Imola: Toyota klopt nipt Porsche - Dubbel voor WRT BMW in LMGT3
Het Italiaanse merk nam een goede start maar een regenbui op dik twee uur van de finish gooide roet in het eten. Bij Ferrari bleef men op slicks, hopende dat de bui snel over zou zijn, terwijl de concurrentie regenrubber liet omleggen. Het was een dubbeltje op zijn kant maar toen de drie Italiaanse bolides meer dan tien seconden per ronde verloren moesten ook zij, te laat, naar binnen voor de regenbanden. Stoffel Vandoorne van zijn kant reed de Peugeot 9X8, de versie mét achtervleugel die dit weekend debuteerde, als vijftiende over de finish.
In Hypercar claimde WRT de zesde plaats (#20 - Van der Linde, Frijns, Rast) maar in LMGT3 pakte het team uit Baudour een klinkende dubbelzege. Ook zij kozen ervoor om op slicks te blijven rijden toen de hemelsluizen opengingen, maar voor hen bleek dit wél de goede keuze. Augusto Farfus, Sean Geleal en Darren Leung (#31) wonnen voor teamgenoten Maxime Martin, Valentino Rossi en Ahmad Al Harthy (#46). De concurrentie, met ook de als derde gefinishte Manthey Porsche #92, koos wel voor regenrubber en eindigde op een ronde of meer. Tom Van Rompuy had op voorhand een vijfde plaats op het oog, het werd uiteindelijk een zevende stek voor onze landgenoot in de Corvette #81.
Sarah Bovy nam de start in de Iron Dames Lamborghini #85 en kwam vrijwel meteen in de problemen: "De start zelf was enorm chaotisch, vlak voor mij gingen er een paar GT3's in de remmen terwijl het net de bedoeling was om gas te geven! Ik kon nog remmen maar de Porsche #91 van Yasser Shahin ramde mij langs achter. Hij is zich achteraf op kousenvoeten komen excuseren maar ik heb hem geantwoord dat het eigenlijk de fout was van de auto's voor ons. Ik kon na de duw verder rijden en de schade leek mee te vallen. Ik kreeg echter na een paar rondjes het bericht dat we onmiddellijk een kapotte FIA-sensor moesten vervangen en dat duurde echt een eeuwigheid. Jammer, hopelijk hebben we nu alle pech van een heel seizoen gehad en kunnen we in Spa terugslaan."
Ook voor Dries Vanthoor verliep de wedstrijd allesbehalve ideaal. Teamgenoot Marco Wittmann nam de start in de BMW M Hybrid #15 en raakte al tijdens de openingsronde in Tamburello betrokken bij een aanrijding. Matthieu Vaxivière (Alpine #36) raakte in het geharrewar in de eeste echte bocht van het circuit de Peugeot #94 van Paul di Resta. Ook de tweede Alpine (#35 - Charles Milesi) werd meegesleurd maar het grootste slachtoffer was wel degelijk de WRT BMW #15. De auto verloor liefst 32 rondes in het openingsuur door reparaties.
Vincent Vosse, teambaas BMW M Team WRT was na afloop vanzelfsprekend dolblij met de uitstekende prestaties: "Wat een geweldig weekend voor onze LMGT3-crews! De kwalificatie en de race verliepen heel goed, en we deden de kleine dingen goed. Augusto en Maxime bleven op slicks op een natte baan en lieten een ongelooflijk tempo zien. Dat leverde ons een goede voorsprong op en uiteindelijk de een-twee-overwinning. In de Hypercars zaten we deze keer in het venster waar we thuishoren na de grote teleurstelling in Qatar. We doen het stap voor stap maar hebben al een aantal zaken heel goed gedaan. Op naar de volgende race op Spa-Francorchamps!
Foto's: Arne Simons & Georges De Coster
Tweet