Grijpt Mercedes dit jaar naast de wereldtitel?
![Mercedes W10 EQ Power+ 2019](https://www.autosport.be/i/200/upload/ee61d396074cb5c8813cfbd0bc8e111fe89dba8a.jpg)
![Sebastian Vettel - Ferrari SF90](https://www.autosport.be/i/200/upload/ac5b28e7ffb9c32b89e5e20c278d30ee5eff977e.jpg)
![Franz Tost](https://www.autosport.be/i/200/galleries/920/b8435fbf79e9c7dc718b452a6952ad00fa48169e.jpg)
![Red Bull RB15 2019](https://www.autosport.be/i/200/upload/9ba43b27e6767a8f59e6e822dcd7f2b09f713df5.jpg)
![Vergelijking tussen de voorvleugel van Mercedes en Ferrari](https://www.autosport.be/i/200/upload/b64353ce3ee25388aa1cb694c19696546688874f.jpg)
Het zou onjuist zijn om de snelste rondetijden aan te wenden om de problemen bij Mercedes aan te tonen - een kwart van de benzinetank in de Formule 1 alleen al is een seconde waard - maar ook tijdens de racesimulaties sprong de W10 niet op een positieve manier in het oog. Meer nog: Lewis Hamilton en Valtteri Bottas realiseerden tijdens die 'long runs' rondetijden die vergelijkbaar waren met die van de... Renault RS19. "Het is onmogelijk om er getallen op te plakken, maar Ferrari ziet er bijzonder sterk uit", reageerde vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in de paddock van het Spaanse circuit. "Dit wordt zonder twijfel het meest uitdagende seizoen in mijn zevenjarige carrière bij Mercedes."
Ferrari lijkt dus een kopstart gemaakt te hebben, maar vergeet niet dat het Steigerende Paard zich vorig jaar zelf de das omdeed en dat Mercedes een auto kan doorontwikkelen als geen ander. En Red Bull-Honda in dat alles? Ook zij zien Ferrari op dit moment als favoriet, maar ze plaatsen de RB15 voorlopig wel tussen de SF90 en de W10. De samenwerking met de Japanse motorleverancier verloopt voorspoedig, met snelle tijden in het kamp van Toro Rosso en vooral een uitstekende betrouwbaarheid bij het moederteam. En wat als Renault zich nu nog eens in die driestrijd komt mengen?
Foto's: Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Scuderia Ferrari, Racing International Photography, Martijn Wouters
Tweet