Glenn Van Parijs: "In de Porsche Supercup is iedereen de referentie"
"Ik maakte me echter geen illusies, de Porsche Supercup is de bekendste one make cup van Porsche, maar meteen ook de meest competitieve. Toch ben ik meer dan tevreden over mijn vier meetings in dat kampioenschap. Ik heb enorm veel opgestoken over de afstelling en het weggedrag van de wagen en... hoe om te gaan met de banden. Ook over de races die ik in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux betwistte, was ik niet ontevreden. Ik denk dat ik elke race ofwel op het podium ben geëindigd, ofwel heb gestreden voor het ereschavot en dat tegen rijders die veel meer ervaring hebben dan ik. Ook in de Duitse cup verliep alles relatief goed, al moet je daar natuurlijk flink bikkelen om in de top 10, laat staan op het podium te eindigen."
"Daar ligt voor mij meteen ook het grote verschil tussen de drie kampioenschappen. Track time in de Porsche Supercup is verschrikkelijk beperkt. Jongens die veel konden testen, of al enkele races of seizoenen onder de gordel hadden, hebben een onmiskenbaar voordeel. Je moet er staan van bij de kwalificaties of zelfs de eerste 45 minuten durende vrije training; sla je de bal daar mis, dan kan je een kruis maken over je weekend, want de concurrentie pakt dan reeds een doorgaans beslissende voorsprong. Waar je in de Benelux en Duitse cups enkele referenties hebt, is iedereen in de Supercup een referentie."
"Hoewel de trainingen en de kwalificaties zo voorbij zijn, betekent dat wel dat je veel leert. Zeker in mijn team MRS GT Racing heerste een enorm goede sfeer en het feit dat we over zes wagens beschikten, impliceert ook dat we veel data hadden om te bekijken en te delen. Daardoor zet je stappen vooruit, het was voor mij een dreamteam. Nu is het een kwestie van verder te bouwen en naar de toekomst te kijken, al is het voor mij nog wat koffiedikkijken op dat vlak. Sowieso wil ik mijn studies verder afmaken en wat daarna komt, zien we wel weer. Ik ben enorm dankbaar voor het seizoen dat ik heb mogen meemaken. Acht weekends op rij racen, met een Porsche 911 GT3 Cup, dat is eigenlijk een droom..."
"Reken daarbij nog eens de karrenvracht aan nieuwe circuits bij die ik leerde kennen, klinkende namen als Dubai, Monza en Hockenheim, maar ook de Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico, en dan moet je eigenlijk beseffen dat je bij de gelukkigen hoort. Rijden in Mexico, op grote hoogte, was trouwens ook zeer speciaal. De wagens hebben, door de ijle lucht, namelijk 25% minder pk's en dat vergt een redelijk andere rijstijl; confronterend, maar leerrijk! Van mijn Supercup-thuisrace in Spa had ik persoonlijk meer verwacht, omdat ik de omloop kende, maar daar merk je dan meteen ook hoe alles in één weekend met elkaar verbonden is en hoe sterk de concurrentie is. Ik heb echter geen spijt, ik ben zo blij dat ik in de zomervakantie het telefoontje kreeg met de vraag of ik wilde instappen voor de Supercup-race in Hockenheim. Het zou achteraf gezien het begin inluiden van een periode uit mijn leven die ik nooit meer ga vergeten."
Foto's: Vincent Wouters, Racing International Photography, Porsche AG & Glenn Van Parijs press
Tweet