioré Beast van Mertens-Mertens-Van Wijmeersch-Van Israel-Smit-Haes dat is binnen de ‘Améliorée’. De strijd zal hevig zijn binnen de rangen van de ‘Classiques’, de categorie van de 2CV en Dyane die het dichtste aanleunen bij de serieproductie. Traditioneel is het een Belgisch-Frans-Nederlands treffen met de #49 Automotive Eendgineering van Spijker-Peter-Chira-Kolvoort, de #84 Crazy Snail van Brethenoux-Mercier-Bobba-Pereira Lopes, de #98 Retro Racing Team van Van de Velde-Van Den Brande-Arys, de #123 Dutch Dyane Racing Team van Van Koppen-Van der Goes-Van der Voort-Van der Voort, de #161 Les Bielles van Giel de Bouillard-TireauThouroude, en de #535 Citro s’Potes van Deniau-Destrochers-Fradin-Guermann! Het zal erom spannen!
 
Eveneens zoals de traditie het wil zullen beide Burton zich present melden binnen de  ‘Xperimental’. Men kan er zich aan verwachten om vooraan in het koppeloton de #77 Burton Technifutur Academy van Marville-Pirlot-Dahm-Gengoux (gaan ze voor de pole position?) en de  #78 Gascard Speed Organisation van Gascard-Gascard-Dejong te zien verschijnen. De #13 2CV Passion by Trapanelle van Sailly-Rousse-Lercher-Pade-Orel, van zijn kant, zal deelnemen binnen de categorie ‘Guest’.
 
Wat een topploegen binnen de C1!
 
24H2CV/C1
24H2CV/C1
Met een contingent van zowat… 60 kleine bommetjes, belooft de C1 Racing Cup nog maar eens zeer explosief te worden! En het is naar de gebruikelijke topploegen binnen deze competitie dat we moeten lonken om de favorieten in de wedstrijd, en voor de zege, aan te duiden. Een paar rijdersbezettingen vallen op. Zo ziet de #228 Gaban Motorsport aan boord Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens vergezeld worden van de jonge en snelle Thomas Vanloocke. Daarmee hopen ze een weerwerk te bieden tegen de huidige gedeelde leiders in het kampoenschap: de #204 Kimy Brothers van Damien en Arnaud Lavigne, die uitzonderlijk samen rijden met Régis en Arnaud Matot, en de #264 TC Racing by Kimy RT van Thierry Le Leu, Christophe Devis, Benjamin Thunissen en Jérôme De Mol. Langs de kant van de #232 Néo-Speed, stellen Laurent Do en Massimo Petralia hun vertrouwen in François Dell Atti en in de onnavolgbare Christophe Cagnina. Wat de #279 Black Kimy betreft, die zal worden gemend door Gaël Frère, Julien Lefevre-Bauthiere en Hugues Thomas. 
 
KG Racing by Beaufort
KG Racing by Beaufort
De winnaars in 2023 met de #248 KG Racing by Beaufort, Lorenzo Donniacuo en Nicolas Bever vervoegen de rangen van de #261 PCH Automotive en vergezellen daar Pierre-Cédric Henry en Mika Lottefier! De formatie BRV-Racing mikt duidelijk op de winst met een waanzinnig viertal op de #282 van de boss Bruno VER met Kenny Herremans, Tomas De Backer en een zekere Jaap Van Lagen, ex-rijder in het WTCC, de #254 van Tristan Földesi, Fabio Kyltieka, Davy Suffelleers, Kevin Van de Vyver en Maxime De Pape, de #266 van de Nederlandse eenzitter-rijdster Beitske Visser die wordt gekoppeld aan Frédéric George, Hendrix Bram en Pagen Rajko, en tenslotte de #273 van Jef Van Mechelen, Dimitri Van Hecke, Kenny De Vries en Guy Dierckx en de #206 van Vince Peeters, Lucas Romano, James Slaets, Tom Van Den Bergh en Gerardo Pin. 
 
Citropol zal uiteraard van de partij zijn, net zoals ieder jaar, met de #260 die wordt toevertrouwd aan rallyman Harry Bouillon, en die een team zal vormen met Smail Haddouche en Dusty Kukenheim. Dat is eveneens het geval voor Zeknova Tires, die twee bemanningen inzetten met de jonge Emilien Allart aan de zijde van de Zwitser Shanti Gaudin en de Fransen Antoine Amar en Alexis Giroud op de #216, evenals het Franse trio Jérémy Merires/Gaëtan Cannot/Arnaud Daucher op de #226.
 
MCL Racing Team
MCL Racing Team
Wil u nog meer namen? Volgende deelnemers worden ook verwacht in de hogere sferen van het klassement, of ze zullen op zijn minst van zich laten horen: de #203 MCL Racing Team (De Maeyer-Bedin-Dusseldorf-Beaupain-Rosoux), de #212 Jacky Delvaux Racing (Delvaux-Delvaux-Joris-Xhonneux-Hazard), de #214 High Tech Solar Group (Rigo-Vanherle-Gonay), de #223 Kimy Racing (Munsters-Munsters-X), de #225 BR2 Racing (Brasseur-Demeyer-Mathys-Dufrasne), de #230 CGS Racing Team (Godinas-Spiertz-Medart-Hubin), de #231 Gaban Motorsport (Ragonesi-Van Gorp-Van Laethem-Palmaers), de #250 Les Crash Test (Boveroux-Boveroux-Giannisis), de #255 8KSW Racing (Sordini-Tomasoni-Zorza), de #258 Canal Performance (Canal Robles-Jeukenne-Gathy-Dessy), de #263 RJ Motorsport (Fontana-Nazzari-Ricaboni-Baldo), de #276 JFP Racing C1 (Drieskens-Graindorge-Frerard-Dahlen), de #278 PK4FUN 278 (Wouters-Van Den Plas-Wyers-Hendrix), de #286 Ecurie Francorchamps (Vandermeulen-Vandermeulen-Vandermeulen), de #293 XJD Racing (Adriaenssens-Adriaenssens-Bonne), de #299 BE GSL Racing 1 (Gysembergh-Becerra-Nardi met een zekere Kévin Caprasse), enz... Deze lijst is nog verder van volledig dan de voorgaande…
 
Noteren we ook nog de aanwezigheid van de sprintbroers Jonathan, Kevin en Dylan Borlée, alias de “Tornados”, aan het stuur van de #281 die ze toepasselijk de ‘Cours Toujours’ doopten. Ze zullen die wagen naar de eindmeet proberen te loodsen met Malik Abrigach en Ludovic Chevremont! En dan is er nog de verantwoordelijke van RACB Sport, Xavier Schene, die opnieuw deelneemt en de  #246 OAK3 RT deelt met Thierry Lefin en Brieuc Kremer.
 
Buiten de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup, zullen we nog meer C1 zien rijden in de categorie ‘C1 Racing Cup Invitational’ (7 wagens, met Portugezen, Denen en Britten) en in de ‘C1 Racing Cup Europa’ (11 wagens, het merendeel afkomstig uit Nederland). 
 
Vraag naar het programma!
 
De vrijdag zal worden gereserveerd voor privé-testritten, maar de deelnemers aan de 24H2CV/C1 zullen de baan kiezen op zaterdag om 10u00, voor kwalificatieritten die zullen duren tot 11u35 en de volgorde zullen bepalen op de gigantische startgrid.
 
De start van de 24H2CV/C1 2024 zal gegeven worden om 17u00, en de aankomst volgt dan tweemaal twaalf uren later. De weddenschappen zijn geopend!

Persbericht 2CV Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 16 oktober 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons