6H Spa: Zet Alonso in Spa een grote stap richting titel?
Toyota TS050 Hybrid
Toyota is als enige fabrieksconstructeur in LMP1 aan een dominant seizoen bezig, maar de wereldkampioenen bij de rijders kennen we voorlopig nog niet. Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi hebben een bonus van vijftien punten op de zusterwagen. Als José-Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway nog een kans willen maken op de kroon is het voor hen in Spa dus D-day. Maar daar zal de Spanjaard ongetwijfeld anders over denken, zijn laatste wereldtitel dateert immers al uit 2006, toen nog in de F1. Of zorgen de slechte weersomstandigheden voor een verrassing en gaat Rebellion nog eens met de grootste beker aan de haal?
Aleshin-Vandoorne-Petrov
Nog een grote naam die iedereen zal opvallen: Stoffel Vandoorne. De Belg komt eindelijk nog eens in zijn thuisland in actie en doet met de SMP Racing BR1 een gooi naar het algemene podium. Hopelijk geeft de thuisrace voor Vandoorne ook een boost aan zijn teamgenoten Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin, het lot van onze landgenoot ligt immers ook voor 2/3e in hun Russische handen. Het trio komt uit in de LMP1-klasse zonder hybridesysteem en krijgt daar concurrentie van de zusterwagen van SMP Racing, de ByKolles CLM P1/01 en de beide Rebellion's R13.
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
In het FIA WEC zijn het aantal Belgische deelnemers altijd al dun gezaaid geweest, maar gelukkig is er tijdens dit Super Season Maxime Martin. Hij deelt de Aston Martin Vantage met Alex Lynn maar over zijn kansen kunnen we momenteel niet veel kwijt. De GTE Pro-klasse is dan ook ultracompetitief dit seizoen, naast de Britse constructeur zien we ook telkens twee fabriekswagens van Ferrari (488 GTE), Porsche (911 RSR), Ford (GT) en uiteraard BMW (M8 GTE). Acht LMP2-wagens en negen GTE Am-wagens maken het veld compleet, 34 wagens dus in totaal.