Hockenheim: Müller wint natte finale - Pech voor Belgische teams
Achterin het veld ging het al in de eerste ronde mis, Nick Cassidy verloor zijn Lexus na een licht contact met de WRT Audi van Jonathan Aberdein en kwam daarbij in de betonnen muur terecht. Luttele tellen later zien we een tweede technisch euvel bij Aston Martin, Daniel Juncadella haast zich uit zijn wagen. De hevige rookontwikkeling aan de motor is het sein voor de wedstrijdleiding om de race stil te leggen door middel van de rode vlag. Bij de tweede startprocedure, die er vrij snel komt, zijn twee teams niet op tijd klaar. Zowel de RBM BMW van Philipp Eng als de WRT Audi van Pietro Fittipaldi krijgen dan ook een drive through penalty voor het werken aan de auto na het 3-minuten signaal.
De herstart was door de regen een keer niet twee-aan-twee en dus veranderde er vooraan niet veel. De drie Audi's van Müller, Rast en Rockenfeller werden gevolgd door de BMW's van Wittmann en Glock. Bij de pitstop ging Wittmann echter net te vroeg weg en gaf hij de binnenkomende Aberdein een heel licht tikje, genoeg om zelf ook een drive through penalty op te lopen. Rast kon initieel de leiding pakken na zijn pitstop maar op zijn koude banden moet hij aan de Mercedes-tribune te veel corrigeren en dus kan merkgenoot Müller er weer langs. Ook Rockenfeller geraakte even later voorbij de regerende kampioen.
Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) en RBM-rijder Joel Eriksson stelden hun pitstop uit tot in de laatste ronde, zij kwamen uiteindelijk net tekort en finishten als vijfde en zesde. De andere Racing Bart Mampaey BMW's kwamen als dertiende (Van der Linde) en veertiende (Eng) over de meet, na zijn straf kwam de Oostenrijker niet meer in het stuk voor. Fittipaldi kreeg dezelfde straf en eindigde als vijftiende, terwijl de WRT Audi van Aberdein de finishvlag niet zag.
Foto's: Georges De Coster & Vincent Wouters
Tweet