van der Horst

Imola: Toyota klopt nipt Porsche - Dubbel voor WRT BMW in LMGT3

Start 6 Hours of Imola 2024
Start 6 Hours of Imola 2024
De 6 Hours of Imola werd een strategische wedstrijd, waarbij de Toyota #7 van Nyck De Vries, Mike Conway en Kamui Kobayashi nipt de zege kon pakken. De Japanner zag in zijn laatste stint Kévin Estre in de Porsche #6 steeds dichter komen, maar kreeg op een goeie 20 minuten van het einde het verlossende bericht dat hij genoeg benzine aan boord had om tot het einde te gaan. Zo mochten Estre, Laurens Vanthoor en André Lotterer, na een zege in Qatar, in Imola naar de tweede podiumtrede.
Toyota GR010 Hybrid
Toyota GR010 Hybrid
De tweede Penske Porsche, de #5 van Campbell, Christensen en Makowiecki, pakte de laatste podiumpositie op bijna een halve minuut van de winnaar. Na een triple tijdens de kwalificaties moest Ferrari zich tevreden stellen met een vierde plaats voor Antonio Fuoco (#50), die in de allerlaatste ronde nog Brendon Hartley (Toyota #8) klopte.


Podium FIA WEC 6 Hours of Imola 2024
Podium FIA WEC 6 Hours of Imola 2024
Het Italiaanse merk nam een goede start maar een regenbui op dik twee uur van de finish gooide roet in het eten. Bij Ferrari bleef men op slicks, hopende dat de bui snel over zou zijn, terwijl de concurrentie regenrubber liet omleggen. Het was een dubbeltje op zijn kant maar toen de drie Italiaanse bolides meer dan tien seconden per ronde verloren moesten ook zij, te laat, naar binnen voor de regenbanden. Stoffel Vandoorne van zijn kant reed de Peugeot 9X8, de versie mét achtervleugel die dit weekend debuteerde, als vijftiende over de finish.

Team WRT - BMW M4 LMGT3
Team WRT - BMW M4 LMGT3
In Hypercar claimde WRT de zesde plaats (#20 - Van der Linde, Frijns, Rast) maar in LMGT3 pakte het team uit Baudour een klinkende dubbelzege. Ook zij kozen ervoor om op slicks te blijven rijden toen de hemelsluizen opengingen, maar voor hen bleek dit wél de goede keuze. Augusto Farfus, Sean Geleal en Darren Leung (#31) wonnen voor teamgenoten Maxime Martin, Valentino Rossi en Ahmad Al Harthy (#46). De concurrentie, met ook de als derde gefinishte Manthey Porsche #92, koos wel voor regenrubber en eindigde op een ronde of meer. Tom Van Rompuy had op voorhand een vijfde plaats op het oog, het werd uiteindelijk een zevende stek voor onze landgenoot in de Corvette #81.

Sarah Bovy
Sarah Bovy
Sarah Bovy nam de start in de Iron Dames Lamborghini #85 en kwam vrijwel meteen in de problemen: "De start zelf was enorm chaotisch, vlak voor mij gingen er een paar GT3's in de remmen terwijl het net de bedoeling was om gas te geven! Ik kon nog remmen maar de Porsche #91 van Yasser Shahin ramde mij langs achter. Hij is zich achteraf op kousenvoeten komen excuseren maar ik heb hem geantwoord dat het eigenlijk de fout was van de auto's voor ons. Ik kon na de duw verder rijden en de schade leek mee te vallen. Ik kreeg echter na een paar rondjes het bericht dat we onmiddellijk een kapotte FIA-sensor moesten vervangen en dat duurde echt een eeuwigheid. Jammer, hopelijk hebben we nu alle pech van een heel seizoen gehad en kunnen we in Spa terugslaan."

De beschadigde BMW moest al in de openingsronde naar de pits voor reparaties
De beschadigde BMW moest al in de openingsronde naar de pits voor reparaties
Ook voor Dries Vanthoor verliep de wedstrijd allesbehalve ideaal. Teamgenoot Marco Wittmann nam de start in de BMW M Hybrid #15 en raakte al tijdens de openingsronde in Tamburello betrokken bij een aanrijding. Matthieu Vaxivière (Alpine #36) raakte in het geharrewar in de eeste echte bocht van het circuit de Peugeot #94 van Paul di Resta. Ook de tweede Alpine (#35 - Charles Milesi) werd meegesleurd maar het grootste slachtoffer was wel degelijk de WRT BMW #15. De auto verloor liefst 32 rondes in het openingsuur door reparaties.

Vincent Vosse
Vincent Vosse
Vincent Vosse, teambaas BMW M Team WRT was na afloop vanzelfsprekend dolblij met de uitstekende prestaties: "Wat een geweldig weekend voor onze LMGT3-crews! De kwalificatie en de race verliepen heel goed, en we deden de kleine dingen goed. Augusto en Maxime bleven op slicks op een natte baan en lieten een ongelooflijk tempo zien. Dat leverde ons een goede voorsprong op en uiteindelijk de een-twee-overwinning. In de Hypercars zaten we deze keer in het venster waar we thuishoren na de grote teleurstelling in Qatar. We doen het stap voor stap maar hebben al een aantal zaken heel goed gedaan. Op naar de volgende race op Spa-Francorchamps!

Foto's: Arne Simons & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 21 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Imola.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons