Gulf 12H: AF Corse aan de leiding na eerste wedstrijdhelft
Black Falcon verspeelde haar goede positie van de #3 door zeer laat tijdens de neutralisatie te pitten. Quasi alle bolides maakten gebruik van de safety car om de pit op te zoeken en zo te voldoen aan de minimum pitstoptijd. Bij Black Falcon riep men de SLS echter dermate laat binnen dat deze de safety car niet meer kon bijhalen toen het veld terug werd vrijgegeven. Naderhand verloor men ook nog een minuut bij de laatste pitstop met een nukkige wielmoer. De bolide stond 45 seconden langer in de pits dan de leidende Ferrari en eindigde uiteindelijk op 54 seconden, de 458 Italia noteerde wel de snelste ronde in wedstrijd en was daarbij bijna een volle seconde sneller.
In GTX won de Nova Race Ginetta #91 voorlopig het pleit. De wagen wist één ronde voorsprong uit te bouwen op de Aston Martin. De bolide in Yas Marina kleurstelling eindigde op een verbazende elfde plaats overigens en bleef de twee overgebleven CN's voor nadat de Wolf's met allerhande problemen kregen af te rekenen. Zo verdween de #97 van BF Motorsport reeds voor 1/3e wedstrijd van het toneel, veroorzaakte de #95 de neutralisatie nadat deze stilviel in de laatste ronde en moest de #96 met een afgebroken wiel naar de pits getakeld worden.
Uiteindelijk namen maar 21 wagens de start, zowel de Kessel Racing Ferrari #12 (polesitter in eerste instantie), de rhino’s Leipert Motorsport Lamborghini Gallardo FL2 GT3, als de Avelon Formula Wolf GB08 bleven in de boxen staan. Heel wat deelnemers kregen ook al af te rekenen met problemen. Zo verloor de Slamstop Motorsport Ferrari #15 die in de aanvangsfase de leidende Mercedes achtervolgde, een handvol ronden na een contact met de muur. De tweede Black Falcon Mercedes stond een paar uur in de pits nadat de bolide zonder remmen viel wegens verdampte remvloeistof en ook de Kessel Racing Ferrari #14 verloor veel tijd en is uitgeteld voor de zege. Het tweede deel van de wedstrijd start iets voor 15 uur Belgische tijd.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet