Corona-kronieken: De dag van Marc VDS en Markus Palttala
![Markus Palttala, Lucas Luhr en Nicky Catsburg](https://www.autosport.be/i/200/upload/be781bfc337225f61b58845c0b4e38927b78bcb1.jpg)
Zaterdag 25 juli 2015 - 16:30 uur
Het startsein voor de editie 2015 wordt gegeven in de gietende regen, met de twee BMW's van Marc VDS Racing in de kopgroep. Op de ene auto racen Maxime Martin, Dirk Werner en Augusto Farfus, terwijl de andere wordt bestuurd door Lucas Luhr, Nicky Catsburg en met Markus Palttala ook een rijder die al twintig jaar in België woont. De publieke opinie lijkt echter de auto van Martin aan te duiden als leider van het team, maar daar gaat de Fin niet mee akkoord.![BMW Sports Trophy Team Marc VDS - BMW Z4](https://www.autosport.be/i/200/upload/a0826f532dfc75af560026c2cd44c1d1da1bc5b7.jpg)
Zaterdag 25 juli 2015 - 18:30 uur
Alles loopt op wieltjes bij het Belgische team. Het is weer beginnen regenen, maar beide BMW's hebben regenbanden geschoeid en dus gaan ze voorbij iedereen die de verkeerde keuze heeft gemaakt. Wanneer andere concurrenten hun tweede pitstop maken, komen de twee Z4's, na iets meer dan twee uur racen, als leider in de race voorbij de pitlane.Zaterdag 25 juli 2015 - 19:40 uur
![Markus Palttala](https://www.autosport.be/i/200/upload/c6f1ed3a6aaf4c90fa69da1ba0d61d7ee28f4461.jpg)
"Na een paar uur waren de moeilijkste weersomstandigheden achter de rug. Het team was ervan overtuigd dat er een droge rijlijn zou ontstaan in de loop van de volgende stint. Ik was erg verrast toen ik zag hoe nat de baan nog was en kon het tempo van Farfus dan ook niet volgen. Later werd ik zelfs gedubbeld door mijn teamgenoot. Ik herinner me dat ik na een halfuur met een kwinkslag vroeg aan mijn ingenieur: 'Wanneer denk je dat het circuit begint op te drogen?' Opnieuw regenbanden komen halen, zou nog meer schade betekenen en dus was het resultaat een achterstand van bijna twee ronden op de leider in de wedstrijd."
Zondag 25 juli 2015 - 5:15 uur
Na een lange inhaalrace wordt de Belgische BMW voor het eerst weer in de algemene top 3 gesignaleerd. Waar de vooruitzichten op zaterdagavond nog bijzonder pessimistisch waren, schijnt er nu dus licht aan het einde van de tunnel. "Natuurlijk mag je in zo'n wedstrijd nooit het hoofd laten hangen", gaat Palttala door. "Aangezien we niet aan het volledige kampioenschap deelnamen, was het vanzelfsprekend om alles uit de kast te halen en voorzichtigheid over boord te gooien. In zekere zin was het ook leuker om op die manier te kunnen racen. Normaal betekent Spa voluit gaan zonder risico's te nemen, en dat brengt druk met zich mee. Hier was dat niet het geval. Bovendien begonnen we ook strategisch de juiste keuzes te maken. We reden niet als gekken, maar gingen verschroeiend hard en daarom reden we bij ochtendgloren opnieuw rond op een podiumpositie."Zondag 25 juli 2015 - 7:30 uur
![BMW Sports Trophy Team Marc VDS - BMW Z4](https://www.autosport.be/i/200/upload/7f9d7c9d95b7d2f812be047408c595226a09ed80.jpg)
Zondag 25 juli 2015 - 11:00 uur
Net na de opgave van de andere auto van het team, nota bene leider in de race, nadert Nicky Catsburg met rasse schreden op Audi-rijder Stéphane Ortelli. De Monegask kan amper verdedigen en moet zijn concurrent in La Source definitief voorbijlaten. Het is alsof de R8 GT3 stilstaat.Zondag 25 juli 2015 - 16:30 uur
Na zeven pogingen heeft Marc VDS Racing eindelijk de Total 24 Hours of Spa gewonnen. Nicky Catsburg, Lucas Luhr en Markus Palttala winnen de Belgische etmaalrace voor het eerst. "Ondanks de opgave van onze teamgenoten, was Maxime Martin een van de eersten om me te feliciteren en waren ook de mecaniciens uit de andere kant van de pitgarage meteen erg enthousiast", sluit hij af. "Ik heb wel gemerkt dat die gemengde gevoelens hebben meegespeeld in de viering achteraf, maar toch hebben we een nachtje doorgedaan. Om 5 uur 's ochtends heb ik me zelfs afgevraagd of het verstandig was om ook die laatste fles te kraken!"Beleef de triomftocht van Marc VDS Racing en Markus Palttala hieronder nogmaals dankzij alle hoogtepunten van organisator SRO. Lees ook zeker deel 2 van deze bijdrage, het verhaal vanuit het standpunt van Bas Leinders.
Foto's: Martijn Wouters, Racing International Photography, Arne Simons, GT World Challenge Europe
Tweet