van der Horst

24H Zolder: Geen loon naar werken voor RedAnt Racing

RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
De drie Porsches van RedAnt Racing hoorden tijdens de 46ste editie van de 24 Hours of Zolder bij de grootste smaakmakers. De bolides voerden lange tijd de tussenstand aan, maar mechanische pech in de slotfase zorgde er echter voor dat dat overwicht niet met een podiumplaats werd beloond.
Ayhancan Güven
Ayhancan Güven
Meer dan 30.000 toeschouwers zagen zaterdag klokke vier hoe de 46ste editie van de 24 Hours of Zolder zich op gang trok. De RedAnt Racing Porsches deden dat van op derde (#93), zevende (#94) en veertiende (#38) plaats. Eigenlijk had deze laatste op de eerste startrij horen te staan – Ayhancan Güven had in de Superpole op donderdag de tweede tijd laten klokken – maar de wedstrijdleiding besliste daar anders over. De Turkse rijder was door een misverstand te laat uit de pitstraat gereden en kreeg acht seconden straftijd aan de broek.
 
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
Voor de toeschouwers bleek dat uiteindelijk een goede zaak, want Güven was één van de grote sterren van de openingsfase. Als een heet mes door boter stormde de gele Porsche naar voor, wat er nog voor het einde van het eerste wedstrijduur voor zorgde dat #38 RedAnt Racing-bolide het pak aanvoerde. Van 14 naar 1 in een paar dozijn ronden, indrukwekkend. Ook de andere RedAnt Racing-rijders lieten zich van hun snelste kant zien, en na kwartwedstrijd prijkten ze alle drie in de top-5. Zes uur later werd het nog beter: halverwege stonden de #93 en de #38 op één en twee, met een ronde voorsprong op de concurrentie. De Porsche #94 had wat tijd verloren, maar rondde de kaap van half wedstrijd nog altijd als vijfde.
 
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
“Het waren geen makkelijke omstandigheden op zaterdag”, analyseert team manager Marc Goossens. “In de eerste paar wedstrijduur was het heel warm, en nadien braken er een paar stevige onweders uit. Maar dat was niet voldoende om onze jongens van de wijs te brengen.” De #93 en #38 Porsches (de ‘rode’ en de ‘gele) bleven tot de slotfase voorin strijden, en het werd steeds duidelijker dat het om de winst op een duel met de D’Ieteren NGT Porsche zou uitdraaien.
 
“We begonnen aan de slotfase met een kleine achterstand”, aldus teameigenaar Bert Redant. “We hadden op dat moment kunnen beslissen onze tot dan toe gevolgde strategie verder aan te houden, en dan waren we waarschijnlijk met beide wagens op het podium gefinisht. Maar dat interesseerde ons niet, ook al omdat we niet het volledige Belcar-kampioenschap rijden. We wilden maar één ding: winnen.”
 
En dus werd de tactiek aangepast. “Veel woorden hoefden we daar niet aan vuil te maken”, vervolgt Redant. “De rijders die toen aan het stuur zaten (Yannick Redant op de #93 en Ayhancan Güven op de #38, red.) kregen de opdracht alles uit de kast te halen en tot op de limiet te gaan. Drie kwartier lang hebben ze kwalificatierondje na kwalificatierondje gedraaid.”
 
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup Type 992
Maar toen kwam de koude douche. Met tien minuten verschil gingen op beide Porsches de remmen stuk. De remschijven en -blokken hadden het onverdroten aanvallen niet doorstaan. “Niet omdat we ze niet tijdig zouden hebben vervangen, zoals sommige stuurlui-aan-wal na de finish beweerden”, legt Redant uit. “Die wissels hadden we tijdig doorgevoerd, de wagen van Yannick had zelfs zo goed als splinternieuwe remblokken. Maar een week voor de race kregen alle Porsche-teams van de technische commissie te horen dat ze niet de gebruikelijke remschijven konden gebruiken, maar wel de schijven die door Porsche waren gehomologeerd. Een zogeheten ‘verduidelijking’, met grote gevolgen. Ik denk dat vijf, zes Porsche-teams met remproblemen te maken kregen. En wij dus ook, op het meest ondankbare moment…”
 
En zo kon het door de vele neutrale toeschouwers zeer gesmaakte spektakel van de RedAnt Racing-clan niet met een podiumplaats worden beloond. “Enduranceracen kan de meest ondankbare vorm van autosport zijn”, stelt Redant schouderophalend. “Dit komt heel hard binnen. Ieder lid van het team heeft zich kapot gewerkt, van begin tot eind alles gegeven. En dan blijf je met lege handen achter. Er was zondagnamiddag niemand die het droog hield, dat kan ik je wel vertellen.”
 
Handtekeningensessie op zaterdag
Handtekeningensessie op zaterdag
“Toch wil ik de winnende rijders zeker feliciteren”, besluit Redant. “We hebben 24 uur lang een harde, maar faire en zeer mooie strijd met hen uitgevochten. Niemand mocht iets laten liggen. Zij zijn er voor beloond, wij niet. Hoe het nu verder moet? Zondag wou ik met alles stoppen en maandag de Porsches verkopen, maar ik ben er zeker van dat we op dinsdag zullen beseffen dat we hier heel trots mogen op zijn. We hebben voor het spektakel gezorgd. Onze rekening met de 24 Uur van Zolder is echter nog niet vereffend. Dit is nog niet afgelopen.”

Persbericht Racemail Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 26 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons