Belgian Masters: Voorbeschouwing van de organisatoren
De laatste BRCC Endurance van 180’ staat hierdoor in het teken van een ferme strijd tussen het kamp Porsche-Audi en Aston Martin. Vooral de laatstgeciteerde bolide is de grote kanshebber, want het trio Verbergt-Redant-Dupont slaagde erin om vier keer op rij op de piste het verschil te maken en alzo letterlijk en figuurlijk af te rekenen met de overigens prima berekende “Balance of Performance”. Met andere woorden, ondanks drie verplichte pitstops en een totale stilstand van 9’10, toch nog als eerste over de eindmeet te bollen van de recente 600 Km of Spa…
Om evenwel de Belgische titel op de hoed te steken van GPR-Aston Martin, volstaat het niet dat de gele bolide een vijfde keer domineert. Alles hangt af van het doen en laten van vooral de trio’s Kumpen-Longin-Makelberge en Bouvy-Coens-Grandjean.
Inderdaad. Verbergt en zijn maats kunnen slechts kampioen worden, indien zij « full points » scoren, en dat wil zeggen een algemene overwinning en de zege in de klasse in GT Pro Evo (50 punten) of een totaal van 220 punten! Noch de Porsche van Bouvy, noch de Audi van Kumpen mag dan in de buurt komen van het podium, zelfs al winnen Bouvy-Coens-Grandjean (219) of Kumpen-Longin-Makelberge (218) de klasse GT Pro.
Het volstaat immers dat de ProSpeed Porsche 3de eindigt, waardoor Bouvy-Coens-Grandjean de bemanning van de Aston Martin met één puntje verschil de titel doet verliezen.
Nog steeds met de Aston als winnaar, moeten de rijders van de Audi de klasse winnen en minstens 2de finishen op het podium, waardoor zij Verbergt & Co met twee punten verschil de Belgische titel afsnoepen !
Maar indien de Audi 3de algemeen kan worden (en nog steeds de klasse GT Pro wint), eindigen de twee formaties met gelijke punten, dat wil zeggen 220 punten voor de Aston én de Audi. Ingeval van ex aequo, zijn het het aantal overwinningen die het verschil maken, en op dat vlak weten we al wie het sterkste staat…
Belangrijk hierbij is het gegeven dat de Aston Martin bijna zeker is van volle punten in de klasse GT Pro Evo, terwijl zowel de PK Carsport Audi als de ProSpeed Porsche in dezelfde GT Pro moeten scoren. Het is daar winst of tweede plaats…
Wat zijn de kansen van het vierde duo ? Dylan Derdaele en Kenneth Heyer – Chris Matttheus reed niet in Dijon en is 5de met 162 punten - hebben rekenkundig nog een kans op de titel, op voorwaarde dat zij de klasse GT Cup winnen, en minstens 4de algemeen finishen! Maar, nog belangrijker: noch de Porsche ProSpeed, noch de Audi PK Carsport en al evenmin de Aston Martin GPR halen de eindmeet en scoren geen punten in de finale op Circuit Zolder. In dat geval telt de Belgium Racing Porsche 210 punten, tegenover 208 voor de Audi, 196 bij Aston en 176 voor de blauwe Porsche…
Kampioenschap (4 beste resultaten, voor Belgian Masters):
1.Frédéric Bouvy, Damien Coens, Didier Grandjean 176 (- 0) ; 2. Anthony Kumpen, Bert Longin, Maarten Makelberge 175 (- 33) ; 3. Tim Verbergt-Bert Redant-Damien Dupont 170 (- 26); 4. Dylan Derdaele, Kenneth Heyer 167 (- 36); 5. Chris Mattheus 162 (- 0); 6. Michaël Albert 143 ; 7. Koen Wauters & Michaël Schmetz 140 (- 0); 8. Dirk Van Elslander 132; 9. Edouard & Guillaume Mondron 126 (- 0), Sven Van Laere 126 (- 15); 10. Sarah Bovy 123 (-0); 11. Pierre Grivegnée, Nicolas Jussy 117 (- 0); 12. Kris Van Kelst 116 (- 0), Hans & Frank Thiers 116 (- 10) ; 13. Martin van Hove 115 (- 0) ; 14. Albert Bloem & Jean-Marc Bourdoch 106 (- 20), Marc Hallaert 106 (- 0); enz.
Kronos Events press
Tweet