Een terugblik op 100 jaar geschiedenis van de CrowdStrike 24 Hours of Spa
![24 Hours of Spa 1971](https://www.autosport.be/i/200/upload/5ddd7609702e581626da01d5ad2b8d85aaf1d40a.jpg)
Het bestuur van de Belgische autosportfederatie halen in eerste instantie de mosterd bij de eerste 24 Uur van Le Mans van 1923. De 24 Uur van Francorchamps 1924, geprogrammeerd enkele weken na de klassieker in de Sarthe, moet in zekere zin de revanche worden voor Le Mans. Belgische merken als Speedsport en Miesse staan aan de start, maar de Franse constructeurs zijn in de meerderheid. De Bignan 2-liter van Henri Springuel en Maurice Becquet zegeviert na 1879 kilometer aan gemiddeld 78 km/u. Het mag geen verrassing heten dat de eerste editie wordt getekend door regen en mist. Het publiek staat trouwens dan al centraal, met grote tribunes en een kermis.
Het langzame verval
De eerste jaren zijn bemoedigend, maar de 24 Uur van Francorchamps heeft niet de aura van de 24 Uur van Le Mans, en tot overmaat van ramp heeft de beurscrash van 1929 nefaste gevolgen voor de economie. Na een ontgoochelende editie 1933 verdwijnt de race een jaar van de kalender, om vervolgens om de twee jaar georganiseerd te worden, afwisselend met de Grote Prijs van België. In 1934, 1935, 1937 en 1939 moet de beroemde driehoek tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot het stellen zonder etmaalrace.Na de Tweede Wereldoorlog hebben de autoriteiten snel een circuit heropgebouwd en de 24 Uur van Francorchamps maakt zijn terugkeer in 1948, een jaar vroeger dan Le Mans. De twee naoorlogse edities zijn een sportief succes, maar een financiële ramp. Opnieuw verdwijnt de race van de kalender. Een ultieme poging volgt in 1953, in het kader van de creatie van een FIA Wereldkampioenschap voor Sportwagens. Het tij kan echter niet gekeerd worden en de wedstrijd blijft steken in de schaduw van de 24 Uur van Le Mans. Veel mensen denken op dat moment dat de 24 Uur van Francorchamps tot het verleden behoort…
1964: de renaissance
Het is wachten tot 1964 en de tussenkomst van Paul Frère om de 24 Uur van Francorchamps weer op de kalender te zien verschijnen. De racende journalist (winnaar van Le Mans in 1960) en Hubert de Harlez, die de Royal Automobile Club van België vertegenwoordigt, willen dat de Belgische klassieker een uniek karakter krijgt. De grootste uithoudingsrace ter wereld worden is onmogelijk en in de wetenschap dat Le Mans meer en meer prototypes aantrekt, moet Spa-Francorchamps het decor worden van de grootste race van de planeet voor toerismewagens. Voor de constructeurs is dat het ideale platform om de betrouwbaarheid en prestaties te tonen van hun zogenaamde ‘seriemodellen’.En die prestaties zijn ontzagwekkend! Met hun Mercedes-Benz malen Gustave Gosselin en Robert Crevits 3962 kilometer af aan een gemiddelde van 164 km/u, waardoor het oude record van 1953 (152 km/u gemiddeld voor de Ferrari) wordt verpulverd. Het spektakel is op niveau en zowel de deelnemers als de toeschouwers zijn op de afspraak. De 24 Uur van Francorchamps is de juiste weg ingeslagen.
![Antwerp Classic Salon 2016 - Ford Capri RS 2600 - Claude Bourgoignie](https://www.autosport.be/i/200/galleries/509/d40185a0f31ed3a3a8a3cf93346f2cf89cee11d0.jpg)
De komst van de vangrails volstaat niet en heeft vaak een ongewenst resultaat: de wagens kaatsen terug en komen op de piste terecht, soms zelfs op de ideale lijn… Tussen 1964 en 1975 krijgt de race zesmaal een zwarte rand en niet minder dan negen rijders laten het leven. Gelukkig wordt de chicane van Les Combes vanaf de 24 Uur van Francorchamps 1979 door een nieuw gedeelte verbonden met Blanchimont, waardoor de lengte van het circuit teruggebracht wordt tot minder dan zeven kilometer.
![Antwerp Classic Salon - Jaguar XJS Francorchamps 1984](https://www.autosport.be/i/200/upload/80f5e37a9e6cad6b157865dcbdf38520b079eaad.jpg)
De ommekeer van de GT
![Dominic Roschmann - Ferrari 550 Maranello Prodrive 2005](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1142/f4cd5c2d53459f7f59fcd5d859e720d11e4f5ee0.jpg)
De rest is geschiedenis. Door zijn succes is de GT3-categorie (nog een creatie van Stéphane Ratel) vandaag de enige categorie aan de start van de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Negen constructeurs tekenen present en alle wagens aan de start zijn stuk voor stuk GT3’s. Vanuit technisch oogpunt kan iedereen winnen, want alleen de kwaliteit van het team en het niveau van de rijders maken het verschil. De verschillende categorieën op de deelnemerslijst zijn gebaseerd op de rijders en niet de auto. Geen enkele andere race biedt een startveld van zeventig wagens met zo’n hoog niveau en zoveel competitie. Twijfel dus niet: de CrowdStrike 24 Hours of Spa is niet alleen de grootste GT-race ter wereld, maar ook een van de mooiste evenementen van de autosportwereld.
CrowdStrike 24 Hours of Spa
Tweet