De Planckaerts aan de start van de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID.
![Francesco & Junior Planckaert](https://www.autosport.be/i/200/upload/4124b6583832c5b6dcba0fc3cae8905e6c452cf2.jpg)
Eco-Rally zit in de lift, dat moge duidelijk zijn. In 2023 was Durbuy het decor voor een eerste Belgische regularity-rally die volledig voor 100% elektrische voertuigen was gereserveerd. Amper een jaar later staat de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID. al op de kalender van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup van de internationale autofederatie FIA!
“Mijn broer Francesco heeft een Volkswagen Kever die hij volledig wil restaureren”, legt de bijna 32-jarige Junior uit. “Om dat helemaal correct te doen kwamen we bij de mensen van de Groep D’Ieteren en de Belgian VW Club uit, die ons zeker konden helpen. Tijdens onze gesprekken kwam ook Eco-Rally op tafel, en van het één kwam het ander! Nu zijn regularityrally’s me niet helemaal vreemd: Jens Vanoverschelde, al sinds eind 2021 mijn vaste co in de ‘traditionele’ rally’s, organiseert samen met zijn broer Bjorn (de winnaar van de editie 2023 van de e-Rallye Ardenne Roads, red.) regelmatig regularity-evenementen. Ik ken het concept dus wel.”
Planckaert weet dan ook maar al te goed dat de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID., net zoals alle andere manches van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup, op open wegen wordt afgewerkt, met respect voor de verkeerscode, en op basis van een eenvoudig roadbook. Om hoog te eindigen moet de vooraf vastgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk worden benaderd, en tegelijk moet er zo weinig mogelijk energie worden verbruikt. Kortom, niet makkelijk...
“Ik denk niet dat ik in Durbuy de bochten diep zal moeten afsnijden. Ik ben ontzettend benieuwd, dat kan ik je wel vertellen. Voor de gelegenheid wordt mijn broer Francesco mijn corijder, maar ook hij heeft nul ervaring op dat vlak. Nu, we worden door de mensen van de Belgian VW Club goed omringd. Francesco en ik vertoeven de volgende weken wel dikwijls in Frankrijk om op de familiale glamping-site te werken, maar we zullen toch een opleiding krijgen om het basisprincipe van Eco-rally onder de knie te krijgen.”
“Ook elektrisch rijden wordt nieuw voor mij”, gaat Planckaert verder. “Ik rij in het dagelijkse leven met een hybride, maar dit wordt toch helemaal anders. Bovendien krijgen we dus te maken met een wedstrijd tussen het gewone verkeer, en ook dat wordt een factor om zeker rekening mee te houden.”
Junior houdt de ambities dan ook beperkt. “Iedereen weet wel dat ik vorig jaar een bewogen seizoen heb beleefd (o.a. met een stevige schuiver in de Rally van Ieper, red.)”, legt hij uit. “Als er één ding is wat ik dan heb geleerd, is dat ik niets mag overhaasten. Ik leg mezelf geen druk meer op, ik wil vooral plezier hebben aan wat ik doe in de autosport en plezante momenten beleven. Dat zal in Durbuy zeker lukken. Het resultaat is dan ook minder belangrijk.”
Junior en Francesco zien zich dan ook niet meteen als een groot kandidaat voor de uitzonderlijke beloning die evenementspartner Volkswagen België zal uitreiken: het duo dat aan het stuur van een Volkswagen ID. het laagste aantal strafpunten scoort in de regularity-rangschikking krijgt in het najaar immers de inschrijvingsgelden voor de E-Rallye Monte Carlo helemaal cadeau!
“Tuurlijk spreekt de Monte Carlo me aan”, lacht Junior Planckaert. “Zoals iedere rechtgeaarde autosportliefhebber, vermoed ik. Maar ik denk dat we meer kans hebben om aan de Monte deel te nemen als we ons met de Kever van Francesco in de historic-versie inschrijven…” (lacht)
Persbericht Belgian VW Club
Tweet