2023: de start van het GTP/Hypercar tijdperk - deel 2
![Start 2022 FIA WEC 8 Hours of Bahrain](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1325/ea854333132f6cc47a96d8435cc406c42e8d87bb.jpg)
Glickenhaus: 0 wagens in IMSA - 1 wagen in FIA WEC
![Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH](https://www.autosport.be/i/200/upload/b4a3d8696acfd0b6edd210173b3e6002bd185fc0.jpg)
Hoe het seizoen 2023 er uit zal zien voor Glickenhaus is ook nog niet met 100% zekerheid te zeggen. De vorige twee jaren hielden ze het voor gezien na het Europese luik, al kregen ze vorig seizoen daarvoor wel toestemming van het ACO en LMEM. Hopelijk lukt het komend jaar wel om een gans seizoen af te werken.
Peugeot: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
![Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1325/6eb1b2e13464e2b1caebac64d29c1ce03b212c50.jpg)
Volgend seizoen treedt Peugeot terug met twee wagens aan en ditmaal voor een volledig seizoen. Qua piloten rekent men wel nog op dezelfde namen als die van de laatste wedstrijd in 2022, al is het nog niet zeker of de bezettingen hetzelfde zullen blijven. Wat IMSA betreft is er sinds de bekendmaking wel over gesproken, maar nog niets concreets uit voortgevloeid. Misschien dat hun bezoek aan Sebring er wel eens verandering in kan brengen.
Porsche: 4 wagens in IMSA - 4 wagens in FIA WEC
![Porsche 963](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1248/3f90c11eaa9b005d2c60532363084da0fcfe87af.jpg)
Maar wat Porsche vooral onderscheid van de overige constructeurs zijn de leveringen aan klantenteams. Drie teams gaan namelijk ook een 963 in ontvangst mogen nemen, al moeten ze wel wachten tot april vooraleer ze de wagen kunnen inzetten. Langs Europese zijde is het JOTA dat samen met Hertz één wagen zal inzetten in het FIA WEC, terwijl JDC-Miller Motorsports hetzelfde zal doen in IMSA. Tot slot kwam Proton Competition op het toneel. Zij zullen een wagen inzetten in beide kampioenschappen. En het is al geweten dat het daarbij niet zal blijven, dus wordt Porsche de te kloppen constructeur in juni?
Toyota: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
![Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1220/231908f3a9d9213beaac02d5858dca44be33520a.jpg)
Net zoals anders zal het twee wagens inzetten in het FIA WEC, waarbij geen enkele wijziging wordt verwacht qua bezetting, maar wel aan de wagen. IMSA daarentegen staat (nog) niet op het programma. Er werd al gesproken om de IMSA Michelin Endurance Cup, de langste wedstrijden op de kalender, eventueel af te werken, maar daar is nog geen nood aan. Wel keek de concurrentie naar hun piloten en besloot om Mike Conway, José María Lopez en Kamui Kobayashi weg te halen, al mag Brendon Hartley dit seizoen voor Wayne Taylor Racing rijden. De reden: De eerste drie reden voor Cadillac, een concurrent voor het komende seizoen, terwijl Hartley in een Acura uitkomt die nog niet in het FIA WEC aanwezig zal zijn.
Kortom, met tien wagens in IMSA en tien in het FIA WEC gaan we een interessant tijdperk tegemoet, al komen de laatste wagens er pas in april bij. En dan is er nog niet gesproken over het feit dat er nog projecten in de pijplijn zitten, maar dat kan u één dezer nog lezen.
Foto's: Racing International Photography - Georges de Coster - Wilfried Geerts - Thomas Smets
Tweet