Eddy en Tomas De Backer: zo vader zo zoon!
![Tomas & Eddy De Backer](https://www.autosport.be/i/200/upload/1fc330605b45c8569fdb1b8cb6a9550488020d60.jpg)
“Talent, zeg maar! In alle disciplines waarin hij aantrad, stond hij altijd meteen vooraan en streed sowieso mee voor de zeges en of de titel. Tomas kan zich in gelijk welke context enorm goed concentreren en zich volledig focussen op wat hem te doen staat. Ongeacht waarmee hij enkele minuten eerder nog werd geconfronteerd. Ik denk hierbij aan de druk die op hem kwam te liggen nadat de auto onder het gewicht werd bevonden en hij helemaal achteraan het veld diende te starten. Zo’n tegenslag heeft bij wijze van spreken geen vat op hem, hij zet door, met één doel voor ogen: dat verlies goedmaken.”
Jullie vormen al vele jaren een sterk team vader-zoon en jij hebt de juiste technische bagage om hem als mecanicien vooruit te helpen.
“Het was binnen de structuur van Belgium Racing een bewuste keuze om een beroep te doen op mijn diensten. Ik ken Tomas, ik weet hoe hij te werk gaat, wat hij in zijn mars heeft en dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ik hem van bij zijn debuut in karting begeleid.”
Tomas stond bij de insiders bekend als een snelle jongen, maar de doorbraak volgde pas dit jaar dankzij zijn komst bij Belgium Racing/Ford Peerlings in de Ford Fiesta Sprint Cup. Ook dat heeft hij waargemaakt dankzij zijn ‘speed’!
![Tomas De Backer & Dylan Derdaele](https://www.autosport.be/i/200/upload/0a0cd2bc8441f9c0bef640de9ba6a50da10525f3.jpg)
Je zegt dat je Marc Goossens al jaren kent.
“Autosport is een klein wereldje en iedereen kent iedereen. Via Franky Van den Bossche zaliger geraakte ik betrokken in de VW Fun Cup en gezien hij ook import deed van helmen, kwamen er vaak bekende coureurs bij hem langs aan de Boomsesteenweg en zo leerde ik Marc Goossens kennen. Toen Tomas begon te karten, liepen we elkaar nog wel eens tegen het lijf. Ikzelf debuteerde in de jaren tachtig in rally. Met een Kadett, later Ascona en Manta. Omdat ik niet de centen had – klinkt bekend in de oren! – ben ik beginnen sleutelen voor anderen en kwam ik in contact met Gérard Magniette, die met een BMW M3 in rally debuteerde. Nadien deed Walter Cleynhens een beroep op mij in de Mégane Cup en niet veel later vervoegde Philippe Huart, nu teammaat van Tomas, onze rangen! Zo ben ik onder de vlag van X-Pectmotorsport nog een tijd actief gebleven in de Clio Cup, VW Fun Cup en BTCS. In die periode startte ik met mijn eigen team in karting en uiteraard stond Tomas te popelen om hieraan te mogen deelnemen…”
Persbericht Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet