Derde seizoen brengt bekroning voor Nathan Vanspringel !
![Nathan Vanspringel](https://www.autosport.be/i/200/upload/163f69f53806fe0f3fc678134866d1a2e2ff714f.jpg)
« En zonder het verlies van één plek voor de naar mijn bescheiden mening nog steeds betwistbare straf voor zogezegd inhalen onder de gele vlag, had niet Polle Geusens maar ikzelf Race 1 van het Superprix-weekend gewonnen, » licht Nathan meteen toe. «Dat ik op Circuit Zandvoort meteen won, was voor mij en het team van Ford Vanspringel het bewijs dat ik voluit voor de titel kon gaan. Om dat doel te bereiken, volstond het evenwel niet om enkel overwinningen te pakken. Zeker in dit soort hoogstaande merkencup, waarin voor elke meter, elke bocht hard wordt gevochten en dat is nooit zonder risico’s en, ja, schade en of minder goede uitslagen als gevolg. Ik wist dat ik elke race moest volmaken en proberen zo hoog mogelijk te finishen en… de auto zonder één schrammetje aan de finish te brengen. Niet één keer zette ik mijn auto in het gesloten wagenpark met zware schade of zo. Mijn directe concurrenten wonnen weliswaar meer races, maar zij grepen ook vaker naast de prijzen of haalden zelfs de eindmeet niet. Kampioen worden doe je door regelmatig te presteren. »
Zo liet coach Martin Leburton na het incident met Philippe Huart in Race 1 van de Truck Grand Prix – Nathan voerde aan de Villeneuve een zodanig risicozwanger inhaalmanoeuver uit op Huart, dat hij bedacht werd met het verlies van vijf plaatsen – duidelijk verstaan dat je ‘geen kampioen wordt door in één bocht de snelste te zijn’ ! Onder invloed hiervan kreeg Nathan de missie om in Race 2 niet tot het uiterste te gaan en géén aanval in te zetten op leider Junior Planckaert en aldus te kiezen voor de 2de plaats en het scoren van 17 kostbare punten. Een gelijkaardige strategie maakte dat Nathan tijdens Race 1 op Spa-Francorchamps niet op zoek wou gaan naar kopman Tomas De Backer en weerom 17 punten mocht inschrijven. Dat het pechduiveltje in de mechanische sporten nog altijd een belangrijke rol speelt, mocht Nathan aan den lijve beleven tijdens de voorlaatste krachtmeeting op TT Circuit Assen.
«Via de omgekeerde Top 5 voor Race 1 stond ik als 2de op de grid in de ideale positie om sterk uit te halen en voor een klinkende overwinning te gaan, » benadrukt Nathan. « Ik slaagde erin om mij na de start samen met Nederlander Barewijk vooraan te positioneren en zelfs wat uit te lopen op de hele bende. Niet veel later geraakte ik voorbij Barewijk en na drie ronden telde ik zo’n zes seconden voorsprong. De auto liep als een trein, ik zag niemand meer achter mij opduiken en alles wees erop dat een eerste algemene overwinning én de bekroning er zaten aan te komen. En wat hierbij natuurlijk telde was het feit dat de Belgen – met rivalen Tomas De Backer en Milan De Laet – niet in mijn buurt te vinden waren. In de achtste ronde was het echter allemaal voorbij : ik moest de #29 met een stukke cardan aan de kant zetten ! Bovendien slaagden Milan en Tomas erin om, achter Polle Geusens, 2de en 3de te eindigen, waardoor het kampioenschap opnieuw nog alle kanten uitkon en ik, ingeval van een zege van Milan, minstens 7de diende te eindigen in die allerlaatste krachtmeeting. Ik heb dan ook geen enkel risico genomen en in die beslissende race niet één keer aangedrongen om Polle Geusens in zijn inhaalrace een strobreed in de weg te leggen. Zolang ik maar niet té ver achter Milan en Tomas eindigde, ook wetende dat Kenny Herremans niet meer meespeelde voor de top 5. Een 4de plaats volstond. »
![Tomas d Backer, Milan De Laet en Nathan Vanspringel](https://www.autosport.be/i/200/upload/7146961aa6cbe29d886e0eb6ae85ec0d11cbdd41.jpg)
«Ik heb gedurende die drie seizoenen enorm veel geleerd. Bij mijn tweede race, en dan nog op het snelle Spa-tracé, tekende ik prompt voor de 5de snelste tijd, maar ging daarop, een beetje overmoedig, zwaar in de fout en herleidde de auto tot schroot. Gelukkig kon men bij Ford Vanspringel de auto van Jens Verbesselt op de kop tikken, waarmee ik het seizoen mocht afwerken. Vorig jaar vond ik nooit echt mijn draai in een « ander » team – en dat had niks te maken met de professionele omkadering van TeamFloral – en was ik meer dan tevreden dat mijn vader en broer Geoffrey zich zodanig wilden organiseren om opnieuw met een eigen structuur zowel mijn auto als die van Geoffrey te runnen. Ons team, dat zijn mijn vader, mijn broers en mecaniciens van de Ford-garages, zoals Philippe Lannaux, Patryk Rodziewicz en, niet te vergeten, Martin Leburton. Met zijn ervaring en koersinzicht heeft hij met mij als rijder verwezenlijkt wat hij zelf in 2018 als rijder niet mocht waarmaken : FordStore Vanspringel de Belgische titel te veroveren ! Un grand merci, Martin ! »
Vier jaar in de Ford Fiesta Sprint Cup, Belgisch kampioen in 2019 met David De Saeger, in het Ford Dealer Team Championship en de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Idem dito in 2021, maar dan « full » met Nathan Vanspringel..
![Geoffrey Vanspringel](https://www.autosport.be/i/200/upload/89ad08e42cf1d82e4047ba0d98edcd9aa0ec0283.jpg)
Kampioenschap :
Overall: 1. Nathan Vanspringel 176 ; 2. Milan De Laet 169 ; 3. Tomas De Backer 157; 4. Kenny Herremans 146 ; 5. Polle Geusens 140 ; 6. Philippe Huart 114 ; 7. Tom Feyaerts 95 ; 8. Junior Planckaert 78 ; 9. Geoffrey Vanspringel 74 ; 10. Maxim De Witte 74; 11. Alexander Borgmans 72; 12. Wim Coekelbergs 57; 13. Johan Van Loo 17
Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 176; 2. Milan De Laet 169; 3. Tomas De Backer 157; 4. Alexander Borgmans 72
Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 186; 2. #97 Ford Peerlings Pelt nv 166; 3. #3 AM FordStore Feyaerts,151 ; 4. #90 Ford Peerlings nv Pelt 145; 5. #98 Ford Peerlings 122; 6. #4 FordStore Feyaerts 106 ; 7. #11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 97; 8. #30 Vanspringel Automobiles 88 ; 9. #19 Ford Peerlings Lommel 83; 10. #14 Ford Peerlings Lommel 80; 11. #95 Ford Peerlings nv Pelt 6
Dutch Belgian Super Star: 1. Laurens de Wit 219 ; 2. Nikodem Wierzbicki 196 ; 3. Nathan Vanspringel 183 ; 4.. Milan De Laet 164 ; 5. Tomas De Backer 148 ; 6. Polle Geusens 139 ; 7. Aleksander Olejniczak 137; 8. Kenny Herremans 132 ; 9. Philippe Huart 113 ; 10. Gianni Stefano van de Craats 104 ; 11. Stefan Barewijk 95 ; 12. Johan Land 89 ; 13. Tom Feyaerts 87 ; 14. Maxim De Witte, Daniëlle Geel 81 ; 16. Geoffrey Vanspringel 75 ; 17. Junior Planckaert, Esmée Kosterman 73 ; 19. Alexander Borgmans 60 ; 20. Jacco Van de Wal, Lisette Grinwis 54 ; 22. Wim Coekelbergs 45 ; 23. Kristoff Cox 27 ; 24. Marnix de Wit 20 ; 25. Bart Loenders 18 ; 26. Johan Van Loo 17 ; 27. Ievgen Rakhmailov 12 ; 28.Jurgen Van den Broeck 8
Persbericht Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet