van der Horst

8H du Nord: Deze keer is het aan The Golden Horse

The Golden Horse II - 2CV Racing
The Golden Horse II - 2CV Racing
De 2CV Racing Cup 2024 kende een mooie zomerdag voor hun terugkeer op circuit in het departement Pas-de-Calais, op de omloop van Croix-en-Ternois. De zon was alom tegenwoordig gedurende de 8 uren dat de wedstrijd duurde, de sfeer was uitstekend en op het einde van de meeting was er de Hamburger Party. En The Golden Horse pakte eindelijk zijn eerste overwinning van het seizoen…
Podium 8H du Nord
Podium 8H du Nord
Als we de #1 2CVRT even niet meetellen, die testte een motorblok van 1150cc met het oog op de toekomst en reed dus buiten het klassement van de ‘Hybride’, kunnen we stellen dat de  #16 The Golden Horse II van Jean-Pierre Blaise en Sébastien Piette quasi nooit weg was van de leiding in deze wedstrijd in de Hauts-de-France! “In feite brak de kabel van de koppeling...in de allereerste remzone al”, aldus Jean-Pierre Blaise. “Het verplichtte mijn ploeggenoot Sébastien om de eerste stint af te werken zonder koppeling. Het team slaagde er wel in om het defecte stuk weer vast te maken tijdens onze eerste rijderswissel, zonder dat we de minste tijd verloren. Vanaf dat moment waren we constant lichtjes sneller dan de tegenstanders. We eindigden de wedstrijd met drie ronden voorsprong en dat wilde zeggen dat we een zeer goede dag beleefden. Die dag besloten we trouwens op een aangename manier, in het gezelschap van de andere teams aan de uitgang van de paddock van het circuit...” Signaleren we nog even dat de #16 zich ook nog de snelste wedstrijdronde eigen maakte in een tijd van 1’09’’013, een prestatie die ze realiseerden in de 19de passage.
 
Iets minder succes kende een andere bolide van het team van de familie Blaise. De #14 The Golden Horse I van Martin Businaro, Nathan Diffels en Jérôme Halmes werd het slachtoffer van een gebroken steun van de schokdemper en dat kostte hen een vijftiental minuten. Het sloeg hen terug naar de 6de plaats binnen het algemene klassement.
 
P4M 2 - 2CV Racing
P4M 2 - 2CV Racing
In het kielzog van de #16 werden het dan de twee topbolides van P4M die het eindpodium vervolledigden. De #33 P4M 1 van Médhi-Rik Bouchereau, Laurent Bressan, Yves De Kelper en Lino Pecoraro reden zelfs eventjes aan de leiding, voordat ze tijd verloren op de baan en in de pits. Maar dat belette hen niet om twee ronden voorsprong te houden op de #4 P4M 2 van Philippe en Maxime Marquet, versterkt met Dominique Speleers. De #6 Jassogne Racing Team van Michael Jassogne, Mathieu Devos, Philippe Courtois en Clément Nopère kende dan weer problemen met de koppeling en wiellagers, wat hen het leven moeilijk maakte op het einde van de race. Het leverde hen niettemin de vierde plaats op, ver voor de  #10 JMCE 10 van Etienne Licops, Patrice Lacroix en Stéphane Bertho.
 
Voor alle anderen was het allemaal een stuk ingewikkelder. De #38 Nous@ussinet 38 van Michel en Arnaud Naisse, Ludovic Dubois en Benjamin Trefois viel heel snel terug naar de dieptes van het klassement, terwijl de #8 VDM Sport van Olivier Renaud en Philippe Bolland, en de #20 P4M 3 van Gérard Schmidt, Marc De Well en Théo Lenoir tot opgave gedwongen werden.
 
TWG Racing Team - 2CV Racing
TWG Racing Team - 2CV Racing
Het duel voor de winst binnen de categorie ‘Classique’ werd beslist door een straf van een ronde, toebedeeld aan de #49 Automotive Eendgineering van de Nederlanders Vincent Spijker, Marcel Peter en Mihai Chira voor het niet respecteren van het rode licht aan de uitgang van de pitlane. Het gaf de overwinning aan de #24 TWG Racing Team van Jo Schollaert en Staf Mertens, die de laureaten werden met 33 luttele seconden voorsprong na acht uren van racen!
 
Na deze eerste passage langs Croix-en-Ternois, kunnen de teams zich concentreren op het traditionele hoogtepunt van het seizoen: de 24H2CV op Spa-Francorchamps, die op het programma staan van 18 tot 20 oktober. We komen daar nog op terug…     

Persbericht 2CV Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 19 augustus 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons