van der Horst

Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul': Spannende races met onverwachte ontknoping

Start Belcar Historic Cup Zolder
Start Belcar Historic Cup Zolder
45 teams van de Belcar Historic Cup sloegen tijdens de Zolder Historic Grand Prix hun tenten op in de paddock van Circuit Zolder voor de vijfde en zesde manche van het kampioenschap. We kregen twee prachtige races voorgeschoteld, ondanks het feit dat enkele protagonisten vroegtijdig de races moesten verlaten en de tweede race in mineur eindigde met twee bestraffingen die hard binnen kwamen bij de betrokken piloten.
Zolder Historic GP: De belcar Historic Cup in beeld gebracht
Nog voor de kwalificatie kregen de rijders de kans om tijdens een vrije betalende training hun materiaal te testen. Daarbij stuurde Juli Vannieuwenborgh de motor van zijn BMW 635 Csi naar de eeuwige jachtvelden terwijl ook de roll out van de BMW M1 van VR Racing by Qvick Motors niet naar behoren verliep en de wagen stil viel.


Opnieuw Branckaerts op pole met de Corvette C4 ZR1
Roll out Porsche Jan Van Elderen niet zonder problemen
Roll out Porsche Jan Van Elderen niet zonder problemen
Tijdens de kwalificatie deed Erik Qvick een tweede poging met de M1, maar tevergeefs. De wagen viel opnieuw stil en ging terug op de trailer door een defecte censor van de nokkenas. Ook de BMW 320 STW van het team kreeg reeds na enkele ronden af te rekenen met een defect differentieel en hierdoor moest Dirk Van Rompuy achteraan starten tijdens de eerste wedstrijd van het weekend. Er zijn heel weinig vrije trainingsdagen op circuit Zolder en hierdoor zijn bepaalde rijders genoodzaakt om een test of roll out te doen tijdens een raceweekend. Ook Jan Van Elderen kwam met zijn schitterende FIA Porsche 911 en lag meer onder de wagen dan achter het stuur. Uiteindelijk reed hij geen van beide races uit. 

Luc Branckaerts (Corvette C4 ZR1) snelste wagen van het lot
Luc Branckaerts (Corvette C4 ZR1) snelste wagen van het lot
Luc Branckaerts toonde opnieuw wie momenteel over de snelste wagen beschikt en pakte de pole met een strakke 1’40”769. Hij was daarbij een dikke seconde sneller dan de broers Wim en Tim Kuijl die hun respectievelijke Ford Capri RS 3100 Cosworth en BMW 325i op de tweede en derde plaats parkeerden en op de pole in platform 2 en 4. De Porsches 911 van Luc Moortgat (964 RS) en Erik Bruynoghe (SC) vonden we terug op de vierde en vijfde startplaats voor de BMW 325i van Thaens/Theunissen, de Mercedes 190 Evo2 AMG van Samuel Verheggen, de BMW M3 E30 van Fred Krab, de razendsnelle Opel Kadett van gastrijder Katsikis Georgios en de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl
Pole voor de broers Wim & Tim Kuijl in platform 2 & 4
Pole voor de broers Wim & Tim Kuijl in platform 2 & 4
die de top tien afsloot en de pole pakte in platform 1 voor FIA wagens. De leider in platform 4, François Bouillon blies zijn motor op van de mooie Audi 80 STW Quattro Competition terwijl ook Evertjan Alders zijn motor van de BMW 535 24V in de poeier draaide. Meteen mochten reeds enkele belangrijke protagonisten hun wagen opladen. Het was ook even schrikken toen Michaël Rausch in de remzone van de Bolderbergbocht (Rea) door zijn remmen trapte en aan
Michaël Rausch beleefde een bang moment toen hij door zijn remmen trapte
Michaël Rausch beleefde een bang moment toen hij door zijn remmen trapte
een rotvaart richting de muur ging. Hij kon echter zijn BMW E21 335i net voor de zandbak omgooien en ging achterwaarts de kattenbak in zonder noemenswaardige schade.   




Race 1: Zeven zeges op rij voor Branckaerts
Luc Branckaerts presteerde zeven zeges op evenveel wedstrijden
Luc Branckaerts presteerde zeven zeges op evenveel wedstrijden
Bloedheet was het op zaterdag tijdens de eerste race. Het werd uiteindelijk een start-finish race van Luc Branckaerts die zijn Corvette C4 ZR1 voor de vijfde maal op rij op het hoogste ereschavot parkeerde. En als we er het laatste raceweekend van vorig seizoen op de Nürburgring bijtellen is het een zeven op zeven voor de ex wielerprof.
“Waanzinnig was het”, aldus Luc Branckaerts na de finish. “De hitte in de Corvette was amper te harden. Tot 75° werd er gemeten binnenin de wagen. Het was echt op karakter racen”. 

Porsche duel voor derde plaats tussen Erik Bruynoghe en Luc Moortgat
Porsche duel voor derde plaats tussen Erik Bruynoghe en Luc Moortgat
Wim Kuijl kon het langst in zijn buurt blijven, maar moest het strijdtoneel verlaten met een defecte schakelbak. Geen vijf op vijf dus voor Wim in platform 2 terwijl zijn broer Tim de tweede plaats erfde en zodoende de overwinning pakte in platform 4 voor een snelle Ben Thaens in zijn BMW E36 2.5 en Dirk Van Rompuy die een goede inhaalrace lukte en dertig plaatsen goed maakte in zijn Bigazzi-BMW 320 STW. Na Luc Branckaerts en Tim Kuijl werd de Porsche 964 RS van Luc Moortgat als derde afgevlagd. De regerende kampioen in platform 3 was quasi een ganse race in een zwaar duel verwikkeld met merkgenoot Erik Bruynoghe die een schitterende start lukte. Het ging regelmatig haasje
Strijd tussen Dieter Kuijl en Samuel Verheggen binnen St. Paul Raceteam
Strijd tussen Dieter Kuijl en Samuel Verheggen binnen St. Paul Raceteam
over, tot de Limburger kreeg af te rekenen met een nukkige versnellingsbak en Luc Moortgat moest laten gaan. Maar Bruynoghe pakt via de vierde plaats wel de zege in platform 2. Samuel Verheggen werd bijzonder knap vijfde algemeen en derde in platform 3 met de Mercedes 190 Evo 2 AMG. Hij was rondenlang in een duel verwikkeld met zijn schoonvader Dieter Kuijl die normaliter zesde zou worden, maar door een misverstand met de pitlane een ronde te vroeg van het gas ging. Hij werd zodoende nog gepasseerd door de BMW 325i van Ben Thaens, de Porsche 964 van Eric Nulens en de Opel van Georgios Katsikis. Ondanks het spijtige misverstand won de St-Paulrijder wel in Platform 1 en
Dirk Van Rompuy lukte mooie inhaalrace
Dirk Van Rompuy lukte mooie inhaalrace
versterkte zijn leiderspositie nadat Jan Van Elderen (Porsche 911) en zoon Bas (Ford Escort MK1) de eindmeet niet haalden. Luc Geebelen (Porsche 911) en Alexander Trojan (Ford Escort) vervolledigden het podium in deze FIA klasse. Fred Krab sloot de top 10 af in zijn BMW E30 M3 voor Gust Van Haelst die tweede werd in platform 2 en opnieuw belangrijke punten sprokkelt in zijn Mazda RX2. Anthony Vonk werd derde in zijn BMW 635 CSi.  

Race 2 kent een bizarre ontknoping met Tim Kuijl als morele winnaar
Knappe races van Ben Thaens & Bert Theunissen
Knappe races van Ben Thaens & Bert Theunissen
De startopstelling tijdens de tweede race op zondag was gebaseerd op de uitslag van de race 1. Dus opnieuw mocht Luc Branckaerts vertrekken vanop de pole, geflankeerd door Tim Kuijl terwijl de Porsches van Moortgat en Bruynoghe de tweede startrij bemanden voor de Mercedes van Samuel Verheggen, de BMW van Bert Theunissen, de Porsche 964 van Eric Nulens, gastrijder Katsikis in zijn bijzonder krachtige Opel Kadett, Dieter Kuijl met zijn Ford Capri, Erik Qvick (BMW STW), de Mazda van Gust Van Haelst, enz.
Fred Krab liet zijn BMW M3 aan de kant terwijl we gans achteraan met ondermeer Wim Kuijl, Jan Van Elderen, Raphael Bruneel, Roessle en Bas Van Elderen nog schoon volk zagen die pech kenden tijdens de eerste race. 

Gust Van Haels nieuwe leider in platform 2
Gust Van Haels nieuwe leider in platform 2
Tijdens de start was het opnieuw de Corvette van Branckaerts die het snelst uit de startblokken schoot, maar Tim Kuijl kon aanklampen en druk zetten. Erik Bruynoghe dook als derde de eerste linkse in voor Verheggen, Katsikisn Dieter Kuijl, Erik Qvick en Moortgat die zijn start wat miste. Ondertussen sneed Wim Kuijl als een mes door boter en stootte door richting de top 5. Maar de leider in platform 2 ging iets te onstuimig door de eerste linkse en moest door de kattenbak. Hierdoor beschadigde hij de uitlaat en moest richting pitlane. Zijn uitlaat zorgde voor een eerste safety car. Met nog 12 minuten op de teller werd het veld opnieuw los gelaten. De Amerikaanse krachtpatser bleef aan de leiding voor Tim Kuijl, Erik Qvick, Erik Bruynoghe, Katsikis, Dieter Kuijl, Luc Moortgat, Verheggen, Theunissen, Van Haelst en Nulens die de voorlopige top 10 afsloot. 

Bas Van Elderen - FIA Ford Escort MK1
Bas Van Elderen - FIA Ford Escort MK1
Tim Kuijl wist in de buurt te blijven van Branckaerts en toen de motor van de Corvette efkes ging sputteren, liet de St. Paulrijder deze kans niet liggen en pakte de leiding. Even laten moest de safety car voor de tweede maal uitrukken voor enkele gestrande wagens van ondermeer Filip Mahieu en Ilaria Stalliviere (versnellingsbak). Met amper nog vier minuten op de teller wist iedereen dat er zou worden afgevlagd onder safety car. Zodoende bolde Tim Kuijl als eerste over de eindmeet en boekte zijn eerste algemene zege. Branckaerts werd tweede voor de BMW STW van Erik Qvick, de Porsches van Bruynoghe en Moortgat, de Mercedes van een herboren Samuel Verheggen en de Ford Capri van Dieter Kuijl die opnieuw primus was in het FIA platform 1.

Mooie duels in de buik van het peloton
Mooie duels in de buik van het peloton
De vreugde van Tim Kuijl was echter van korte duur omdat hij door de wedstrijdleiding samen met Luc Branckaerts werd bedacht met een penalty van 30 seconden. Beiden hadden een gele vlag genegeerd tijdens een safety car procedure. Op de onboard beelden van Tim Kuijl is inderdaad te zien dat er geel werd gezwaaid toen Tim de Citroën AX van De Bonhomme trachtte te ontwijken.


Tim Kuijl
Tim Kuijl
Tim Kuijl: “Ik wou twee wagens inhalen aan de Bolderbergbocht (Rea). Deze wagens kregen duidelijk een blauwe vlag. De eerste ging uit de weg en werd gepasseerd. Onmiddellijk erna wou ik ook de tweede passeren in de Jochen Rindt bocht net na de Bolderbergbocht. Maar die maakte een beweging naar rechts waardoor ik hard in de remmen moest en hem links passeren. Door dit manoeuvre was ik gefocust op de Citroën AX en heb ik de gele vlag niet opgemerkt. Trouwens was achteraf bekeken de kans heel groot dat de Corvette bij mij binnen reed. We waren ons in volle duel van geen kwaad bewust en volgens mij heb ik zelfs een ongeval vermeden. Dit is een hele zure, vooral omdat dit mijn allereerste algemene zege was”. 

Zege voor Erik Qvick           
Erik Qvick pakte in extremis de zege in race 2
Erik Qvick pakte in extremis de zege in race 2
En zodoende kreeg Erik Qvick de zege algemeen en in platform 4 in de schoot geworpen, maar hij kweet zich wel van een prima job door van de 11de startplaats naar p3 te rijden. Erik Bruynoghe werd knap tweede en won platform 2 voor Luc Moortgat die door de bestraffing van Branckaerts met de grootste beker ging lopen in platform 3. Samuel Verheggen reed opnieuw een knappe race en werd vierde voor zijn schoonvader Dieter Kuijl die zijn Capri terug op de hoogste trede zette in FIA platform 1. Theunissen pakte de zesde plaats voor de Porsche van Eric Nulens en dan pas Tim Kuijl en Luc Branckaerts met daartussen nog de BMW 335i van Rausch.

Verschuivingen in de tussenstand van het kampioenschap
Eric Nulens  - Porsche 964 Cup
Eric Nulens - Porsche 964 Cup
In de tussenstand van de vier Belgische kampioenschappen en zonder reeds rekening te houden met twee verplichte schrapresultaten verstevigt Dieter Kuijl (Ford Capri) zijn leidersplaats in platform 1 en komt de Mazda RX3 van Gust Van Haelst vooraan postvatten in platform 2 voor Erik Bruynoghe (Porsche 911 SC), Dominique Holvoet (Toyota Celica) en Wim Kuijl (Ford Capri). In platform 3 behoudt Luc Branckaerts (Corvette) de leiding voor Luc Moortgat (Porsche 964 RS), Samuel Verheggen (Mercedes 190) en Eric Nulens (Porsche 964) terwijl in platform 4 leider Bouillon (Audi) door de brilscore naar de vijfde plaats zakt terwijl Tim Kuijl (BMW 325i) aan de leiding komt voor Van Rompuy/Qvick (BMW STW) die ex aequo 2de staat samen met Thaens/Theunissen (BMW 325i).   

Foto's: Bravo Racing/David Noels - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 22 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons