Azerbeidzjan: Van saaie Europese GP naar fan-favoriet stratencircuit
![Circuit Baku](https://www.autosport.be/i/200/upload/bee0f6a5a7f8c26d8f8ae72a27ee50133f6eb017.jpg)
In 2016 ging het Formule 1-circus voor het eerst naar het Oost-Europese Azerbeidzjan voor de Grote Prijs van Europa. Het Baku City Circuit van ongeveer zes kilometer en met een van de langste rechte stukken op de F1-kalender leek het perfect om een spektakel met veel inhaalmanoeuvres te creeëren. Dat viel echter een beetje tegen in de race zelf. Nico Rosberg (Mercedes) vertrok vanop de pole. Sergio Perez (Force India), die normaal tweede zou vertekken was, door een gridstraf voor het vervangen van de versnellingsbak, zevende. Daardoor vertrokken Daniel Ricciardo (Red Bull) en Sebastian Vettel (Ferrari) op de tweede en derde plek. Lewis Hamilton (Mercedes) vertrok slechts tiende nadat de Brit crashte tijdens Q3 in de kwalificatie.
![Nico Rosberg](https://www.autosport.be/i/200/galleries/575/e07ec7e606b758d7d9a296a5fe9b3f0bb691b9d2.jpg)
2017: Chaos, een rode vlag en tijdstraffen
Een jaar later werd de Europese GP omgedoopt tot de Grote Prijs van Azerbeidzjan en er was meteen ook heel wat meer actie op het circuit. Daniel Ricciardo raakte de muur tijdens Q3, waardoor hij op plaats tien vertrok op zondag. Lewis Hamilton kwalificeerde op pole, met teamgenoot Valtteri Bottas (Mercedes) naast hem en Kimi Räikkönen op de derde plek.
![Carlos Sainz Jr. - Scuderia Toro Rosso](https://www.autosport.be/i/200/galleries/515/22358421bdf641b1bf5daaef76fb72e132dac230.jpg)
![Lance Stroll & Esteban Ocon](https://www.autosport.be/i/200/galleries/699/5e8a344e3ad554df2addfaca9c52e3c0b0f45eec.jpg)
![Daniel Ricciardo - Red Bull Racing](https://www.autosport.be/i/200/galleries/547/feb538f5b61d1924e5e287978597082771b2c81c.jpg)
2018: 'Heartbreak, turning points and gain'
![Sebastian Vettel - Ferrari](https://www.autosport.be/i/200/upload/d18af12832bbff6e7fb6236a477f452b8520db73.jpg)
![Max Verstappen](https://www.autosport.be/i/200/galleries/945/c38d8fa5f24a239e5f79385cf6024c04e036c936.jpg)
Tijdens de safety car-periode crashte Romain Grosjean (Haas) helemaal zelf - ook al dacht hij dat het door Marcus Ericsson (Sauber) kwam - waardoor de safety car wat langer op de baan bleef. Bij de restart besloot Sebastian Vettel ervoor te gaan nadat hij tijdens de pitstops zijn eerste plek verloor aan Bottas. Het lukte echter niet en de Duitser strandde op de vierde plaats. Met nog drie ronde te gaan, reed Valtteri Bottas door een brokstuk op het rechte stuk. De Fin had een platte band en moest zijn eerste plek opgeven aan teamgenoot Hamilton. Die won uiteindelijk de race, met Räikkönen en Sergio Perez ook op het podium.
2019: 'Redemption Day' voor Valtteri Bottas
In 2019 bleek de kwalificatie spannender te zijn dan de race. In Q1 crashte Robert Kubica zijn Williams in de smalle kasteelsectie en in Q2 deed Charles Leclerc (Ferrari) exact hetzelfde. Bottas claimde uiteindelijk de pole positie, met Hamilton tweede en Vettel derde.
![Sebastian Vettel - Ferrari SF90](https://www.autosport.be/i/200/upload/943ce70cd83c2b30180b4ef0ce8919896a025178.jpg)
![Charles Leclerc](https://www.autosport.be/i/200/galleries/995/8b19dd4730e18ef0aa3e3c5e9921471ec0a6c23a.jpg)
In 2020 werd er uiteindelijk geen race verreden in Azerbeidzjan door de coronapandemie. Dit jaar is de GP echter helemaal terug, met een beperkt publiek. Nu het gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton wagenwijd open ligt, wordt het alleen maar spannender. Zal Verstappen oppermachtig zijn in Bakoe? Of toch 2018-winnaar Hamilton?
De Grote Prijs van Azerbeidzjan vindt plaats op 6 juni.
Foto: FIA Formule 2, RIP, Georges De Coster, Scuderia Ferrari F1
Tweet