België: Een wandeling door de geschiedenis van de F1 in Spa-Francorchamps - Deel 2
Verder op de omloop volgde nog een aanrijding: deze tussen Satoru Nakajima en Stefano Modena. Hierdoor werd de weg geblokkeerd en konden Emmanuele Pirro noch Nicola Larini hun weg vervolgen. De race werd door de wedstrijdleiding stopgezet. Alle betrokken rijders, behalve Suzuki, namen terug deel aan de herstart en dit met hun reservewagen. Maar opnieuw werd de race met een rode vlag onderbroken. Paolo Barilla crashte zwaar op de Raidillon en zijn Minardi werd herleid tot schroot. De race werd uiteindelijk gewonnen door Senna, die in Spa zijn vierde van zijn latere totaal van vijf zeges pakte in de Ardense bossen. Boutsen moest nog voor halfweg koers zijn Williams aan de kant zetten met transmissieproblemen.
Met zijn McLaren wist Mika Häkkinen daags voor de wedstrijd zijn vijfde polepositie van het seizoen te pakken en zijn derde in Spa. Zondag 27 augustus 2000 was een frisse dag met slechts 15° op de thermometer. Men voorspelde geen regen voor de wedstrijd zelf maar in de ochtend werden de hemelsluizen toch al opengezet. Omdat er veel water op het wegdek lag en dit resulteerde in hevige spray en slecht zicht voor de rijders, besliste de wedstrijdleiding om de wedstrijd achter de safety car van start te laten gaan. Deze kwam al na één ronde binnen en de 58ste Grote Prijs van België was een feit. Häkkinen bleef op kop, met zijn aartsrivaal en titelconcurrent Michael Schumacher met zijn Ferrari op een vierde stek. Na al de pitstops had de Vliegende Fin zijn leidersplaats echter aan Schumacher verloren.
De strijd tussen beide tweevoudige wereldkampioenen barstte los met nog negen ronden te gaan. De Vliegende Fin zette de achtervolging in en kroop elke toer dichter en dichter bij. In ronde 40 probeerde hij een manoeuvre in Les Combes maar geraakte niet voorbij de rode bolide. Beide rijders tikten mekaar lichtjes aan maar zonder al te veel erg als resultaat. Een ronde later gebeurde het dan toch, wat uiteindelijk in de geschiedenisboeken werd genoteerd als de inhaalactie van de eeuw. Bij het dubbelen van Zonta op de rechte van Kemmel verkoos Häkkinen de rechterkant en Schumacher de linkerkant van de achterligger. De Braziliaan wist niet wat hem overkwam toen hij beide wagens voorbij zag vliegen. Mika won met een seconde voorsprong op zijn rivaal. Schumacher’s broer Ralf werd derde.
Op een natte 29 augustus 2010 kwam polesitter Mark Webber in de Red Bull slecht weg van zijn startplaats en zakte terug naar een zesde stek. Lewis Hamilton, in de McLaren, nam zo de leiding van de wedstrijd gevolgd door de Renault van Robert Kubica. Lang bleef de Pool niet op de tweede plaats rijden want al snel geraakten Jenson Button en Sebastian Vettel hem voorbij. Maar het duurde echter niet lang of Kubica reed terug op een tweede plaats. Bij het aansnijden van de chicane verloor Vettel de controle over zijn Red Bull en knalde in de zijkant van Button’s McLaren. Einde wedstrijd voor de regerend wereldkampioen terwijl de Duitser van de wedstrijdleiding nog een drive-through-penalty aan zijn broek kreeg. Hierdoor klom WK-leider Webber op naar een derde stek.
Tegen het einde van de wedstrijd kreeg het circuit nogmaals de volle laag van de regengoden. Hamilton schoof van de baan maar kon zijn leidersplaats, ook na diens laatste pitstop, behouden. Kubica was niet zo fortuinlijk en miste zijn pitbox. Hierdoor verloor hij een zekere tweede plaats aan Webber. Felipe Massa werd in zijn Ferrari vierde met Adrian Sutil in de Force India vijfde. Het Mercedes-duo van Nico Rosberg en Michael Schumacher eindigden hun wedstrijd op plaatsen zes en zeven. Sebastian Vettel, die later dat jaar zijn eerste wereldtitel zou pakken, eindigde op een vijftiende plaats in een race die hij zich liever niet wil herinneren. Hamilton pakte met deze zege de leidersplaats over in het WK van de Australiër Webber.
In de toekomst zullen er nog meerdere memorabele wedstrijden plaatsvinden op dit historievolle circuit van Spa-Francorchamps. Wat gaan we in augustus 2020 beleven? Is het dan terug een McLaren-rijder die mag zegevieren? Zou het dan onze Stoffel Vandoorne zijn? Wie weet? Het Britse team wist in de Ardense bossen reeds 14 keer de overwinning te pakken. Scuderia Ferrari deed iets beter met twee meer op hun teller. Met zijn zes zeges is Michael Schumacher de absolute recordhouder in Spa. Van de actieve rijders hebben Sebastian Vettel en Lewis Hamilton er elk twee. Kimi Räikkönen, met vier zeges in de Ardennen op zijn scorebord, is de huidige 'Koning van Spa'. Zijn laatste op Belgische bodem was in 2009.
Foto's: Georges De Coster, Michael Ooms & Ronald Ooms
Tweet