van der Horst

24H Zolder: Reacties na de race

Podium 24 Hours of Zolder 2024
Podium 24 Hours of Zolder 2024
De 46ste editie van de 24 Hours of Zolder draaide zowel op de baan als ernaast uit op een grandioos succes, met een tweede opeenvolgende triomf voor NGT Racing. Na afloop van een boeiende wedstrijd ging Autosport.be op jacht naar reacties aan de voet van het podium.
  • Dreamdrive
Bertrand Baguette
Bertrand Baguette
Bertrand Baguette (D'Ieteren Luxury Performance by NGT Porsche 911 GT3 Cup - 1e algemeen, 1e GTA): "We hebben de kloof inderdaad op zondagochtend en -middag geslagen, maar de fundamenten voor deze zege hebben we vanaf de start gelegd. We hebben geen risico's genomen, hebben de mechaniek gespaard en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik moet toegeven opgelucht geweest te zijn toen de twee Porsche van RedAnt Racing met problemen kampten, want we voelden hun hete adem in onze nek!"

Dylan Derdaele
Dylan Derdaele
Dylan Derdaele (Belgium Racing Porsche 911 GT3 Cup - 2e algemeen, 2e GTA): "Het was een tegenvaller om zaterdagnamiddag tijdens de eerste neutralisatie niet op tijd in de tankzone te geraken, want het gevolg was dat we meteen moesten achtervolgen. Tijdens de nacht sloegen remproblemen ons verder terug. We hebben echter nooit de moed laten zakken en in het tweede deel van de race getoond waartoe we in staat zijn. Ik besef dat we zonder die pech hadden kunnen winnen, maar ik ben vooral tevreden met de manier waarop we die tweede plaats uit de brand hebben gesleept."

Bert Longin
Bert Longin
Bert Longin (PK Carsport Audi R8 LMS GT2 - 3e algemeen, 3e GTA): "We kunnen alleen maar tevreden zijn met deze derde plaats. Met de Audi tanken we iets meer dan de concurrentie, maar we wisten op voorhand waaraan we begonnen. Het reglement is hetzelfde voor iedereen. In welke hoedanigheid ik hier volgende jaar zal aankomen, dat laat ik nog even in het midden."

Convents Racing
Convents Racing
Vincent Raymaekers (Convents Racing Team BMW 325i - 21e algemeen, 3e TC): "Een frustrerende editie, maar ik ben wel tevreden. We lagen lange tijd op de tweede positie, tot we een probleem kregen met een van de wiellagers en er nadien ook een wiel afbrak. Eerder in de wedstrijd kregen we een drive-through penalty omdat we tijdens de full course yellow-procedure te traag reden, maar dat was eigenlijk onbewust. Omdat onze regenbanden iets kleiner zijn, was de gemeten snelheid niet correct. Daardoor reden we trager dan de gevraagde 60km/u. Ergens is het vreemd dat anderen daarvoor niet bestraft zijn, maar goed het is wat het is. We pakken een podiumplaats als team en daar hadden we vooraf voor getekend."

Ian Gepts op TC podium
Ian Gepts op TC podium
Ian Gepts (IC Motorsport by CCP BMW E90 325i - 16e algemeen, winnaar TC): "Wat een fantastische wedstrijd, alles daaide zoals verhoopt. De wagen gaf geen krimp, de rijders hebben onze plannen perfect uitgevoerd en het team maakte eigenlijk constant de juiste calls. Het was zeker niet eenvoudig, met de hitte en de regen, maar alles klopte als een bus. We hebben zelfs op bepaalde momenten wat risico's durven nemen, bijvoorbeeld door in de regen al vroeg op slicks over te schakelen, maar net daardoor hebben we een kloof kunnen slaan."

Raf Van Belle - Gunther Van den Bergh - Tim Jacobs - Kenny Herremans - Niels Lagrange
Raf Van Belle - Gunther Van den Bergh - Tim Jacobs - Kenny Herremans - Niels Lagrange
Niels Lagrange (Tip Top by NGT Porsche Cayman GT4 RS - 14e algemeen, 3e GTB): "Dit resultaat hadden we absoluut niet meer verwacht na alle problemen in de aanvangsfase. We kregen een klapband die veel electronica beschadigde van o.a. ABS. Het heeft NGT twee uur gekost om alles hersteld te krijgen en we liepen 50 ronden achterstand op. We hebben toen besloten om het volle pond te geven en met het mes tussen de tanden te beginnen aanvallen. Dat heeft ons uiteindelijk nog terug op het podium gebracht, dus dat geeft echt enorm voldoening."

VP Racing op het podium
VP Racing op het podium
Nick Van Pelt (VP-Racing Audi RS3 LMS - 11e algemeen, 2e TA): "Wat een wedstrijd, we hadden echt de snelheid om de klasse te winnen. De cardanas die kapotging heeft ons 55 minuten gekost en daardoor was de achterstand op de concurrentie eigenlijk te groot. We hebben echter nog keihard gestreden om terug te komen, de podiumplaats is een leuke beloning. In korte wedstrijden is de Audi RS3 LMS een te duchten wapen, maar we hebben bewezen dat we ook sterk voor de dag kunnen komen in races van de langere adem."

Bert Redant
Bert Redant
Bert Redant (Teameigenaar RedAnt Racing): "Character building zullen we dit maar noemen zeker? Dit valt enorm zwaar." "Maar we kunnen niettemin trots zijn, het hele team kan trots zijn", valt Dirk Van Rompuy (rijder op de #38 Porsche 911 GT3 Cup) de Oost-Vlaming bij. "RedAnt Racing heeft echt goed werk geleverd, de strategie klopte, de rijders bleven foutloos en we hebben de wedstrijd mee gemaakt. We hebben bewezen dat de snelheid aanwezig was, maar het is en blijft een mechanische sport. Volgend jaar komen we terug!"

Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Cédric Wauters(Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 - 9e algemeen, winnaar GTB): "Dit voelt een beetje als revanche voor vorig jaar. Toen waren we eigenlijk bij elke sessie de snelste, maar kregen pech in de race. Het voelt goed om terug op het podium te staan bij de 24 Hours of Zolder, 8 jaar na mijn laatste podiumplaats. Op pure snelheid hadden we geen verhaal tegen de Porsche Cayman, maar toen zij problemen kregen, kantelde de wedstrijd in ons voordeel. Vanaf dat ogenblik konden we de wedstrijd controleren en wat veiligheidsmarge inbouwen. We kenden niet het minste probleem en de wagen heeft denk ik geen kras. Het team heeft de auto zelfs nog gewassen tijdens de eindfase van de race!"

Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Kris Verhoeven (Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 - 9e algemeen, winnaar GTB): "Unfinished business is de perfecte uitdrukking voor wat we dit weekend verwezenlijkt hebben! Het geeft een uitzonderlijk goed gevoel om met zo'n mooie voorsprong onze klasse te winnen. Hoed af voor het volledige team, dat op de gepaste manier heeft gereageerd na de onfortuinlijke remproblemen van vorig jaar."

Britt Van Osta
Britt Van Osta
Britt Van Osta (Dayvtec BMW M240i Dayvtec - 10e algemeen, winnaar TA): "Heel speciaal om al bij onze eerste deelname te zegevieren in onze klasse. Het doel was oorspronkelijk om aan de eindmeet te staan, maar dit resultaat is onverwacht. Ik ben tevreden over mijn progressie en over de prestatie van het hele team. De goede sfeer was de kers op de taart. Ik had horen zeggen dat Circuit Zolder een serieuze uitdaging was voor de mechaniek, dus ik ben toch wat opgelucht dat de wagen het zonder problemen heeft volgehouden."

Andy Peelman
Andy Peelman
Andy Peelman (Genius Water Racing Lamera - 15e algemeen, 3e TA): "Voor dit resultaat hadden we op voorhand zonder enige twijfel getekend. De auto is en blijft fragieler dan die van de concurrentie, maar het is leuk en eens iets anders. Vermogen hebben we genoeg, comfort dan weer iets minder. We zorgen in ieder geval voor diversiteit in het peloton en daar ben ik trots op. We zijn blij dat we niet alleen hebben uitgereden maar ook op het podium staan in onze klasse."

Ron Van De Water op het podium
Ron Van De Water op het podium
Ron Van De Water (VDW Motorsport BMW E46 - 18e algemeen, 2e TB): "De tweede plaats nadat we in het eerste deel van de race op kop stonden. Toch geeft die tweede plaats me geen slecht gevoel. We hebben alles gegeven en na de problemen met de cardan, was dit het hoogst haalbare. Bovendien hadden we voor de wedstrijd die cardanassen vernieuwd, uit voorzorg. We hoeven dus niet naar onszelf te kijken, we hebben gedaan wat we konden en autosport blijft een mechanische sport."

Yana Loeman
Yana Loeman
Yana Loeman (IC Motorsport by CCP BMW E90 325i - 16e algemeen, winnaar TC): "We zijn in onze klasse met veel auto's gestart en het was dus geen evidentie om iedereen te kloppen. Al in de startfase viel op dat we heel sterk voor de dag kwamen en in de regen hebben we dankzij enkele van onze rijders het verschil kunnen maken met de concurrentie. Het is na drie deelnames de eerste keer dat ik mijn klasse win in de 24 Uur van Zolder. Mijn dag kan niet meer stuk!"

Atrex Motorsports tweede in TC
Atrex Motorsports tweede in TC
Evertjan Alders (Atrex Motorsports BMW E36 325i - 17e algemeen, 2e TC): "Een mooi resultaat voor ons team bij de eerste deelname aan de 24 Hours of Zolder, nadat we in de winter beslisten om deel te nemen. We hebben wat kleine probleempjes gehad, maar afsluiten met een tweede plaats is leuk. We lagen lang op de derde plaats, maar toen Convents Racing een wiel verloor, werden we gepromoveerd naar de tweede plaats. Twee weken voor de start ging onze 2,8 liter motor kapot en moesten we noodgedwongen overschakelen op een 2500 cc-exemplaar. Daardoor verhuisden we van de TB naar de TC-klasse, maar als je ziet hoe de wedstrijd liep, hadden we zelfs de tweede plaats kunnen hebben in TB en dat is toch wel onverwacht. Nu goed, een zeventiende plaats algemeen, dat is echt wel onverhoopt, zeker voor een wagen uit 1997! Ik ben enorm trots op het team, want de overwinning is echt wel een overwinning van het hele team."



Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens & Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op woensdag 28 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons