van der Horst

Jack’s Racing Day: Matteo Di Piazza debuteert met Nitro Racing

Matteo Di Piazza
Matteo Di Piazza
In de Junior-klasse van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup krijgen de vaste waarden zoals De Leeuw, Gevaert of Ronzani tijdens de Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen het gezelschap van 17-jarige Matteo Di Piazza. Met de komst van de in Brugge wonende Italiaanse-Belg leveren we eens te meer het bewijs dat de Fiesta Cup een ideale kweekvijver is en blijft!
Hoewel Matteo zijn zinnen zette op karting en meerbepaald het GK4-kampioenschap, opteerde hij voor een switch naar de populaire DNRT-Peugeot 206 GTi Cup. Hij is overigens niet de eerste rijder die via de DNRT-racerij zijn weg vond naar de Ford Fiesta Sprint Cup. Vorig jaar verruilde ook Maxim Van den Doel de populaire 206 voor een opstapje naar de Fiesta.

“Tijdens een ERA-testdag zijn wij in gesprek geraakt met de familie van Matteo,” zegt Bart Loenders, de drijvende kracht achter Nitro Racing “Aanvankelijk ging hij als een soort kennismaking vooreerst testrijden met een Fiesta, maar uiteindelijk leek het een betere optie om een vrije test te koppelen aan een deelname en zo zijn we tot een akkoord gekomen om Matteo aan de start te brengen in Assen. Het feit dat hij tijdens zijn eerste race in de Peugeot prompt werd uitgeroepen tot Rookie versterkte mijn gevoel dat we de juiste keuze maakten door hem meteen te laten meedraaien in het Fiesta-geweld!”

Bart Loenders is niet aan zijn proefstuk toe bij het ontdekken en laten doorgroeien van jonge talenten. We denken hierbij in de eerste plaats aan Ellis Spiezia, de Amerikaanse Italiaan, die in 2022 furore maakte in de Fiesta Cup. Eerder stond hij aan de zijde van Hongaarse Kata Bozó, liet hij Johan Van Loo toe een knappe vierde plaats te pakken tijdens de Truck Grand Prix en ook ex-wielrenner Jurgen Van den Broeck en Björn Dietrich kwamen uit onder de vlag van Bart Loenders.

“Ik was er al bij in 2018, toen de Fiesta Cup het levenslicht zag,” lacht Bart. “Ik werkte dat eerste jaar met Van
Langendonck-Vandersmissen en sporadisch Bozó. Daarop vroeg Patric Derdaele mij mee te helpen bij het runnen van de Fiesta’s voor Derdaele-Huart en uiteindelijk besloot ik mijn eigen weg te gaan met Nitro Racing en volgde de komst van Spiezia. De samenwerking met Ellis gaf ons een boost en motiveerde onze mensen om de ingeslagen weg verder te zetten. Sindsdien zijn wij bljjven geloven in het potentieel van de Fiesta Cup en dat liet mij toe om de entourage van Matteo Di Piazza ervan te overtuigen dat hij zijn plaats verdiende in de Ford Fiesta Sprint Cup.”   


Hoewel hij en de mannen van Nitro Racing geen betrokken partij waren tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort, slaagde debutant Tristan Földesi er toch maar mooi in om daar achter het stuur van de bij Nitro geleende ex-Dietrich Fiesta de ‘pole position’ neer te zetten en in Race 1 als derde te finishen, achter het duo De Backer-de Leeuw.

Spijtig dat Tristan geen budget meer had om een vervolg te brengen in de Fiesta,” stelt Bart. “In het andere geval had hij met ons zeker voor de eerste plaatsen blijven gaan en was hij een titelrivaal gebleven van De Backer. Tristan toonde dat onze Fiesta niet moet onderdoen voor de toppers en dat sterkt mij in mijn geloof in de kansen van Matteo. In functie van zijn doen en laten in Assen, is het alvast de bedoeling dat we verdergaan met Matteo. Ik heb er alvast vertrouwen in.”

Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op maandag 22 juli 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons