Dries Van Langendonck in sneltempo naar een eerste wereldtitel
![Dries Van Langendonck](https://www.autosport.be/i/200/upload/e7fa4ae3a4d6fddcc15872b055d1c9e511bc8afd.jpg)
![Dries Van Langendonck](https://www.autosport.be/i/200/upload/3598c733d2b9ea381249b1e3d616768625667ac4.jpg)
"We reden toen met Birel, en werden door hen gevraagd om in 2021 een volledig internationaal seizoen in de 60Mini klasse te gaan rijden met ondersteuning van Alessandro Manetti." Maar wanneer hij het team verliet draaide het vierkant en besloot Van Langendonck met Parolin in zee te gaan, alvorens in 2022 de overstap te maken naar de OK-Junioren als fabriekspiloot voor het Italiaanse Energy Corse"
"We hadden tot dan toe enkel voor Italiaanse teams gereden en toen de vraag van Forza Racing kwam om voor hen, een Brits team, te gaan rijden, moesten we niet lang nadenken. We werden met open armen ontvangen en de resultaten kwamen er." Met name in de voorbereidende wedstrijden op het WK toonde Van Langendonck zich regelmatig voorin, een voorbode voor wat komen zou. "We waren tot in de puntjes voorbereid, hadden alle mogelijk scenarios en verschillende pistes getest en wisten dat we er klaar voor waren. Ook op mentaal vlak heeft Dries dit jaar enorme stappen gezet, hij krijgt zijn stressniveau beter onder controle en blijft ook wanneer het heet wordt onder zijn schoenen ijzig kalm."
Het WK wordt beslecht in één weekend en dan is het zaak om vanaf het begin bij de pinken te zijn. "We draaiden vanaf de eerste minuut mee met de snelsten van het veld en mochten kansrijk aan de finaledag beginnen. Er stond dan nog één Super Heat op het programma en daarin maakten we een kleine fout met de setup. We probeerde een verandering aan het chassis maar dat pakte verkeerd uit. Geen man over boord, maar het moest beter voor de beslissende finale."
Die mocht de Limburger vanaf plaats drie aanvatten, in het spoor van polesitter Christian Costoya. Al in de eerste bocht dook Van Langendonck naar plaats twee om een ronde later meteen Costoya aan te vallen voor de leiding. "We kozen voor een iets lagere bandendruk dan gebruikelijk. Dat zou ons naar het einde van de wedstrijd een voordeel moeten opleveren maar maakte het begin van de finale wel moeilijker gezien de banden trager op temperatuur zouden komen. Dries wist zich evenwel staande te houden en zelfs naar de leiding door te schuiven. Toen we de eerste zes à zeven ronden achter de rug hadden en Dries nog steeds op kop hing wist ik dat er iets moois stond te gebeuren" Van Langendonck overleefde de openingsronden en sloeg wanneer zijn banden op temperatuur waren, een gat dat niemand nog dicht reed. Met ruim twee seconden voorsprong vierde Dries Van Langendonck op Franciacorta zijn wereldtitel in de OK-Junioren.
"Het was een prachtige ervaring en ook de week na de titel werden we vanuit alle hoeken gefeliciteerd. Er verscheen een reportage op TV Limburg en zelfs Circuit Zolder huldigde Dries, dit weekend tijdens het finaleweekend van de Belcar en Nascar Whelen Euroseries. We hadden het gevoel even geleefd te worden en hopen dat deze titel toch iets betekend heeft. We blijven echter wel met de voetjes op de grond, we dromen van de autosport maar de weg is nog heel lang."
![Dries Van Langendonck](https://www.autosport.be/i/200/upload/33880657ad551ddaa1711083ed5782bc562a15d4.jpg)
"Het staat in ieder geval vast dat we dit seizoen nog drie WSK wedstrijden afwerken en ook volgend seizoen in de OK-Junioren te zullen starten. Waarschijnlijk zullen we onze wereldtitel niet verdedigen en plannen we tegen dan in de OK klasse uit te komen. Wat er daarna op ons pad verschijnt zien we wel, eerst genieten van wat we tot nu toe samen bereikt hebben."
Foto's: Forza Racing
Tweet