van der Horst

16-jarige ruwe diamant Louis Drappier wil doorgroeien

Louis Drappier - BMW E46 328i
Louis Drappier - BMW E46 328i
De amper 16-jarige Louis Drappier is binnen de Belcar Skylimit Sprint Cup aan een mooi maidenseizoen bezig. Quasi zonder ervaring, maar met een goede professionele begeleiding slaagt deze youngster erin om zich in de kijker te rijden met zijn BMW E46 328i. Onder de vleugels van onder meer Jeffrey Van Hooydonk en Nico Verdonck gaan de chrono’s crescendo en hierdoor moest de Oost-Vlaming binnen het reglement van de Belcar Skylimit Sprint Cup een klasse hoger gaan rijden.
Yves & Louis Drappier
Yves & Louis Drappier
‘Goede wijn behoeft geen krans’, zegt het spreekwoord. Ook goede wijn kan echter nog verder rijpen. Louis Drappier valt op door zijn goede prestaties op zeer jonge leeftijd, maar hij moet zoals elke jonge snaak nog doorgroeien. Zijn start heeft hij in ieder geval niet gemist. Louis komt uit een autominnende familie waarbij vooral vader Yves het voortouw neemt wat betreft de mechaniek. Via een test kwam Louis Drappier door zijn uitmuntende car control in het vizier van Jeffrey Van Hooydonck en de trein was vertrokken. Tijdens zijn maidenseizoen werd geopteerd voor een BMW E46 328i.

Eerste stappen als 6-jarige in karting
Eerste stappen als 6-jarige in karting
Louis Drappier: “De beste jonge piloten komen uiteraard uit de karting waarin ik weinig ervaring heb. Ik heb op zeer jonge leeftijd wel enkele tests gedaan, maar je kan een dergelijke leerschool maar best heel goed aanpakken. Als Oost-Vlaming lukte dit amper. De verre afstand naar Genk en ook de drukke beroepsomstandigheden van mijn ouders maakte karten op een degelijk niveau quasi onmogelijk. Ik kon wel op mijn 14de een driftcursus volgen en werd opgemerkt door Jeffrey Van Hooydonk die me verder wou volgen. Via zijn DreamDrive ben ik dan verder gekneed op het noord-Franse Circuit de Clastres samen met onder meer Cédric Wauters. Deze laatste zorgde ervoor dat ik de kans kreeg om een geslaagde test te doen met een Lamborghini Super Trofeo. Eens de leeftijd van 16 jaar bereikt, kon ik in België aan de slag en kochten we een leswagen van Jeffrey. Een veredelde straatwagen, maar met een goede basis die we nu zelf laten evolueren, en vooral met de nodige aandacht richting remmen en ophanging.”

Eerste wedstrijd, eerste zege in klasse 2
Eerste wedstrijd, eerste zege in klasse 2
De sprintdiscipline met normtijden per klasse die Andy Jaenen hanteert binnen de Belcar Skylimit Sprint Cup is een schot in de roos en trekt veel piloten over de brug. Je vindt er een interessante mix van jonge en minder jonge piloten en wagens terug, alsook competitieve wagens die niet of amper passen in een ander kampioenschap binnen België. Budgettair vriendelijk racen met verschillende wedstrijden per weekend, verdeeld over verschillende circuits. Dit zorgt voor volle startvelden. Er zijn zes klassen met een verschillende normtijd naargelang het type wagen en de snelheid van de piloot. Maar piloot en wagen kunnen evolueren en dan grijpt de organisatie in om de onderlinge verschillen te nivelleren. Het lijkt misschien wat verwarrend, maar de filosofie van Andy Jaenen achter het geheel is heel doordacht en werkt perfect. 

Test met Jeffrey Van Hooydonk in de praatstoel
Test met Jeffrey Van Hooydonk in de praatstoel
Louis Drappier: “Voor ons eerste seizoen hebben we de zaken voorzichtig aangepakt. Ik had wel al ettelijke uren in de wagen gezeten op circuit, maar nog niet in wedstrijd en onder druk. We schreven de BMW in binnen de klasse BSSC2 en wonnen in die klasse meteen de eerste wedstrijd in Mettet. Zowel ikzelf als de wagen werden sneller, mede door de coaching van onder meer Nico Verdonk en ik voelde dat de klasse BSSC2 binnen de kortste keren te traag zou worden. Tijdens de vierde meeting was er iets mis met de transponder en ik dook in Francorchamps zonder het te beseffen onder de normtijd tijdens de kwalificatie. De organisatie zette me daarop in klasse BSSC3 en ik moest achteraan starten. Volledig terecht trouwens”.

Louis Drappier - BMW E46 328i
Louis Drappier - BMW E46 328i
“Enerzijds was dit spijtig omdat ik de verzamelde punten van klasse BSSC2 kwijt was, maar anderzijds was dit een teken dat we goed bezig waren en sneller werden. Ik zie de ingreep van het reglement niet als straf, maar wel als waardering gezien ik niet meer thuis hoor in klasse BSSC2. Ik wil absoluut niet racen met de handrem op om niet onder de normtijd te duiken. Ik wil nog verder evolueren en de auto sneller maken om zodoende zelfs op termijn onder de normtijd van klasse BSSC3 te gaan. Trouwens zullen Jeffrey en Cedric me vergezellen tijdens de Race Promotion Night, de slotrace over vijf uren op 16 november. Dergelijke snelle jongens willen gas geven”.



En waar ziet Louis Drappier zichzelf op korte en middellange termijn?
Louis Drappier - BMW E46 328i
Louis Drappier - BMW E46 328i
Louis Drappier: “Moeilijk te zeggen. Misschien evolueren we naar top binnen de Belcar Skylimit Sprint Cup of misschien gaan we wel richting de Belcar Endurance? De puzzel met studies, budget en ervaring moet in elkaar vallen. We gaan niet lopen voor we deftig kunnen stappen. Ik kreeg voor dit seizoen reeds een voorstel van een team om de 24H Zolder mee te rijden, maar we hebben gepast. Ik ben daar niet klaar voor. Op termijn uiteraard wel. Ik krijg veel steun van mijn ouders, maar die gaan ook niet over één nachtje ijs. Ik werk tijdens de vakantie om mijn steentje bij te dragen en heb een eigen sponsordossier gemaakt. Ik organiseer ook mijn eigen events. Ik wil er alles aan doen om zo hoog mogelijk op de ladder te kruipen binnen de autosport. Dromen van een professionele carrière richting GT of Toerisme mag en kan. Daarvoor moet er echter niet alleen gepresteerd worden op de het circuit, maar ook ernaast”, besluit de mature en gedreven Louis Drappier. 

De volgende races zijn in het voorprogramma van de 24H Zolder met twee kwalificaties op donderdag. Vrijdag is er motorstilte en op zaterdag zijn er twee sprintraces van 30 minuten om 10.10u en 13.10u

Foto's Belcar Skylimit Sprint Cup/David Noels - B-squared racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Sprint op dinsdag 13 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons