Dirk Van Rompuy gaat voor topprestatie in Dakar Classic
![Dakar Classic 2025](https://www.autosport.be/i/200/upload/5920f19c95143c60c929aa0903b774a185ab8c75.jpg)
![Toyota HDJ80 van VR Racing](https://www.autosport.be/i/200/upload/2cd689b13d17548cba216d6003c8221ca4d054a3.jpg)
Dirk doet nu opnieuw een poging en zou normaliter opnieuw Chris Goris naast zich krijgen in de praatstoel. Maar Dame Fortuna besliste er anders over en zodoende wordt Chris vervangen door de copiloot die eigenlijk voorzien was om zijn landgenoot Asier Duarte Rodriguez te vergezellen op de tweede Toyota HDJ80 die wordt ingezet als snelle assistentie in wedstrijd. Luis barbero Garcia wordt op zijn beurt vervangen door Raquel Arranz. Zij verzorgen de snelle assistentie op de piste. De assistentie in het bivak en het klaar stomen van de bolides wordt opnieuw gedaan door het ervaren Spaanse TH Trucks Team.
![Chris Goris moet door omstandigheden verstek geven en wordt vervangen door Luis barbero Garcia](https://www.autosport.be/i/200/upload/1a32b33e907ba2c774cdca179295675358e3121f.jpg)
Geen gezondheidswandeling
![Parcours Dakar Classic 2024](https://www.autosport.be/i/200/upload/adad31c898ae462697b60de52cbf1516d49f61bc.jpg)
De moeilijkheidsgraad van regularity is immens
![Dirk Van Rompuy](https://www.autosport.be/i/200/upload/b40150cd3b539dccc23a06c31a878a527fbb28c2.jpg)
Het schema is elke dag hetzelfde:
Start in bivak, verbindingsetappe, wedstrijdgedeelte, verbindingsetappe en aankomst bivak. Ook de verbindingsetappes zijn gelimiteerd in tijd en kunnen dus strafpunten opleveren.
Het wedstrijd gedeelte bestaat uit meerdere opdrachten:
![Timing Dakar Classic 2024](https://www.autosport.be/i/200/upload/ae28ca1f44c5aad03be6d37e79ca62510e86f08f.jpg)
1. RT of REGULARITY TEST. Daarin moeten de deelnemers elke meter trachten juist tot op een tiende van een seconde passeren. De snelheid is opgelegd en wisselt constant wat het nog moeilijker maakt voor piloot en copiloot.
2. NT of NAVIGATION TEST. Daarbij moeten Waypoints (WP’s) worden gevonden op basis van kompas. Daarbij moeten ze zo dicht mogelijk de afstand benaderen die de organisatie afgelegd heeft bij het uitzetten van de proef. Je leest dus bvb in je roadbook dat je de volgende 12km een Cap van 321° of gewoon rechtdoor moet aanhouden. Dat lijkt goed te doen maar er liggen rotsen, valleien of duinen in de weg waar je moet beslissen of je erover gaat of eromheen. De afstand die je meer aflegt dan de organisatie wordt bestraft. Dit alles moet binnen een beperkte tijd gebeuren dus aan een bepaald (hoge) snelheid.
3. DT of DUNE TEST. De deelnemers moeten ook in de duinen WP’s vinden binnen een opgelegde tijd.
Marathon en tweedaagse etappe. Fysiek en mentaal zéér zwaar
![Afstanden per dag](https://www.autosport.be/i/200/upload/450651dfa4969281369233405ad2668ee69ceaeb.jpg)
Stage 3 Is een marathon etappe. De crews passeren tijdens de verbindingsetappe een “service park” waar ze max twee uren service mogen krijgen van het assistentieteam. Na die service gaat het naar het “Marathon bivak” waar géén assistentie mag gegeven worden. De voertuigen worden ’s nachts geparkeerd in een afgesloten park waar enkel competitors mekaar mogen helpen. En hier mogen Dirk en Louis dus assistentie krijgen van hun Spaanse ploegmaten. Indien deze nog in wedstrijd zijn uiteraard, want ook zij moeten tijdens de race overeind zien te blijven.
STAGE 6 Is een etappe die gereden wordt over 2 dagen. ’s Avonds verblijven de équipes in hun eigen tentje binnen een geïmproviseerd “Marathon Classic Bivak" waar geen assistentie is toegelaten. Ook hier mogen de teams elkaar helpen maar verder geen assistentie ontvangen van buitenaf.
Er is geen ranking voorzien en ze starten dus de tweede dag in dezelfde volgorde als de voorgaande dag.
Wijzigingen in de Dakar Classic 2024 tov editie 2023
![Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80](https://www.autosport.be/i/200/upload/4498ae1499f0447d0c973adfbd40269a14147d42.jpg)
*Elke categorie krijgt een snelheid opgelegd. Er is dus een beperking in de tijd.
*De RT’s worden langer en sportiever
*De daguitslag wordt dagelijks om 19:30u bekend gemaakt. Vorig jaar werd gewacht op de aankomst van de laatste deelnemer en dat was soms héél laat.
*De proloog telt deze editie wél voor het startklassement van etappe 1.
*De proloog is veel langer en niet zoals vorige editie in de buurt van het bivak
VR Racing auto 1 Dirk Van Rompuy en Louis barbero Garcia. Wedstrijdnummer 703
VR Racing auto 2 Asier Duarte Rodriguez en Raquel Arranz, Wedstrijdnummer 711
Foto's: André Chaco / Dakar Rally / VR Racing
Tweet