van der Horst

24H Zolder: Maxim Van Den Hove behaalt podium in de klasse TA

VP-Racing - Audi RS3 TCR
VP-Racing - Audi RS3 TCR
De voorbije 46ste editie van de 24 Hours of Zolder was er één in extremis voor het jonge Oost-Vlaamse talent Maxim Van Den Hove. De jonge kerel die het seizoen van het Belcar Endurance Championship met de GTE Racing Team Cupra TCR afwerkt, stapte in laatste instantie in op de VP-Racing Audi RS3 TCR, samen met Olivier Bertels, Nick Van Pelt, Alec Verbergt en Nygel Verhaeren. Na een harde wedstrijd kwam het team als tweede in de klasse TA over de meet, maar een defecte cardan weerhield hen van een echt topresultaat.
“Zonder die 55 minuten tijdverlies door die cardan, waren we in de buurt van de laatste GTA wagens uitgekomen en had een top 10 algemeen en een zege in de klasse er zeker ingezeten”, vertelt de jonge student Maxim Van Den Hove na de race.

VP-Racing - Audi RS3 TCR
VP-Racing - Audi RS3 TCR
“Nu goed, ik ben al blij dat ik heb kunnen deelnemen in zeer goede omstandigheden, want door het feit dat we met ons team niet aan de start van de 24 Hours of Zolder stonden, was dit een buitenkans om toch te rijden. De overeenkomst is eigenlijk pas gemaakt na de parade op woensdag, dus veel voorbereiding zat er niet meer in, maar ik ben echt blij met de kans die ik gekregen heb. Bovendien is de kennismaking met de Audi RS3 TCR geweldig geweest… Wat een wagen en het team was ook heel fijn om mee te werken! De auto is niet minder dan acht jaar jonger dan onze Cupra en beschikt onder meer over een sequentiële versnellingsbak, daar waar wij met een DSG-versnellingsbak rijden. Op alle vlakken is dit gewoon een andere generatie van TCR-racewagen en dat voel je echt. Ter illustratie, mijn derde ronde met de Audi, op echt gebruikte banden, kwam al in de buurt van de snelste ronde ooit met de Cupra.”

Terugvechten tot op het podium

P-Racing was continu in de voorste gelederen te vinden tijdens de trainingen en de enige kwalificatiesessie donderdagnamiddag, “maar tijdens de superpole, waar de startorde bepaald wordt, liep het fout met een elektronisch issue. We zijn daardoor achteraan moeten starten, maar de eerste stint van mijn teamgenoot Olivier Bertels was al geweldig. We klommen naar de leiding op en bleven continu in de top van de klasse hangen, vlak achter de leiders in GTB. Ik heb dan het stuur overgenomen op het moment dat de regen haar intrede heeft gemaakt. Alles bleef echt goed lopen tot die cardan is stuk gegaan.”

Vanaf dan begon het VP-Racing Team met het mes tussen de tanden aan een inhaalrace, die uiteindelijk van op de laatste plek in de klasse leidde naar de tweede plaats op het podium in TA (de klasse voor de snelle toerwagens) en naar een elfde plaats algemeen.

VP-Racing - Audi RS3 TCR
VP-Racing - Audi RS3 TCR
“Uiteraard ben ik ergens ontgoocheld, omdat deze wagen zoveel potentieel heeft getoond en we echt een topklassering hadden kunnen behalen, maar de ervaring op zich was super en ik ben blij dat ik met zo’n wagen heb gereden. Bovendien wil ik het team bedanken voor het werk tijdens de race waardoor we verder konden strijden.”

Maxim was echter niet de enige van de familie die op Circuit Zolder racete afgelopen weekend: “Mijn broer Manu heeft inderdaad met de BMW 120d van het team zijn ervaring in de Belcar Skylimit Sprint Cup verdergezet, met een zevende plek in zijn klasse in de eerste race en hij deed nog twee plaatsen beter in de tweede race.

Ik kijk er uiteraard naar uit om eens samen met hem te kunnen een wedstrijd afwerken.” Einde - Afspraak nu tijdens de finale van het Belcar Endurance Championship en de Belcar Skylimit Sprint Cup voor zowel de Cupra en de BMW en dat op 12 en 13 oktober op Circuit Zolder! 

Persbericht Maxim Van Den Hove



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op donderdag 29 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons