2023: de start van het GTP/Hypercar tijdperk - deel 1
![Meyer Shank Racing & Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06](https://www.autosport.be/i/200/upload/a308831894a8c27349e430e01f87e5253fdfd858.jpg)
Acura: 2 wagens in IMSA - 0 in het FIA WEC
![Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06 LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/d076e32cae6b019b7e946ffd53afc34eeab7ae09.jpg)
Zeker al niet als het van de fabrieksteams afhangt. Correct, meervoud, want na de moeiljke relatie met Team Penske besloot men de twee wagens te verdelen over Wayne Taylor Racing en Meyer Shank Racing. Een keuze die al wonderen verrichtte, waardoor men bij Honda Performance Development niet lang moesten nadenken om ook in het nieuwe tijdperk met deze teams verder te gaan. De testen zelf verliepen niet altijd even vlot, maar zij gaven wel een goeie indruk tijdens de laatste sessies in Florida. En met Daytona-expert Wayne Taylor in de rangen zijn de andere constructeurs gewaarschuwd.
BMW: 2 wagens in IMSA - 0 in het FIA WEC
![BMW M LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/6c4062be8e7115f6c18091069b318297459c9d03.jpg)
Al blijft BMW zeker niet weg van het FIA WEC. Integendeel, want daarvoor rekent de Duitse constructeur op een Belgisch team: Team WRT. De troepen van Vincent Vosse hadden gehoopt dit jaar al te staan op het hoogste niveau met Audi, ware het niet dat Audi de stekker uit het project trok waardoor WRT vertrok naar de concurrentie. Dit jaar zal het team nog in LMP2 opereren, maar vanaf 2024 gaat men met BMW meedingen voor algemene winst. Als men dezelfde resultaten gaat behalen als bij hun debuut in Le Mans, dan mag de concurrentie al beginnen te beven.
Cadillac: 2/3 wagens in IMSA - 1 in het FIA WEC
![Cadillac LMDh V.R](https://www.autosport.be/i/200/upload/4df9cdf0bfc4453afc900002e5d7446dda27ad9f.jpg)
Cadillac rekent net zoals Acura daarvoor op twee teams om hun te vertegenwoordigen. Chip Ganassi Racing als voornaamste zal beide kampioenschappen afwerken en dat ook onder de naam Cadillac Racing. Voor het FIA WEC opereren ze van uit Duitsland. Het ander team is Action Express Racing, wat ook geen onlogische keuze is. Dit team gaf het merk nog de titel in DPi in 2021. Ook voor Le Mans komt er maar één wagen aan de start, al zullen de fans blij zijn om het merk voor het eerst terug te zien sinds 2002.
Ferrari: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
![Ferrari 499P](https://www.autosport.be/i/200/upload/cd3fb509088a565d8a3e2d9412b5a4f531faed10.jpg)
Als u één team linkt aan Ferrari, dan is het wel AF Corse. Amato Ferrari, geen familie van overigens, vertegenwoordigt al jaren het merk uit Maranello en Ferrari gebruikt hem om hun fabrieksteams te runnen. Hoewel hun eerste race Sebring wordt, mikt het merk enkel op het FIA WEC. Voor IMSA lijkt 2023 te vroeg te komen, al is de mogelijkheid er wel voor 2024. Voor een team in de Verenigde Staten moeten ze zelfs niet ver zoeken, want Risi Competizione stelde zich al kandidaat om dat programma af te werken. Afwachten dus of ze die stap wagen.
Foto's: IMSA - Cadillac - Ferrari
Tweet