Assen 200: Bakker en Krueger (Porsche) sant in eigen land
Teleurstelling was er ook op de Porsche Cayman #121 van Philippe Wils en Kurt Hensen, die veel te snel slachtoffer werden van een breuk aan de ophanging rechtsvoor, terwijl de Volkswagen Golf GTI #17 van de familie Mazuin (met Michaël, Camille en Louis) tegen problemen aanliepen met het linkervoorwiel vooraleer ze dan in de gravel bak belandden. Nadien kenden ze nog problemen met de overbrenging. De beide Duitse bolides belandden zo in de diepten van het klassement.
Maar er zijn er die zich steeds meer opwerpen als gevestigde waarden in de Hundred Series en die over de volle afstand opduiken vooraan de rangschikking. Recep en Hakan Sari plaatsten hun zeer efficiënt draaiende BMW M4 #234 op de tweede eindplaats en wonnen tevens de Klasse X voor de Audi RS 3 LMS #102 van Pierre-Arnaud Navarro, Lucas Waltermann en Roberto Nale. Laatstgenoemden vervolledigden het podium in het algemene klassement maar eigenden zich ook de zege toe in de erg betwiste Klasse E. De vooraf aangekondigde krachtmeting met de Peugeot 308 #23 van Caren Burton, Jérôme Heinen en Damien Dussoul was van korte duur want op de Franse wagen brak de riem van de alternator bij twee gelegenheden, wat hun terugsloeg naar de 5de plaats in de algemene rangschikking, net achter de MARC BMW M2 V8 #7 van Chris Van Woensel, Maurits Van Egdom en Dirk Mertens, de winnaars van de Klasse S+. Het podium van de Klasse E werd volgemaakt door de Peugeot 207 T #70 van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica.
De Porsche Cayman #63 deze keer met Peters en van den Bergh achter het stuur, was in minder goede doen dan in de stortregens van Magny-Cours. Ze stelden zich tevreden met een top 6 en de zilveren medaille in de Klasse G+. De algemene top 10 van deze Assen 200 werd vervolledigd door een andere “Hollandse” Porsche 911 GT3 Cup, die van Johan en Michael Van Peperzeel. Philippe Ménage en Guy Katsers (Vauxhall Astra Coupé #777) maakten kort werk van de tegenstand in de Klasse B (Divisie 1) nadat de Honda Civic #6 van Patrick Van Billoen en Navric De Laet problemen kende met de stuurbekrachtiging en daarna slachtoffer werden van een olielek. Het duo nam echter nog wel de maat, binnen de klasse, van de Renault Clio Cup #110 van Patrick Asnong, Philippe Hortulanus en Henri Franken, die tegen een tijdstraf en een ronde aanliepen omdat ze inhaalden onder gele vlag. Opnieuw stelde de Honda Civic #99 van de Britten Ricky Coomber en Mark Simmons teleur op mechanisch vlak. Zij konden slechts het klassement vol maken.
Winst was er voor de Renault Clio Cup #69 in de kleinste klasse A (1600cc). Rogier Van Kuyk en Thomas Leten haalden het van de Honda Civic #44 van Marco Van Belle, betrokken in een ongeval bij de start, en van de Honda Civic #18 van Jean-Didier Ronveaux, Georges Pons en Frédéric Faucon.
Na 200 minuten wedstrijd in het noorden van Europa kunnen de deelnemers aan de Hundred Series nu de wapens oppoetsen voor een dubbel treffen (tweemaal 100 minuten) op Francorchamps, in het kader van de 25 Uur Fun Cup. En over het algemeen zien we daar toch een redelijk aangedikt startveld…
Hundred Series by BGDC
Tweet