van der Horst

Japan: Onbedreigde dubbelzege voor Red Bull

Podium Japan - Verstappen en Sainz
Podium Japan - Verstappen en Sainz
Wereldkampioen Max Verstappen (Red Bull) is erin geslaagd de Grote Prijs van Japan te winnen. Hij eindigde ruim twaalf seconden voor teamgenoot Sergio Perez die het feestje voor Red Bull compleet maakte. Carlos Sainz behaalde de laatste plek op het podium, terwijl ook teamgenoot Charles Leclerc voor lachende gezichten zorgde door als vierde over de finishlijn te komen. Lando Norris (McLaren) sloot de top vijf af.
Een stralende zon en de warmste dag van het weekend met een baantemperatuur van veertig graden. Dat had niemand verwacht en zorgde voor vraagtekens bij alle strategen nog voor de race van start gegaan was op het circuit van Suzuka. In de top tien startte enkel Fernando Alonso (Aston Martin) op zachte banden vanaf de vijfde plek, de rest koos voor het medium rubber. Bij de laatste tien rijders zagen we de zachte band maar liefst zeven keer starten.

Iedereen kwam goed weg, maar in de tweede bocht raakten Daniel Ricciardo (RB) en Alex Albon (Williams) elkaar waardoor ze allebei in de bandenmuur terechtkwamen. Het bracht onmiddellijk de rode vlag naar buiten. Een halfuur later kon er opnieuw geracet worden. De top negen zag er identiek uit als bij de oorspronkelijke start, Nico Hülkenberg (Haas) schoof op naar P10, gevolgd door Valtteri Bottas (Sauber), thuisrijder Yuki Tsunoda (RB) en beide Alpine-rijders. Alonso koos voor de herstart opnieuw voor zachte banden, terwijl Lewis Hamilton (Mercedes) overschakelde naar harde banden, net als zijn teamgenoot George Russell. Ook Hülkenberg startte opnieuw op het zachte rubber.

Start van de race
Start van de race
De herstart verliep vlekkeloos en Verstappen kon opnieuw de leiding behouden. We zagen enkel Charles Leclerc (Ferrari) voorbij Hamilton raken, terwijl Tsunoda van P12 opschoof naar P9 ten koste van Russell. Hülkenberg viel terug van P10 naar P17. Russell kon na één ronde wel de Japanner terug inhalen met behulp van DRS.

Al na enkele ronden kozen de meeste rijders ervoor hun zachte banden om te wisselen voor harde, enkel Alonso en teamgenoot Lance Stroll reden in ronde tien nog op het zachtste rubber rond. Op het einde van ronde elf ging Lando Norris (McLaren) als eerste van de koplopers de pits binnen. Eén ronde later volgde zijn teamgenoot Oscar Piastri z'n voorbeeld, terwijl Stroll van zacht naar medium rubber overschakelde. Bij Mercedes stelde Hamilton in ronde dertien zelf voor om zijn teamgenoot voor te laten, en zo geschiedde. Een ronde later volgde Alonso als laatste rijder op zachte banden het voorbeeld van zijn teammaat.

Op het einde van ronde vijftien kwamen Perez en Sainz binnen voor hun eerste bandenwissel. Zij kozen opnieuw voor de medium band. Ook Verstappen kwam een ronde later binnen voor dezelfde wissel. Norris kwam wel tussen beide Red Bull-rijders terecht dankzij zijn vroege stop. Na acht ronden kon Perez de McLaren-rijder inhalen waardoor hij op P3 terechtkwam, achter Leclerc die nog steeds geen pitstop gemaakt had. De Mexicaan probeerde verschillende ronden voorbij de Ferrari te raken, maar slaagde daar niet in, tot Leclerc in ronde 27 zelf een foutje maakte en vervolgens ook zijn enigste pitstop maakte. Hij viel terug naar P6, wat dus een goede strategie bleek te zijn. Hij was niet alleen opgeschoven ten opzichte van zijn startpositie, alle rijders voor hem moesten ook nog een pitstop maken.

In ronde 43 maakte Norris een foutje bij het remmen voor de haarspeldbocht en één ronde later slaagde Sainz er zo in om met behulp van DRS de Brit in te halen voor P4. Hij kwam zo amper twee seconden achter zijn teamgenoot terecht, die de opdracht kreeg om Sainz niet op te houden maar wel te verdedigen voor Norris. Leclerc gehoorzaamde en moest zelfs niet verdedigen voor Norris, want hij raakte niet tot bij de achtervleugel van de Ferrari.

Yuki Tsunoda, RB
Yuki Tsunoda, RB
We kregen tot in de laatste ronde een strijd om P6 tussen Alonso, Piastri en Russell. In de eerste bocht van de laatste ronde slaagde Russell erin de zevende plek van Piastri over te nemen nadat de Australiër een remfoutje gemaakt had voor de chicane. Zo eindigde Red Bull in dezelfde volgorde als ze gekwalificeerd waren, terwijl Sainz opnieuw op het podium eindigde. Ferrari kon de strategie met één pitstop doen werken en eindigde met Leclerc op de vierde plek. Norris sloot aan op P5, terwijl Alonso, Russell en Piastri de top acht vervolledigden. Hamilton kwam als negende over de lijn met thuisrijder Yuki Tsunoda in tiende stelling, zijn eerste punt dat hij in Japan kon behalen.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Japan 2024

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:54:23.566
2.Sergio PérezOracle Red Bull Racing+12.535s
3.Carlos Sainz Jr.Scuderia Ferrari+20.866s
4.Charles LeclercScuderia Ferrari+26.522s
5.Lando NorrisMcLaren F1 Team+29.700s
6.Fernando AlonsoAston Martin Aramco F1 Team+44.272s
7.George RussellMercedes-AMG Petronas F1 Team+45.951s
8.Oscar PiastriMcLaren F1 Team+47.525s
9.Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F1 Team+48.626s
10.Yuki TsunodaVisa Cash App RB F1 Team+1 ronde
11.Nico HülkenbergMoneyGram Haas F1 Team+1 ronde
12.Lance StrollAston Martin Aramco F1 Team+1 ronde
13.Kevin MagnussenMoneyGram Haas F1 Team+1 ronde
14.Valtteri BottasStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
15.Esteban OconBWT Alpine F1 Team+1 ronde
16.Pierre GaslyBWT Alpine F1 Team+1 ronde
17.Logan SargeantWilliams Racing+1 ronde
18.Zhou GuanyuStake F1 Team Kick SauberDNF
19.Daniel RicciardoVisa Cash App RB F1 TeamDNF
20.Alexander AlbonWilliams RacingDNF



Dit artikel werd gepubliceerd door Rutger Vanhee in Formule 1 op zondag 7 april 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons