van der Horst

Berlijn: António Félix da Costa neemt weerwraak met winst

António Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
António Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
Een maand geleden verloor António Félix da Costa nog zijn overwinning in Misano omwille van een defecte springveer, maar tijdens de tweede wedstrijd in Berlijn nam de Porschist op een sterke wijze weerwraak. De Portugees haalde het van Nick Cassidy (Jaguar) - waar het zeer hard rommelde tijdens deze race binnen de rangen van het Jaguar team - en Oliver Rowland (Nissan). Dat terwijl Stoffel Vandoorne (DS Penske) een goed resultaat als sneeuw voor de zon zag verdwijnen en pas als twintigste over de meet kwam.
Net zoals gisteren was het veld na de start een waar wespennest. Ook het aantal minuten voor de Attack Mode was herleid naar vier minuten om iedereen dicht bij elkaar te houden en dat lukte. In de openingsfase waren Cassidy, Pascal Wehrlein (Porsche), da Costa, Mitch Evans (Jaguar) en Jake Dennis (Andretti) vooraan goed in de weer. Ook zorgden zij ervoor om snel hun attack modes weg te werken. Op Evans na, die bewust drie minuten bijhield. Zoals steeds wijzigden de posities voortdurend, totdat we de eerste safety car periode kregen.

Maximilian Günther (Maserati) werd in de eerste bocht aangetikt, waardoor zijn voorvleugel onder de wagen terecht kwam en hij zo naar de barrière schoof. De Duitser kon nog wel verder rijden, maar gaf daarna direct op. Nadat de plaatsen terug wat gesorteerd waren kregen we de tweede fase van de race. Daar zagen we naast de duo's van Porsche en Jaguar ook Rowland zich mengen in de strijd vooraan. Rowland had op dat moment elf plaatsen goed gemaakt. Zij kleurden dat deel van de race, vooraleer de tweede neutralisatie in voege kwam.

Die kwam na een botsing tussen Norman Nato (Andretti) en Sascha Fenestraz (Nissan), waarbij de wagen van deze laatste weggetakeld moest worden. Vanaf dan begon het tactische spel, vooral bij Jaguar. Evans moest nog altijd zijn tweede Attack Mode nemen. Op dat moment lag da Costa aan de leiding, maar de Kiwi vloog er voorbij. Alleen hoopte hij dat teamgenoot Cassidy zou volgen, maar dat liet de Porsche-piloot niet toe. Integendeel, hij nam de kop terug over en zou deze niet meer afstaan. Evans besloot uiteindelijk toch zijn laatste Attack Mode te wapenen, maar het kalf was al verdronken en hij viel terug achter Rowland. Cassidy was dan ook furieus op het team wegens de slechte strategie en nam het heft in eigen handen. De Kiwi vloog voorbij zijn teamgenoot en ook Rowland werd weggeblazen. Voor Evans werd het nog dramatischer, want hij zag zowel Dennis als Wehrlein voor zich eindigen en finishte pas als zesde.

Terwijl Vandoorne een goede start kende en zich kon nestelen in de punten, liep het toch halfweg de race weer slecht af voor de Rumbekenaar. Onze landgenoot kwam met teveel snelheid de eerste bocht in, hief Fenestraz zelfs op twee wielen en verloor daarbij zijn voorvleugel. Na twee ronden zocht hij de pits op om deze te laten vervangen, maar verder dan een twintigste plaats kwam hij niet.

In de stand verstevigt Cassidy zijn leiding met deze uitslag, met zestien punten voorsprong op Wehrlein en 22 op Rowland. Maar dan zien we al gaten waar je meer dan een overwinning voor nodig hebt om die te dichten, met Dennis op 38 en Evans zelfs op 43. Ook bij de teams blijft Jaguar stevig aan de leiding met 54 punten op Porsche, terwijl Nissan al bijna 100 punten achter ligt. En met nog zes races te gaan, zullen diegene die titelaspiraties (nog) hebben een tandje moeten bijsteken, te beginnen in Shanghai binnen twee weken.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 12 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Berlijn 2.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons