van der Horst

Jack’s Racing Day: Niet Jenson de Leeuw, maar Sonny Gevaert wint.

Sonny Gevaert
Sonny Gevaert
Na een ongemeen boeiende race was de winst deze keer voor Jenson de Leeuw die in de #54 MV Motorsport de meerdere bleef van Junior-collega’s Sonny Gevaert en Matteo Di Piazza. Na het bekijken van de onboard beelden en het beoordelen van een incident tussen De Leeuw en De Backer, werd de aanvankelijke winnaar bedacht met het verlies van twee plaatsen, waardoor Sonny Gevaert zijn allereerste overwinning achter zijn naam mocht inschrijven!
  • Powercars
De Ford Fiesta Sprint Cup mag dan wat worstelen met het volkrijgen van de grid, op het vlak van het brengen van spannende races en dus close racing van niveau scoort de Ford-merkencup zeer hoog! Hiervan kregen we in Race 2 op TT Circuit Assen een zoveelste bewijs!

Zoals voorzien in het reglement geldt voor de startopstelling van Race 2 in kwalificatie de tweede snelste rondetijd van alle rijders. Net zoals voor Race 1 stond weerom Jenson de Leeuw vooraan, naast Tomas De Backer, Mathias Ronzani, Matteo Di Piazza, Roy Haak, Sonny Gevaert en Peter Wuyts.

Tomas De Backer vs Jenson de Leeuw deel 2.
Tomas De Backer vs Jenson de Leeuw deel 2.
De Backer kwam het beste uit de startblokken, maar De Leeuw klampte meteen aan en bleef op gelijke hoogte rijden van de Belg en dat leidde ertoe dat er tussen de twee auto’s in die alllereerste ronde in bocht 9 – genaamd de Bult – een contact was, waarna zowel De Leeuw als De Backer spinden: de #97 TDB Nice Racing zat even met één wiel in de grintbak, terwijl de #54 MV Motorsport zich snel kon herpakken. Mathias Ronzani, totdan derde, had ondertussen geprofiteerd van het geharrewar en nestelde de #113 Oeste Racing prompt aan de leiding, voor Gevaert, Di Piazza, de Leeuw en Haak. Schade aan een velg, een gevolg van het onzacht contact met de auto van De Leeuw, noopte De Backer ertoe de pitlane op te zoeken en daarop te beginnen aan een onmogelijke inhaalrace…

Aan de spits behield Ronzani ondertussen geruime afstand met… De Leeuw, terwijl het trio Gevaert-Haak-di Piazza op een zanddoek rijdende vochten voor de derde stek. Drie ronden verder kwam De Leeuw steeds dichter in de buurt rijden van leider Ronzani en bleef Gevaert het groepje met Di Piazza en Haak aanvoeren, waarbij vooral de rijder van de #28 NItro Racing druk bleef zetten op Gevaert.

Hoewel Ronzani knap tot het uiterste ging om De Leeuw achter zich te houden, was hij er in ronde zes aan voor de moeite. De Leeuw liep daarop uit op Ronzani die dan weer Gevaert, Di Piazza en Haak in de spiegels te zien kreeg. In zijn haast om zijn plek te verdedigen, tikte Ronzani bij het aansnijden van de binnenzijde van een bocht een bandenstapel aan, waarbij hij lichte schade opliep en de #113 Oeste Racing moeilijk bestuurbaar werd. Hij kon hierdoor de aanvallen van Gevaert en daarop Di Piazza niet meer afschudden en mocht een plek op het podium vergeten. Deze laatste deelde, net zoals Haak, overigens in de ‘klappen’ van het incident van Ronzani met de banden. Gelukkig bleef het voor de rijder van de #28 Nitro bij een stukgeslagen koplamp en kon hij de race volmaken, zij het op enige afstand van Gevaert.

Aan de spits wijzigde niets meer. De Leeuw won zonder slag of stoot, voor een uitermate sterke Sonny Gevaert in de #43 TDB Nice Racing en Matteo di Piazza in de #28 Nitro Racing. In de Junior kregen we een gelijkaardige klassering. Peter Wuyts haalde niet de finish en scoorde geen punten in de Gold Cup.

Podium race 2 Assen
Podium race 2 Assen
Na afloop werden door zowel Tomas De Backer als Jenson de Leeuw de bewuste beelden samen met koersdirecteur Kees Koning aandachtig bekeken en ontleed en hieruit leerde men dat winnaar De Leeuw, weliswaar niet opzettelijk, de auto van De Backer aanreed en dus als ‘veroorzaker van een aanrijding’ een straf kreeg ofte het verlies van twee plaatsen. Hierdoor wint Junior Sonny Gevaert weliswaar via de groene tafel zijn eerste wedstrijd, en eindigt Matteo Di Piazza zijn allereerste Fiesta-weekend met een tweede plaats overall. De Leeuw derde en pechvogel Ronzani nog vierde. Automatisch volgde er ook een wissel van de macht in de Junior: Gevaert, Di Piazza en De Leeuw.

Ondanks het verlies van de overwinning van De Leeuw behoudt Dekker Autogroep de grootste beker in de Ford Dealer Team Cup.

In de tussenstand van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup blijft Tomas De Backer met 130 punten leider, voor Jenson de Leeuw (114) en ex aequo Mathias Ronzani en Sonny Gevaert (97).

Volgende afspraak van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup op Circuit Zandvoort met de Betcity Trophy of The Dunes op 13,14 en 15 september. 

Uitslag Race 2:  1. Sonny Gevaert, 15 ronden; 2. Matteo Di Piazza, op 9.312; 3. Jenson de Leeuw, op 15 ronden; 4. Mathias Ronzani, op 14.034; 5. Roy Haak, 12 ronden; 6. Tomas De Backer, 13 ronden. Niet gerangschikt, Peter Wuyts.

Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 4 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Jack's Racing Day.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons