Interview Anthony Kumpen: "Geloof absoluut niet in een Benelux kampioenschap"
![Anthony Kumpen](https://www.autosport.be/i/200/upload/5d50392188b6af42aed7e263dff87c0277b91531.jpg)
Anthony, je staat in het Belgian Racing Car Championship momenteel 18 punten achter op de leiders met nog één meeting te gaan; hoe schat je je titelkansen nog in?
![PK Carsport - Audi R8 LMS ultra](https://www.autosport.be/i/200/upload/0f32a2b7dc579ac3e8db995033ee2a52043c1de6.jpg)
Je bent zoals gezegd aangewezen op achtervolgen in de eindfase van het BRCC, was het opnemen van een relatief onervaren piloot als Frank Beliën geen gigantisch risico voor een team met titelambities?
![Frank Beliën](https://www.autosport.be/i/200/galleries/287/bbf2374b0c8d5605cf176827d12602f8101f252e.jpg)
Je spreekt over het team, hoe belangrijk is de ervaring van een in de racerij door de wol geverfd team als PK Carsport?
![PK Carsport team 2014](https://www.autosport.be/i/200/upload/2249a69922c2aa0a356e853f41c35ab50eeb4b62.jpg)
Ervaring is dus van kapitaal belang; in welke mate helpt het feit dat zowel Bert als jijzelf Spa en Zolder als je broekzak kennen?
De ervaring op die circuits helpt natuurlijk altijd, maar de meeste piloten en teams die in België rijden kennen beide circuits ondertussen ook wel; dat is een beetje het nadeel als je maar twee circuits hebt.Ook jullie strijdros, de Audi R8 GT3, is op zijn zachtst uitgedrukt geen onbekende voor jou. Hoe verhoudt de nieuwe Audi zich tot deze van het seizoensbegin. Is het kampioenschap er door de upgrades van de wagen eenvoudiger op geworden?
![600Km Spa: De race in beeld gebracht](https://www.autosport.be/i/200/galleries/299/83d4744486fde91062f344ed5514c91fd3b3dd45.jpg)
Missen jullie nog concurrentie in GT3? Wat bijvoorbeeld met andere Belgische teams die niet op het appel staan of een gerennomeerde buitenlandse equipe bijvoorbeeld?
![Start 600km van Spa](https://www.autosport.be/i/200/upload/a572c57bd9d2144bcef9d6c5e4d2e04268e8df70.jpg)
Was de keuze van Kronos om GT3 te behouden achteraf bezien de juiste of was een betere oplossing voor het Belgisch Kampioenschap geen downsizing zoals bijvoorbeeld bij de 24 Hours of Zolder?
![600Km Spa: De race in beeld gebracht](https://www.autosport.be/i/200/galleries/299/d95022f6c746bc5fb7eeae0e4c4ba9e32d25152e.jpg)
Waar ligt de toekomst van het BRCC volgens jou? Is een Belgisch Kampioenschap levensvatbaar of moet er breder gekeken worden, bijvoorbeeld op Benelux niveau? BRCC is tenslotte een “FIA Authorised International Series”...
De toekomst ligt volgens mij in het aantrekken van die kleinere wagens en het behouden van een vijf tot tiental topwagens. Tel daarbij een goede sfeer en een leuke ontmoetingsplaats voor teams, piloten, pers, ... zoals in de tijd van de Belcar. Ik geloof absoluut niet in een Benelux-kampioenschap.Staat BRCC dicht genoeg bij de fans vind je? Je bent ideaal geplaatst om de vergelijking te maken met een kampioenschap als de Nascar Whelen Euro Series, een serie waar veel energie in promotie wordt gestopt.
Kronos, maar ook andere promotoren als SRO, kunnen inderdaad nog veel leren van Nascar evenementen zoals deze in Tours of Brands Hatch. Dat zijn eerst en vooral echte evenementen en niet gewoon autoraces, men heeft een prorgamma naast de races. Dit alles vergt natuurlijk een pak werk en dito investering en ook Nascar krijgt dit niet meteen klaargespeeld voor elk event. Het is vooral uitzoeken wat de fans precies willen.Hoe bevalt je eerste seizoen Nascar Whelen Euro Series je; betaalde je veel leergeld?
![Anthony Kumpen - PK Carsport](https://www.autosport.be/i/200/upload/534ee99feba241c08888ae8d5749741b6e547f99.jpg)
Wat is je globale mening over de concurrentie in de serie?
![PK Carsport - Nascar Whelen Euro Series](https://www.autosport.be/i/200/upload/8347f7a5e84c64db6db04e5cd9021f2f4fdc47eb.jpg)
Hoe belangrijk is de Europese Nascar voor Circuit Zolder?
Als Circuit Zolder dit goed aanpakt, kan dit zonder enig probleem uitgroeien tot het grootste evenement op de jaarkalender. In Brands Hatch trekt Nascar meer volk dan DTM, of eender welke andere race. Ook Zolder kan dat, maar dat vergt wel een investering natuurlijk. Nascar is in de VS de tweede sport, na NFL (American Football nvdr.) en voor de NBA (Basketbal nvdr.) en de organiatie is vastberaden om het concept ook in Europa te laten groeien.Jerry De Weerdt kondigde begin dit jaar aan zijn eigen bolide te zullen aankopen en deze staat ondertussen klaar voor de finale. De aandacht uit België lijkt evenwel relatief beperkt, verwacht jij een overstap van gevestigde waarden naar het kampioenschap of is het eerder uitkijken naar bijvoorbeeld jong talent?
![Brass Racing - Dodge Challenger](https://www.autosport.be/i/200/upload/7028a8c7cd508976dbd1ea0f7ea73f0bf8f91143.jpg)
Hoe werkt de formule van Elite 1/2 het vinden van rijders in de hand (of net tegen)? Verschillende bolides zijn niet het ganse seizoen gevuld, vormt dat een potentieel probleem naar budgetten toe?
![Maxime Dumarey - PK Carsport Chevrolet SS](https://www.autosport.be/i/200/upload/f5a2838dfa1b7508fb018593e274713f58a0ab69.jpg)
Je opende onlangs je eigen filiaal van Heinz Performance; Heinz Performance by Anthony Kumpen, een tuningzaak in dezelfde gebouwen als de ateliers van PK Carsport. Is er dan een kruisbestuiving tussen beide zaken?
![Corvette C7 op de testbank van Heinz Performance by Anthony Kumpen](https://www.autosport.be/i/200/upload/c672f6d874df0dc4f5606eb8d7a46a0df326eda4.jpg)
Is de ervaring van een man als Heinz Bonnaerens belangrijk?
![Heinz Bonnaerens - Anthony Kumpen](https://www.autosport.be/i/200/upload/8b57b62d810606d2298542af70713cb1a7b09a60.jpg)
In hoeverre is jouw internationale bedrijfservaring bij Ridley Bikes een katalysator voor Heinz Performance by Anthony Kumpen? Put je voordeel uit ervaring uit je vorige leven?
Uiteraard. Ik weet wat het is om een bedrijf op te bouwen en mijn ervaring helpt me enorm om nu de juiste keuzes te maken.Wat maakt de aanpak van Heinz Performance by Anthony Kumpen dan zo speciaal? Het is toch niet de eerste tuningzaak in Limburg en al zeker niet in België.
![Frank Beliën - Thierry Deflandre - Griet Vanhees - Anthony Kumpen - Heinz Bonnaerens - Bert Longin](https://www.autosport.be/i/200/galleries/285/ed6b748da546ebf541b252ef0e07004b4f7038ce.jpg)
![Vermogensbank bij Heinz Performance by Anthony Kumpen](https://www.autosport.be/i/200/upload/9eb390a707db869f009c9f2ab39bf22f30b2231a.jpg)
Onze filosofie draait rond “meten is weten” en op basis van onze metingen gaan we het eigen motorprogramma van de wagen aanpassen. We werken dus in iedere wagen individueel en dat is echt tunen. Je kan het vergelijken met het principe wat je op het circuit hanteert bij een racewagen. Je stelt ook iedere wagen individueel af, anders moesten teams geen ingenieurs hebben en konden ze gewoon de gegevens van de constructeur overnemen.
![Meting testbank Heinz Performance by Anthony Kumpen](https://www.autosport.be/i/200/upload/0c7ecb0a3999bec2dd4af906d9b116088f196ff0.jpg)
Foto's: Marnik Mouchaers, Arne Simons, Georges De Coster, Martijn Wouters, PK Carsport press, Brass Racing, Heinz Performance by Anthony Kumpen & Nascar Whelen Euro Series press
Tweet