Analyse: Het potentieel van LMP3
![Team LNT - Ginetta-Nissan LMP3](https://www.autosport.be/i/200/upload/fb4ca6673f04dde22709abf3a4e0be94945777c4.jpg)
![Graff Racing - Ligier JS P3](https://www.autosport.be/i/200/upload/13b288d3e454c2f87999cf40526f256c4f31a282.jpg)
![Team LNT - Ginetta LMP3](https://www.autosport.be/i/200/upload/2c20984d0668c5c4d4d19aeaae0b00c11af699a9.jpg)
Dit bleek een spijtige evolutie voor de klasse, temeer daar de Ginetta tijdens de ELMS seizoensafsluiter te Estoril bij een eerste rechtstreekse confrontatie niet moest onderdoen voor de Ligier JSP3. Een Ginetta runnen in LMP3 zou nog steeds mogelijk zijn, maar met beperkte medewerking van de constructeur gaat men als team natuurlijk niet ver geraken. Het Slovaakse ARC Bratislava was het wel degelijk van zin, maar diende het inschrijvingsdossier laattijdig in waardoor men zal uitwijken naar de Asian Le Mans Series.
![ADESS 03 LMP3](https://www.autosport.be/i/200/upload/e7c7c5486c7f974b6b2a9cc2d65ac657ae0f383e.jpg)
![Ave Riley - AR-2 LMP3](https://www.autosport.be/i/200/upload/435fff64e4cb33041c691a07ee3ce15210151a94.jpg)
![Prime Racing - Ginetta LMP3](https://www.autosport.be/i/200/upload/c0c904e3b7bd44f0f80bbc325b2dcb3fab797bb2.jpg)
Het feit dat LMP3 met 20 inschrijvingen ruimschoots de grootste klasse vormt in de ELMS, bewijst dat deze nieuwe proto-klasse duidelijk tot de verbeelding spreekt, waarbij ook het aantrekkelijke prijskaartje ongetwijfeld een rol speelt. Een apart kampioenschap, zoals de ACO voor GT3 op poten zette, is zelfs geen utopie, maar dan blijft er met LMP2 en GTE nog maar weinig over van de ELMS. De dominantie van Ligier/Onroak is in zekere zin een spijtige zaak en het zal moeilijk zijn om deze te doorbreken. Afwachten dus of ADESS, Ave-Riley en DOME een voet aan wal zullen krijgen en of Ginetta mogelijk terugkeert.
Foto's: Nissan, ELMS, ASLMS, Riley, Niels Vaeck
Tweet