van der Horst

Jack’s Racing Day: Uit de schaduw treden van Jenson de Leeuw en Tomas De Backer

Sonny Gevaert
Sonny Gevaert
Jenson de Leeuw is toe aan zijn eerste full seizoen in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup nadat hij vorig jaar al kwam proeven van de Ford-merkencup. Logischerwijze wierp de rijder van de #54 MV Motorsport zich op als één van de sterkste belagers van drievoudig kampioen Tomas De Backer. Tijdens de populaire Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen – 95.000 toeschouwers, aub! - reed nieuwkomer Sonny Gevaert zich op zijn beurt in de kijker en won er zelfs de volle pot. De rijder van de #43 TDB Nice Racing is niet de enige jongeling die uit de schaduw wil treden van het duo De Backer-de Leeuw. Wie zijn deze Junioren, wat zijn hun dromen? Wij namen daarom plaats rond een tafel met Sonny Gevaert, Mathias Ronzani, Matteo Di Piazza en Roy Haak en stelden hen enkele doelgerichte vragen.
Roy Haak
Roy Haak
Wie is jullie idool?
Sonny Gevaert (17) – TDB Nice Racing: “Ik heb niet echt een idool in de autosport! Ik bewonder wel een aantal rijders naar wie ik opkijk, zoals Daan Arrow, Robert de Haan, Loek Hartog of Kevin Estre!”
Mathias Ronzani (20) – Oeste Racing: “Kan raar klinken, want mijn idolen zijn niet meer onder de levenden: Niki Lauda voor zijn kunde als afsteller en Ayrton Senna voor de ‘speed’ waarmee hij telkens zulke uitzonderlijke prestaties neerzette!”
Matteo Di Piazza (17) – Nitro Racing:“Italiaan Daniel Mancinelli! Ik ken hem goed, wij zijn goede vrienden en traden samen aan in karting, in Italië en Sicilië. Ondertussen draait hij mee op het hoogste niveau in de autosport, startte in de 24 Uren van Le Mans en ik kijk op naar hem voor wat hij wist te bereiken.”
Roy Haak (24) – MV Motorsport: “Of ik een idool heb ik de autosport? Ik ben een grote fan van de sport en iedere coureur is bijzonder op zijn eigen manier. Ik hoop dan ook zelf bijzonder te zijn en vooral te genieten van alle momenten die ik op het circuit mag beleven.

Wat is tot hiertoe je beste prestatie of herinnering aan een bepaalde race?
Mathias Ronzani
Mathias Ronzani
SG: De overwinning op TT Circuit Assen, natuurlijk, omdat het mijn eerste groot succes heet. Maar ik bewaar nog meer goede herinneringen aan het gehele weekend op Circuit Zolder: ik kwam er voor de eerste keer uit voor TDB Nice Racing en diende er nog alles, van a tot z, te leren, te ontdekken. Gezien die context, heeft de tweede plaats algemeen en de winst in Junior een meer dan bijzondere waarde voor mezelf en mijn entourage.”
MR:Mijn allereerste overwinning in de 24 Uren van Magny-Cours in C1. Samen met Oeste Kart-teammaats Calvin de Groot en Tristan Földesi beleefde ik een enorm zware race en de zege smaakte zeer zoet!”
MDP:“2024. De vijfde plaats algemeen en eerste Rookie in de DNRT Peugeot 206 Cup.”
RH: “Zandvoort in de PTC Cup (Peugeot 107, Toyota Yago, Citroën C1, nvdr). Ik startte ergens in de middenmoot en slaagde erin om mij vrij snel op te werken naar de voorste gelederen, de leiding in handen te nemen en er prompt van start tot finish voor de overwinning te gaan!”

Waarom koos je voor de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup?
Matteo Di Piazza
Matteo Di Piazza
SG:Na een debuut in indoor karting ben ik in contact gekomen met Jo Lambrecht van Oeste Kart en gaf hij mij de kans om in RMC Kerpen deel te nemen aan mijn eerste outdoor karting. Het was via Oeste dat er eind vorig jaar werd gesproken over de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup en ik werd uitgenodigd voor de testdag op het circuit van Mettet. Vanaf dan hebben wij, samen met mijn moeder Jorka, onze zinnen gezet op een debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup.”
MR:Gezien ik Calvin de Groot goed kende van de periode in de C1 Racing Cup met Oeste Kart en Calvin daarop doorstroomde naar de Fiesta Cup en vorig jaar meestreed voor de overwinningen, lag het voor de hand dat wij dat voorbeeld wilden volgen. De Fiesta Cup heeft ondertussen meer dan eens getoond dat het de ideale kweekvijver is en een springplank naar het snellere werk. Het is immers steeds close racing, je leert er de knepen van het vak en, niet onbelangrijk, je verkrijgt er dankzij de aandacht in de media en in het kleine wereldje in de paddock toch wel enige bekendheid.”
MDP:“Ik ben altijd een groot voorstander geweest van Cup-racen. Toen Bart Loenders ons voorstelde om eens test te rijden met de Fiesta, kwam het daarop zeer vlug tot een akkoord om mij voor de races in Assen in te schrijven. De Fiesta is een moeilijke auto, met weinig vermogen en is aldus de ideale instapklasse.”
RH:“Van bij de geboorte van de Fiesta Cup waren wij geïnteresseerd, maar wegens het niet vinden van de nodige middelen, lieten wij ons oog vallen op de PTC Cup. Via Maikel Verkade van MV Motorsport namen wij deel aan track days en doordat hij auto’s liet rijden in de Fiesta Cup zijn wij beginnen praten over deze eerste deelname.”

Wat is je autosportdroom?
SG: “Professioneel leven van en voor de autosport.”
MR: “Professioneel worden. GT3, Le Mans.”
MDP: “Le Mans, GT3 Lamborghini of Ferrari en waarom niet Porsche Cup.”
RH: “Kampioen worden in gelijke welke serie of kampioenschap waarin ik zou kunnen aantreden.”

Wat verwachten jullie nog van dit seizoen in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup?
SG: “Blijven leren, blijven vooruitgang boeken en hopelijk de nodige centen vinden om dit seizoen te kunnen volmaken.”
MR: “In de Top 3 finishen, één of meerdere keren voor de zege gaan en uiteraard vooraan finishen in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup.”
MDP: “Verder ervaring opdoen. 2024 is tenslotte mijn eerste jaar in de autosport.”
RH: “Als rijder evolueren en hoger’op finishen.”

Wat brengt 2025?
SG: “Geen enkel idee! Eens te meer zal het allemaal afhangen van de budgetten!”
MR: “Graag opnieuw meedoen in de Ford Fiesta Sprint Cup.”
MDP: “We gaan de verschillende opties bekijken.”
RH: “Ik kijk in de richting van Maikel Verkade!”

Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 13 augustus 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons