van der Horst

Berlijn: Nick Cassidy wint eerste race, Vandoorne op P7

Nick Cassidy - Jaguar TCS Racing
Nick Cassidy - Jaguar TCS Racing
De Nieuw Zeelander Nick Cassidy (Jaguar) heeft in een spannende en incidentrijke eerste race de zege gepakt. Cassidy startte na een teleurstellende kwalificatie pas vanop plaats negen, maar knokte zich via een goede strategie en alsook energiebesparing naar de zege. Jean-Éric Vergne (DS Penske) kwam als tweede over de streep vóór Olivier Rowland (Nissan), die vanop de vijftiende plaats gestart dus op het podium belandde. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne kende pech na een aanrijding veroorzaakt door Dan Ticktum (ERT).
Eén van de beste kwalificatieresultaten voor Jehan Daruvala (Maserati), eindigde nog voor de wedstrijd in mineur. De Indiër werd achteraan gezet vanwege het wisselen van zijn versnellingsbak. De start verliep goed voor Vandoorne en Vergne, maar het was toch Mortara die de leiding wist te behouden vóór de twee DS Penske-rijders. Mortara ging al vroeg  zijn eerste van de twee attack modes activeren waardoor Vandoorne en Vergne doorstootten naar de leiding. Werhlein, die goed volgde ging in de vierde ronde voorbij aan de beide rijders alvorens hij een ronde later zijn eerste attack modus activeerde. Hierdoor wisselde men geregeld van leider tot de eerste neutralisatie.

Joel Eriksson zorgde in de elfde ronde voor een Full Course Yellow na contact met de muur, einde race voor de Zweed. De neutralisatie werd gevolgd door een lange safety car periode waarvan enkele rijders op het moment van de aankondiging profiteerden om nog een plaats te winnen. De racedirectie had de nodige tijd nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op de juiste plaats reed alvorens men de wedstrijd liet vervolgen. Vandoorne moest zijn plaats teruggeven aan Wehrlein en ook Rowland en Sébastien Buemi (Envision) moesten hun plaats afstaan aan respectievelijk Lucas Di Grassi (ABT) en Jordan King (Mahindra).

Pas in ronde 17 ging de safety car naar binnen. Na de herstart was het flink positie wisselen. Vooral Vandoorne was het grootste slachtoffer hierbij. De Rumbekenaar viel terug in het veld terwijl Mitch Evans (Jaguar) zich kon opwerken naar de leiding. In de 21ste ronde liep het mis voor Vandoorne na een aanrijding tussen Ticktum (ERT), Sergio Sette Câmara (ERT) & Di Grassi, waarbij de Brit di Grassi rondtikte. Vandoorne kon Sette Câmara niet meer ontwjken en reed hem achteraan aan. Gevolg was schade aan de voorvleugel van zijn goud-zwarte bolide. Stoffel viel hierdoor terug naar plaats 21. Di Grassi gaf op.

Vooraan was het continue stuivertje wisselen tussen Vergne, Wehrlein & Da Costa. De race werdt in ronde 30 opnieuw onderbroken met de safety car als gevolg van een aanrijding tussen Maximilian Günther en Taylor Barnard (McLaren). Deze keer was de neutralisatie van korte duur en in ronde 34 werd de strijd om de overwinning verder gezet, waarbij Da Costa de leiding nam vóór Vergne, Rowland & Evans. Jake Dennis was ondertussen van plaats twintig opgeklommen naar de vierde plek. Echter werd de opmars van Dennis gestuit nadat hij een lekke band opliep nadat hij de muur werd ingedrukt. Pech dus voor de Andretti rijder die uiteindelijk diende op te geven. Ondertussen kwam de melding dat door de twee neutralisaties er 6 ronden bij de race werden bijgeteld.

Evans leek de beste papieren te hebben, maar dat was buiten Cassidy gerekend, die dankzij een uitstekende strategie de leiding definitief over nam van Vergne. In een gevecht om de tweede plaats, moest Vergne alle zeilen bijzetten om zijn tweede plaats te verdedigen ten opzichte van Rowand en Wehrlein. Cassidy pakte dus uiteindelijk de zege met een voorsprong van 4.651 seconden op Jean Eric Vergne en 4.915 seconden op Olivier Rowland. Pascal Wehrlein moest zich tevreden stellen met een vijfde plaats, maar verliest de leiding van het kampioenschap aan Cassidy. Vandoorne kon zich terug in de punten werken, maar de zevende plek was het hoogst haalbare.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule E op zaterdag 11 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Berlijn 1.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons