Kenneth Heyer/Dylan Derdaele/Peter Hoevenaars - Belgium Racing
De editie 2016 van de 24 Hours of Zolder gaat de geschiedenisboeken in als de eerste uitgave waarin een team voor de vierde maal op rij zegevierde; een record dat niet gauw gebroken zal worden als u het ons vraagt. De strijd tussen open prototypes en de GT's werd nog maar eens beslist in het voordeel van laatstgenoemde, al lijken de prototypes jaar na jaar beter bij de les te zitten. De 24 Hours of Zolder blijft evenwel een ongemeen zware strijd voor zowel mens en machine; een terugblik.
Circuit Zolder
De aanloop naar de 24 Hours of Zolder is steevast relatief kort, met een opbouw van de infrastructuur in het begin van de week en meteen de voornaamste trainingen en kwalificaties op donderdag. Ook Autosport.be vulden we onze virtuele pennen, met een publicatie van de recentste timing, handige weetjes en een handige deelnemerslijst met foto's; een bijdrage die veelvuldig bijgewerkt werd doorheen de week en we bij menig team uitgeprint en ophangen zagen. Op woensdag brachten we u een overzicht van de meest recente nieuwtjes, alsook de melding dat Nico Verdonck de tandem VLN-Belcar zou afwerken, Fred Vervisch deed overigens iets gelijkaardigs met ADAC GT Masters te Zandvoort en Belcar te Circuit Zolder.
Domec Racing - Radical RXC
Op donderdag was het tijd voor actie en de weergoden voorspelden relatief goede omstandigheden, iets wat later op de week wel zou veranderen en mede bepalend worden in het uiteindelijke verloop van de 24 Hours of Zolder 2016. De eerste trainingsessie zorgde evenwel meteen voor een primeur dit jaar; voor het eerst voerde namelijk MExT Racing de tabellen aan en niet Deldiche Racing, iets wat het team uit Ternat tot nu toe in elke vrije training, kwalificatie en wedstrijd had gedaan. Een 1-2-3 van Porsche gaf aan dat de GT's niet naar Zolder afgezakt waren voor een bijrol. De eerste sessie kende evenwel niet voor elke deelnemer een dermate positief verloop, reeds vroeg ontstond er een brand op de Domec Racing Radical RXC, een van de meer bijzondere bolides op de inschrijvingslijst. Het team leverde een waar huzarenstukje, verving quasi elke vijs op de wagen en vervoegde op zaterdagochtend de concullega's bij de warm-up. De bolide werd evenwel opnieuw gegeseld door elektrische problemen, een direct gevolg van de brand en ontbrak op zaterdagnamiddag zelfs op de startgrid, waarna tijdens de etmaalrace de zwanenzang helaas relatief snel volgde.
VR / Qvick Racing - BMW M235i Cup
Toen de avond begon te vallen, had de enige overgebleven Norma evenwel de kop overgenomen. Enige tijd later bereikten de eerste regendruppels het Zolderse asfalt. Dreven de dreigende wolken in eerste instantie nog rond het circuit, dan zette enkele minuten later een felle regenbui het asfaltlint blank, met een zware crash van de VR / Qvick Racing BMW M235i Racing Cup #143 tot gevolg; Niels Lagrange mochten meteen ook een kruis maken door hun titelambities en de bolide leek na een inspectie total loss.
Finish 24H Zolder 2016
Belgium Racing ontweek alle valkuilen en plaatste zich steeds meer op het voorplan naarmate de race vorderde. Marc Goossens was ondertussen vertrokken naar de luchthaven, maar de troepen van Patric Derdaele focuste zich op één ding: die vierde opeenvolgende recordzege. Als naderhand zowel de Deldiche Racing Norma als de Zwitserse T2 Racing Ligier problemen kregen, kon Belgium Racing de vlaggen beginnen bovenhalen. Zo geschiedde ook; de Belgium Racing Porsche #99 van Dylan Derdaele, Marc Goossens, Yannick Hoogaars, Peter Hoevenaars en Kenneth Heyer leidden Patric Derdaele en Jan Gabriëls voor de vierde opeenvolgende maal richting het hoogste schavotje op het algemene podium van de 24 Hours of Zolder. Ook nadat koersdirecteur Lode Kersten het zwart-wit geblokt zwaaide zorgde de regen nog voor één laatste maal voor een hoofdrol; de podiumceremonie moest onderbroken worden door de hevige regen, getuige de foto's van de finish, de vreugdebeelden en het podium.
Heli Racing - BMW 120D
De 24 Hours of Zolder bewees ook in 2016 zonder schroom te passen in het lijstje van zwaarste etmaalraces op onze planeet. In het slotweekend van de Olympische Spelen in het Braziliaanse Rio was de olympische gedachte dan ook nooit ver weg; meedoen ís ook belangrijker dan winnen; onze welgemeende felicitaties dus aan alle bolides die na 24 uur strijd de moed, het geluk en de eer hadden de meet te kunnen overschrijden. Jullie verdienden ons respect en het fotoboek met finishers werd daarom aan jullie geweid. Een bijzondere vermelding willen we ook geven aan zowel de baanposten, het personeel van het Media Centre en Circuit Zolder, alsook alle vrijwilligers die deze editie mogelijk maakten. "Vrijwilligers worden niet betaald, niet omdat ze waardeloos zijn, maar omdat ze onbetaalbaar zijn", lazen we op een muur te Circuit Zolder vorige week of diezelfde boodschap in de woorden van Belgium Racing, want de winnaar heeft altijd gelijk: No Team, No Glory!
Bert Redant & Pieter Vanneste
U weet dat misschien niet, maar tot de groep van vrijwilligers behoren overigens ook de redactieleden van Autosport.be die de voorbije week meer dan een kwart miljoen aanslagen op hun toetsenbord realiseerden en meer dan 300 foto's selecteerden uit enkele duizenden gemaakte beelden. Niets van dat alles zou evenwel tot bij onze bezoekers geraken, zonder de financiële inbreng van onze partners. Ook tijdens de 24 Hours of Zolder kregen we steun van heel wat teams die een sticker met het Autosport.be-logo op hun bolide kleefden. Zowel aan zij die stickers met ons logo droegen op hun wagen als aan de partners die Autosport.be financieel steunen: een welgemeende dankjewel!
Foto's: Vincent Wouters, Marnik Mouchaers, Georges De Coster, Ronald Janssens & Martijn Wouters Tweet