van der Horst

Het nieuwste kanon van Porsche: de 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Woensdag toonde Porsche aan de wereld de eerste beelden van de hardcore versie van de 911 GT3. De Porsche 911 GT3 RS(991.2) wordt één van de krachtigste straatversies van de legendarische 911 ooit, met een doorontwikkelde atmosferische zescilinder die 520 pk uitbraakt. Na de lancering van de 911 GT3 en 911 GT2 RS is dit nieuwste model de derde straatlegale GT van de Duitse constructeur op een jaar tijd.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
De 911 GT3 RS is ontwikkeld door de Porsche Motorsport-afdeling in Weissach en dat is er duidelijk aan te zien. De aerodynamica en het interieur van dit kanon op wielen is geïnspireerd op de raceversies, met bijvoorbeeld een lichtgewicht koetswerk met de gekende achtervleugel en integrale kuipstoelen in koolstofvezel. De nieuwe 911 GT3 RS wordt aangevuurd door een atmosferische 4.0 liter V6 die, zoals gezegd, 520 pk levert. De boxermotor uit de 911 GT3 produceert 500 pk, zodat de RS de krachtigste atmosferische motor heeft die Porsche ooit inbouwde in een straatversie. De Duitse bolide sprint in 3,2 seconden van stilstand naar 100 km/u, en haalt een topsnelheid van 312 km/u. De 911 GT3 RS wordt geleverd met een automatische zeventraps PDK-versnellingsbak.

Interieur Porsche 911 GT3 RS
Interieur Porsche 911 GT3 RS
De Porsche 911 GT3 RS weegt in zijn lichtste configuratie 1.430 kilogram. Hiervoor moet er wel gekozen worden voor het optionele Weissach-pakket dat bijkomende lichtgewicht koolstofvezel onderdelen bevat voor het onderstel, het interieur en het koetswerk. Ook is er een zogenaamd Clubsport-pack beschikbaar voor de RS, welke bestaat uit een rolkooi, brandblusser, voorbereiding voor een hoofdstroomschakelaar en een zespuntsgordel. Uitermate geschikt dus voor wat rondjes op het circuit. Standaard rolt deze krachtpatser uit Weissach op 20 inch lichtmetalen wielen vóór en 21 inch aan de achterzijde. Begin maart is de Porsche 911 GT3 RS(991.2) te bewonderen op de Autosalon van Genève.

Foto's: Porsche AG




Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Varia op woensdag 21 februari 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons