Barum: Vaudeville om titel bij ERC3 Juniors
![JB-Franceschi - Ford Fiesta](https://www.autosport.be/i/200/upload/d46483a2b7b83704ebfc244e8f9a8d8cd127ed96.jpg)
Franceschi snelde naar winst na een meesterlijke rit op het gevreesde Pindula en liet LIarena verweesd achter. De Fransman schonk zo Torn de titel op een zilveren schoteltje. Plus, Franceschi boekte een formidabele winst, voor hem en voor Ford. En dat bij zijn debuut.
![Efren LIarena - Peugeot 208](https://www.autosport.be/i/200/upload/0ce3bb90f5cf04b3d26a29256d4f82194aa1ab25.jpg)
De organisatie zag inderdaad dat Franceschi problemen had en kende hem als enige in klasse R2, ofte RC4, een straftijd van een minuut toe. Gevolg: LIarena naar nummer één, terwijl Torn vijfde bleef. De Spanjaard mocht zich dus kampioen noemen, wat gelijkgesteld is aan een stevige bonus met oog op volgend jaar. Een vaudeville. Dat was het toen al.
Klap op de vuurpijl. Een dag na zijn titel verschenen er beelden van LIarena die lek reed op de laatste proef. Ook hij mocht dus in zijn handen wrijven dat Kasava 2 werd geannuleerd. Echter, aan zijn tijdsverlies werd geen tijdsstraf gekoppeld. Voer voor discussie dus.
Geannuleerde proeven. Zelfs op het bijna hoogste niveau blijft het voor "problemen" zorgen. Hoe zit het met normtijden, of straftijden, of tijdsverlies op de laatste proef? Het blijft zowat een subjectief gegeven en het betere nattevingerwerk. Spelen er zich op zo'n moment andere spelletjes af achter de schermen? Is er iemand specifiek gebaat bij een Spaanse kampioen of een Estse.
Los van de strijd om de titel is er één zaak heel spijtig. JB Franceschi is zijn winst kwijt. De Fransman won bij zijn debuut in en om Zlin, en dat is heel weinigen gegeven. Sébastien Ogier noemde recentelijk één naam als hij het had over een opvolger: die van Franceschi. Een oververdiende, meer dan terechte, overwinning glipt uit zijn handen door God weet wat. En ja: als die proef verreden zou worden was de Fransoos geen winnaar, maar was LIarena evenmin kampioen. Het net der hiaten in de rallysport dicht zich beetje bij beetje, maar door dit gat in het reglement ontstaan er nog altijd oeverloze discussies, en dat weegt, nog meer dan op Torn, LIarena of Franceschi, op de volledige rallysport.
Foto's: Sandro Delaere
Tweet