van der Horst

GP Italië: Charles Leclerc bezorgt Ferrari-tifosi overwinningsroes

Charles Leclerc - Scuderia Ferrari
Charles Leclerc - Scuderia Ferrari
Charles Leclerc heeft in Monza de Grote Prijs van Italië gewonnen, vijf jaar na zijn eerste triomf op de Italiaanse snelheidstempel. Onder luide aanmoedigingen van de duizenden tifosi hield de Ferrari-rijder enkele seconden bonus over op het McLaren-duo Oscar Piastri en Lando Norris. De Monegask kapitaliseerde daarmee op een inhaalbeweging bij Norris in de openingsronde en bereikte de meet - opvallend - op een eenstopstrategie. WK-leider Max Verstappen deed niet beter dan een zesde plaats en twijfelt zelf aan zijn kansen in de strijd om de wereldtitel.
Lando Norris behield bij de start het voordeel ten opzichte van zijn teamgenoot Piastri, maar in de tweede chicane kwam de Australiër langszij. De Brit leek verrast, kwam slecht uit de Variante della Roggia, wat Leclerc vervolgens een vrijbode gaf om P2 te claimen. Leclerc kon niet echt gelijke tred houden met Piastri, maar bandenslijtage leek een belangrijke rol te gaan spelen.

McLaren overschatte die slijtage en opteerde voor een tweestopper, terwijl Ferrari - ditmaal correct - gokte om slechts eenmaal vers rubber te monteren bij Leclerc's SF-24. Daardoor erfde Leclerc de leiding, voor teamgenoot Carlos Sainz. De Spanjaard verdedigde initieel puik tegen de op verse banden geschoeide Piastri. Dat kostte de Australiër dermate veel tijd, dat hij uiteindelijk geen aanval meer kon inzetten op Leclerc, die zo zijn tweede zege van het seizoen greep. Lando Norris deed met een derde plaats en het bonuspunt voor de snelste ronde geen slechte zaak voor de strijd om de wereldtitel, maar er had overduidelijk meer in gezeten. Wil McLaren echt het heft in handen nemen voor de strijd om de beide wereldtitels, dan mag het stilaan wel eens beginnen nadenken over duidelijke afspraken tussen beide rijders. Weinigen die eraan twijfelen dat het McLaren is dat op dit ogenblik de intrinsiek snelste bolide heeft.

Ondanks volledig versleten banden, besloot Sainz op zijn 30e verjaardag uiteindelijk op P5 en bleef zo Lewis Hamilton (Mercedes) voor. Na Verstappen op P6, volgden George Russell (Mercedes) en Sergio Perez (Red Bull Racing). Kevin Magnussen (Haas) kwam als negende over de meet, maar zou 10 seconden straf krijgen voor een (zeer licht) incident met Pierre Gasly. Daardoor viel de Deen niet alleen terug naar P10, na Alex Albon, maar liep hij tevens 2 strafpunten op waardoor hij de Grote Prijs van Azerbeidzjan aan de kant moet blijven. 

Na de penalty van de Haas-rijder, finishte Fernando Alonso (Aston Martin) op minder dan twee tiende van de punten. Hij bleef Williams-debutant Franco Colapinto voor, die het beslist niet onaardig deed in zijn eerste Grote Prijs F1. Op P13 bleef Daniel Ricciardo (RB), ondanks twee penalties (voor een totaal van 15 seconden), beide Alpine-rijders voor, met Esteban Ocon voor Pierre Gasly.

De volgende afspraak in het WK F1, is de Grote Prijs van Azerbeidzjan in Baku over twee weken.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Italië 2024

#RijderTeamResultaat
1.Charles LeclercScuderia Ferrari53 ronden in 1:14:40.727
2.Oscar PiastriMcLaren F1 Team+2.664s
3.Lando NorrisMcLaren F1 Team+6.153s
4.Carlos Sainz Jr.Scuderia Ferrari+15.621s
5.Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F1 Team+22.820s
6.Max VerstappenOracle Red Bull Racing+37.932s
7.George RussellMercedes-AMG Petronas F1 Team+39.715s
8.Sergio PérezOracle Red Bull Racing+54.148s
9.Alexander AlbonWilliams Racing+67.456s
10.Kevin MagnussenMoneyGram Haas F1 Team+68.302s
11.Fernando AlonsoAston Martin Aramco F1 Team+68.495s
12.Franco ColapintoWilliams Racing+81.308s
13.Daniel RicciardoVisa Cash App RB F1 Team+93.452s
14.Esteban OconBWT Alpine F1 Team+1 ronde
15.Pierre GaslyBWT Alpine F1 Team+1 ronde
16.Valtteri BottasStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
17.Nico HülkenbergMoneyGram Haas F1 Team+1 ronde
18.Zhou GuanyuStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
19.Lance StrollAston Martin Aramco F1 Team+1 ronde
20.Yuki TsunodaVisa Cash App RB F1 TeamDNF (niet geklasseerd)

Foto's: Georges de Coster



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons