van der Horst

Dijon: De Porsche 911 GT3 Cup… en de GT4 tonen zich in de Dijon 240.

SpeedLover - Porsche 992 GT3 Cup
SpeedLover - Porsche 992 GT3 Cup
De 100 Series by BGDC 2024 ging dit weekend verder met zijn tournee langsheen prestigieuze Franse circuits. Na Nevers Magny-Cours was het de beurt aan het legendarische en prachtige circuit van Dijon-Prenois om het kader te vormen van het derde treffen van het seizoen, over 240 minuten en in gezelschap van de bolides van de Franse Trophée Tourisme Endurance. Het stond garant voor een startveld van meer dan 50 bolides…
  • LTF
De Porsche 911 GT3 Cup werden verwacht op de voorste posten van dit treffen dat gehouden werd onder de zon van de Côte d’Or, maar er moest ook rekening gehouden worden met de wagens van de categorie GT4! Lange tijd immers evolueerde de Toyota GR Supra GT4 #11 van Patrick Dubois en Cédric Wauters tussen de beide Porsches aan de kop, vooraleer de logica zich opnieuw deed gelden.
 
De Porsche 992 GT3 Cup Speedlover van Olivier Dons en Philip Wils zat voortdurend op de voorste posten en vervolledigde uiteindelijk de 154 ronden om de finishvlag als eerste te begroeten, met een voorsprong van 58 seconden op de Porsche 991 GT3 Cup PG Motorsport van de regerende kampioenen Johan en Michael Van Peperzeel. Dat betekent dat de Duitse GT wagens hun zegeballet binnen de 100 Series by BGDC 2024 verder zetten!
 
Patrick Dubois/Cédric Wauters - Toyota GR Supra GT4
Patrick Dubois/Cédric Wauters - Toyota GR Supra GT4
Het was ook logisch dat de Toyota van Dubois en Wauters de uiteindelijke top 3 vervolledigde...maar ze hielden op het einde slechts 23 seconden over op de snelste van de Porsche Cayman GT4, die van het team van Q1 Trackracing, de #244 van Eric Billiard en Quinn Van Hooydonk. Deze laatste rijder deed zijn naam, genoegzaam bekend, duidelijk alle eer aan! De andere Cayman GT4 Q1 Trackracing, de #40 van Didier Rousseau en Nicolas Vandierendonck, besloot de vier uren van de wedstrijd één ronde verderop. 
 
Alain Boveroux/Armand Fumal/Stéphane Cristinelli - Alpine A110 Cup
Alain Boveroux/Armand Fumal/Stéphane Cristinelli - Alpine A110 Cup
Het werd een solo wedstrijd en een zege binnen de Divisie 2 voor de Alpine A110 Cup #250 van Alain Boveroux, Armand Fumal en Stéphane Cristinelli, terwijl vlak achter hem de BMW Z4 #4 van Alain Van Tornhaut het haalde in de Klasse F voor de BMW 130 GTR #277 van Philippe Wouters en Raf Peeters.

 
Guy Katsers/Philippe Ménage/François Jeukenne - Vauxhall Astra Coupé
Guy Katsers/Philippe Ménage/François Jeukenne - Vauxhall Astra Coupé
De strijd was hevig tussen de toppers van de Divisie 1. De leiders volgden elkaar op naarmate de pitstops en de fases in de race vorderden. Het werden de ervaren rotten Guy Katsers en Philippe Ménage, voor de gelegenheid bijgestaan door François Jeukenne, die zegevierden in hun tijdloze Vauxhall Astra Coupé #777. Ze waren beter dan de Renault Clio Cup #268 van Yvan Muller en Gaël Frère enerzijds, en de #61 van Thomas Vanloocke en Jérémy Princen anderzijds ! Het bevestigde nogmaals hoe interessant deze Divisie 1 is, die zich spectaculairder dan ooit toonde…
 
Thomas Vanloocke/Jérémy Princen - Renault Clio Cup
Thomas Vanloocke/Jérémy Princen - Renault Clio Cup
Achter deze drie bolides aan de kop, vonden we de Renault Clio Cup #37 van Hervé Deger en Jérôme Heinen en de #97 van Philippe Hortulanus, Yannick Rollin en Régis Matot. Ze gingen voor aan de Honda Civic #6 van Patrick Van Billoen, Navric De Laet en Christophe Cagnina, maar ook aan de andere Clio #510 van Olivier Debroux, Evelyne François en Philippe Raemaekers, en de #110 van Frédéric Faucon, Georges Pons, Gaëtan Hayot en Michael Divoy.
 
Binnen de Klasse A tenslotte was er een nieuwe zege voor de Renault Clio II #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, die gemakkelijk wonnen van de Citroën Saxo #67 van Eric en Renaud Lambert.
 
Vermelden we nog dat slechts één wagen van de 100 Series by BGDC, de Porsche 996 GT3 Cup van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica, die nog steeds in een vroeg stadium van de ontwikkeling staat, diende op te geven na een dertigtal rondes.
 
Na deze eerste drie treffens van het seizoen gaan de 100 Series by BGDC in een lange zomerpauze, vooraleer de dubbele afspraak van het seizoenseinde eraan komt op het circuit van Spa-Francorchamps. Dat wordt dan in het kader van de Super Spa (Spa 240) en daarna de 24 Uur 2CV/C1 (Spa 200). Het zal de deelnemers toelaten de batterijen op te laden vooraleer de strijd te hervatten op ‘het mooiste circuit ter wereld’...

Persbericht Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 10 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dijon 240.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons