Etappe 13: Dagzege voor Loeb - (Voorlopig) 12de Dakarwinst voor Peterhansel
Mr. Dakar heeft zijn naam opnieuw volledig waargemaakt. Stéphane Peterhansel kwam deze week, na het wegvallen van Carlos Sainz en tijdverlies van Sébastien Loeb, soeverein aan de leiding en behield die gecontroleerd tot in Rosario, de eindplaats van deze editie. Ook zaterdag bekeek de Peterhansel het gevecht van op afstand. De Fransman maakte er een lange ereronde van.
Zijn overwinning staat wel nog op losse schroeven want hij zou eerder deze week illegaal getankt hebben. De organisatie liet al weten dat de eindbeslissing nog maanden op zich kan wachten.
De winnaar van vorig jaar, Nasser Al-Attiyah, moest zich al snel neerleggen bij het meesterschap van Peugeot maar eindigde toch tweede in zijn Mini, op bijna 35 minuten. De Zuid-Afrikaanse Toyotarijder Giniel De Villiers zorgt er met een derde plaats voor dat alle drie de grote merken op het eindpodium vertegenwoordigd zijn. Hij was net iets meer dan een uur trager dan de Franse winnaar.
Rookie
Mikko Hirvonen slaagde er op de slotdag, ondank fel aandringen, niet meer in om de derde plaats af te snoepen van De Villiers en zijn Toyota. De Fin mag met een vierde plaats meer dan tevreden zijn en mag de titel van beste Rookie op zijn hoed steken. Hirvonen zorgt ook voor twee Mini’s in de top vier. Bij Mini zijn ze na overwinningen de jongste jaren meer gewend, maar in blok deden ze het uitstekend.
Leeroy Poulter toonde zich de afgelopen weken verschillende en leek lang de beste Toyotarijder, maar zakte begin deze week wat weg. Hij eindigt vijfde, voor Nani Roma die vooral in de openingsweek veel terrein verloor. Hetzelfde kan gezegd worden van Cyril Despres die in de slotweek van zich liet horen, en ei zo na een etappe won. Hij kwam als zevende over de streep. Vladimir Vasilyev behield op de slotdag zijn achtste stek, en houdt zo Sébastien Loeb achter zich.
De Franse wereldkampioen kan met een goed gevoel naar huis. Loeb was de revelatie van de openingsweek en met winst in de slotproef maakte hij het feest bij Peugeot compleet. Harry Hunt besluit de top tien in zijn Mini. De Brit reed een regelmatige koers en ziet die beloond met een mooie ereplaats.
Bij de motoren kwam de klinkende zege van de Australiër Toby Price nooit meer in gevaar. Stefan Svitko zorgde voor de dubbel bij KTM. Pablo Quintanilla stelde met dagwinst zijn eindpodium veilig. Bij de quads ging de winst voor de derde keer naar Marcos Patronelli.
Nederlanders baas bij de trucks en tweede eindzege voor de Rooy
Bij de trucks gaat de zege voor voor de tweede maal naar Gerard De Rooy met zijn supersnelle Iveco, terwijl landgenoot Hans Stacey de dagzege pakte in diens VEKA MAN voor zijn teammaat Peter Versluis. Gerard De Rooy gaf daarmee tevens zijn vorig jaar overleden navigator Jurgen Damen een prachtig eerbetoon. De Rus Airat Mardejev kon de eer van Kamaz nog hoog houden en eindigde 2de, maar op zeventig minuten. De Argentijns Federico Villagra parkeerde zijn Iveco op de derde plaats en op 100 minuten van de winnaar. Na deze thuisrijder vonden we de Nederlanders Stacey, Van Genugten en de Baar op plaatsen 5, 6 en 7, terwijl Peter Versluis uiteindelijk 9de werd. Dat brengt het aantal Nederlandse teams op vijf binnen de top 10.
Het minste wat we kunnen stellen, is dat de Nederlanders de wedstrijd hebben gekleurd nadat de trucks een moeilijke start kenden na een ongeval en de weersomstandigheden. Op de Argentijn Villagra na, en deze reed dan nog op een Nederlandse Iveco van Team De Rooy, stond met Peter Versluis, Hans Stacey en Gerard de Rooy telkens een Nederlander aan de leiding van de race. Peter Versluis moest na de rustdag de leiding uit handen geven aan de Rooy en die wist deze zes dagen lang en tot aan de finisch te behouden. Het leeuwenaandeel van de zeges ging ook Nederlanders met drie voor de Rooy, twee voor Versluis, twee voor Stacey en een voor de Baar. Nikolaev zijn Tatra driemaal als winnaar over de meet loodsen tegenover een voor de Tatra van Kolomy. De Nederlanders zijn het Russisch Kamaz-bastion dus de baas gebleven.
Op die manier komt een einde aan een geanimeerde Dakar met de moeilijke weersomstandigheden vaak in een hoofdrol. Een editie waarin vooral Peugeot met zijn 2008 DKR het mooie weer wist te maken. Zowel bij de wagens als de motoren bleef het lang spannend, maar in de slotweek schoven de favorieten toch naar voren. Hoe de Dakar er zal uitzien in 2017 is nog onduidelijk. Organisator ASO doet pas later de plannen uit de doeken. Chili gaf eerder al te kennen dat ze graag opnieuw deel zouden uitmaken van de rally.
Foto's: Willy Weyens, Mini Motorsport & Dakar.com
Tweet