van der Horst

4H Spa: AO by TF wint wedstrijd - Iron Dames halen de finish niet

AO by TF - Oreca 07-Gibson
AO by TF - Oreca 07-Gibson
De 4 Hours of Spa-Francorchamps, onderdeel van de European Le Mans Series, werden gewonnen door AO by TF. Jonny Edgar, Robert Kubica en Louis Delétraz reden een sterke en constante race en wisten uiteindelijk iets meer dan een seconde voorsprong te behouden op de Inter Europol Competition #43 van Sébastian Alvarez, Vlad Lomko en Tom Dillmann. Voor Sarah Bovy en de Iron Dames verliep de wedstrijd minder voorspoedig, want hun race kwam vroegtijdig ten einde na twee incidenten waarbij de Brusselse betrokken raakte.
  • Powercars
Start 2024 ELMS 4 Hours of Spa
Start 2024 ELMS 4 Hours of Spa
De race zelf kende twee verschillende gezichten. De eerste helft stond in het teken van talrijke incidenten, waarbij crashes een groot deel van het verhaal uitmaakten. Twee incidenten hadden Sarah Bovy als spilfiguur. De Brusselse klom op naar de top drie met haar Iron Dames Porsche, maar kwam in de Combes-bocht in de problemen. Bovy raakte eerst de leidende Iron Lynx Lamborghini, verloor de controle over haar wagen en botste daarbij tegen de Spirit of Race Ferrari van Matt Griffin, die hierdoor moest opgeven. Bovy kon haar race nog voortzetten, maar niet voor lang. Een tweede incident deed zich voor in La Source, toen de Iron Lynx Lamborghini langzaam vertrok en daardoor opnieuw betrokken raakte bij een botsing met Bovy, die probeerde op de Raidillon de Lamborghini in te halen. De twee wagens raakten elkaar en de Porsche van Bovy raakte zwaar beschadigd met een naar binnen gedraaid voorwiel, wat leidde tot een vroegtijdig einde van een zwaar weekend voor de Iron Dames.

AF Corse - Oreca 07-Gibson
AF Corse - Oreca 07-Gibson
Na nog een incident in de Raidillon was de tweede helft van de race gevuld met ononderbroken actie. AO by TF nam de leiding met de wagen van Edgar, Kubica en Déletraz, die tot aan de finish onder druk werden gezet door de Inter Europol Competition #43. Ondanks een sterke inhaalpoging behield het AO by TF team een minimale voorsprong van slechts één seconde op de groen-gele Oreca bij de eindstreep. De strijd om de derde plaats werd pas in de laatste tien minuten beslist, waar IDEC Sport met Marcos Siebert, Reshad de Gerus en Job Van Uitert op het laatste podiumtrapje terechtkwam. In de LMP2 Pro-Am klasse domineerde AF Corse de wedstrijd, met François Perrodo, Matthieu Vaxivière en Alessio Rovera, die met meer dan zeventien seconden voorsprong hadden op Proton Competition. Algarve Pro Racing completeerde het podium.

Kessel Racing - Ferrari 296 GT3
Kessel Racing - Ferrari 296 GT3
Bij de LMGT3's viel bijna de helft van het veld uit in de eerste helft van de race, waardoor slechts zes auto's meedongen om de overwinning. De Aston Martins domineerden aanvankelijk, maar halverwege de race nam de Kessel Racing Ferrari van Takeshi Kimura, Esteban Masson en Daniel Serra de leiding over en reed onbedreigd naar de winst. Ferrari vierde feest, want GR Racing behaalde de tweede plaats, terwijl de AF Corse Ferrari in de slotfase de derde plek overnam van de Racing Spirit of Léman Aston Martin.

Eurointernational - Ligier JS P320 - Nissan
Eurointernational - Ligier JS P320 - Nissan
In de LMP3-klasse gingen de kampioenschapsleiders Matthew Bell en Adam Ali van Eurointernational lopen met de overwinning, ondanks dat hun Ligier halverwege de wedstrijd even in het grind belandde bij Combes. Dankzij een slimme strategie wisten zij terug te vechten en uiteindelijk de overwinning pakken, gevolgd door Racing Spirit of Léman en COOL Racing, die in de laatste bocht van de race de derde plaats overnamen nadat de DKR Engineering Duqueine een kostbare fout maakte.

Na een intens raceweekend krijgen de teams nu een maand rust voordat de European Le Mans Series voor het eerst in haar geschiedenis richting Mugello trekt.

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 25 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons