van der Horst

Belgian F4 Championship: Shana Claessens: "Ik was zeer tevreden van mijn prestaties"

Shana Claessens
Shana Claessens
We zijn aan de laatste kampioen van het Belgian F4 Championship, of beter gezegd kampioene, toe. Naast Pro en Am was er ook een apart klassement voorbehouden voor de dames. Twee van hen namen de virtuele helm op en uiteindelijk was het Shana Claessens die de beker binnenkort in ontvangst mag nemen. John Hindhaugh, commentator van Radio Le Mans, zegt altijd "de chronometer houdt geen rekening met geslacht, maar met hoe snel je bent" en dat was zeer passend in het geval van de jongedame uit Zolder, die mooie dingen liet zien tijdens het kampioenschap. We konden niet anders dan ook haar eens aan het woord te laten tijdens een virtuele koffie.
Eerst en vooral proficiat met de titel. Had je voor het kampioenschap verwacht om uitgeroepen te worden als de beste dame?

Dankjewel! Eerlijk gezegd niet. Ik kon niet inschatten hoe de concurrentie ging zijn. Daardoor heb ik mij zo goed als mogelijk voorbereid op het kampioenschap. Ikzelf heb maar een middelmatige ervaring met simracen. Momenteel ben ik een tweetal jaar bezig, in de winter al wat meer dan in de zomer.

Wel, voor iemand die een tweetal jaar nog maar achter de sim zit, deed je het niet onaardig. Wat vond je zelf van van jouw prestaties?

Ik heb een aantal puntjes gevonden waar ik mezelf kan verbeteren. Zeker omtrent de setup. Dat was echt wel zoeken voor mij, en dan vooral in de laatste race op Spa-Francorchamps. Daar miste ik net dat beetje topsnelheid waardoor ik telkens net naast de kans greep om proper in te halen. Ik ben al die tijd gewoon geweest om op Assetto Corsate te simmen, wat compleet anders is tegenover iRacing, waar ik voor het eerst op racete. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn prestaties.

Je kwam voor het eerst echt in beeld met die vierde plaats in Oulton Park en dan die overwinning in de consolidatierace in Zandvoort, wat toch wel een stevige wedstrijd was. Hoe was dat voor jou qua ervaring?

Oulton Park was zeker niet mijn favoriete circuit, maar ik had dan toch een keertje geluk gehad met de setup. Ik heb genoten van elke seconde en vooral veel geleerd. In Zandvoort was het eerder een kwestie van de anderen proberen onder druk te zetten en ze daardoor in de fout te laten gaan. Zeker wel de meest spannende race. En natuurlijk ben ik zeer blij met de eerste plaats!

Van welk format was je het meeste fan? Die met de Pro's tesamen of reed je liever apart?

Zeker die met de Pro's tesamen. Van de snellere piloten leer je gewoon het meeste bij. Al vond ik eigenlijk dat er bij de Am's bijzaten die eigenlijk met de Pro's moesten meerijden.

Natuurlijk waren jij en Ellen Leysen de enige dames die we in het veld zagen en deze laatste kwam ook nog na halfweg niet meer in actie.

Correct. In autosport zien we ondertussen al meer en meer vrouwen. Helaas loopt simracing nog wat achter. Bij de start van het kampioenschap had ik wel gehoopt op meer deelneemsters. Ellen viel dan helaas ook nog uit door een blessure. Samen vertegenwoordigden we Dynamixx Racingsimulators. Ik voelde zeker wel extra druk om te presteren. Ik heb Ellen nog gestuurd: "Ik zal die venten eens een poepie laten ruiken in naam van ons."

Om af te sluiten, moest dit kampioenschap terug georganiseerd worden, zou je opnieuw deelnemen? En wat zou je tegen alle dames, die dit artikel lezen, zeggen om mee in te stappen?

Zeker en vast! Ik heb er echt van genoten. En met momenten goed gelachen ook. Zeker wanneer "het licht" (in Okayama) ineens uitging. Ik zou heel graag meer dames in simracing willen zien. Dit omdat het een extra medium kan zijn om meer vrouwen richting de autosport te krijgen. Simracing is nu meer toegankelijker. Ik kruis alvast mijn vingers voor de volgende editie!

Foto: Simon Heck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op woensdag 31 juli 2024.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons