van der Horst

Klaar voor de start: is mijn auto verzekerd bij een (straat)race?

Parade 24 Hours of Zolder 2022
Parade 24 Hours of Zolder 2022
Voor de enthousiastelingen in de autosport is het duidelijk: snelheid zit in ons bloed. Naast de kick van het accelereren en de vrijheid van de open weg of het rallycircuit, brengt autorijden ook verantwoordelijkheden met zich mee. Zeker als er grote snelheden aan te pas komen. Het kiezen van de juiste verzekering is essentieel om zorgeloos van je passie te kunnen genieten. Weet dat de deelname aan races over het algemeen niet (goed) verzekerd is door de klassieke autoverzekering, hoewel slachtoffers in sommige gevallen wel een schadevergoeding kunnen krijgen van de autoverzekeraar.

BA Motorrijtuigen en vergoeding van slachtoffer

In de eerste plaats moet de situatie voor de verzekering BA Motorrijtuigen worden bekeken. Dit is de autoverzekering die de extracontractuele en contractuele aansprakelijkheid van de verzekerde, bij een door het motorrijtuig veroorzaakt schadegeval, dekt. Deze verzekering dekt dus niet de schade aan het eigen motorrijtuig zelf, maar wel de schade die slachtoffers ondervinden en waarvoor de verzekerde aansprakelijk is. Dit wil zeggen dat het slachtoffer een schadevergoeding krijgt als de verzekerde een fout begaat. De dekking BA Motorrijtuigen is sterk gereglementeerd. De verzekeraar dient daarbij rekening te houden met bepaalde wettelijke eisen.
Op het principe dat het slachtoffer altijd wordt vergoed bij een fout van de verzekerde zijn slechts een beperkt aantal uitzonderingen. Het gaat om situaties waarbij het slachtoffer geen vergoeding krijgt van de BA-autoverzekeraar. Een van deze uitzonderingen is de deelname een vergunde snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsrit/-wedstrijd. Deze uitzondering betreft wedstrijden waarvoor de overheid toestemming heeft verleend. In de praktijk is dit voor het slachtoffer geen ramp, omdat de overheid enkel toestemming zal geven indien er reeds een verzekering is afgesloten die de aansprakelijkheid van zowel de organisator als de deelnemers dekt. Het slachtoffer zal met andere woorden nog altijd worden vergoed, maar dan niet door de autoverzekeraar.

Recht van verhaal bij illegale wedstrijden

De genoemde uitzondering heeft geen betrekking op niet-toegelaten wedstrijden, zoals illegale straatraces. In dit geval zal de verzekeraar de schade van het slachtoffer gewoon vergoeden. Toch gaat de deelnemer niet vrijuit. De verzekeraar heeft namelijk een zogeheten recht van verhaal tegenover de verzekerde. Dit wil zeggen dat de verzekeraar (een deel van) de betaalde schadevergoeding kan terugvragen aan de verzekerde. In de praktijk zal de verzekeraar ook altijd de verzekeringsovereenkomst stopzetten.

Materiële schade aan het voertuig van een deelnemer

Voor andere dekkingen, bijvoorbeeld de omnium- of cascoverzekering, gelden andere regels. Deze verzekering komt in een gedeeltelijke formule (de kleine omnium of mini-omnium) en een volledige of globale formule (de grote omnium of full-omnium). De kleine omnium dekt niet de materiële schade door een ongeval, dus ook niet door een deelname aan een race. De grote omnium dekt wel schade door een ongeval, maar dat wil nog niet zeggen dat de verzekeraar de schade automatisch zal vergoeden. In principe is grove schuld namelijk uitgesloten. In de verzekeringsovereenkomst of de polisvoorwaarden staat uitgelegd wat grove schuld is.
In de praktijk zal de verzekeringsovereenkomst bijna altijd een uitdrukkelijke uitsluiting bevatten voor de deelname aan snelheidswedstrijden, zowel legaal als illegaal. Voor legale races bestaan er gelukkig wel goede verzekeringsoplossingen, maar deze zijn over het algemeen vrij prijzig. Toeristische rally’s en ontspanningsrally’s zijn meestal wel gewoon gedekt door de grote omnium.

Uitsluiting van materiële schade bij snelheidswedstrijden

Ook zonder uitdrukkelijke bepalingen in de verzekeringsovereenkomst kan de verzekeraar de dekking weigeren bij grove schuld. De rechtspraak heeft richtlijnen opgesteld om te bepalen wat grove schuld is. Zo moet het risico op objectieve wijze verder gaan dan de normaal voorzienbare risico’s en moet het gedrag een verzwaring van het risico zijn. Bovendien moet de grove schuld aan de verzekerde toerekenbaar zijn en moet er een verband bestaan tussen de grove schuld en de schade. Op basis van deze factoren kan de verzekeraar de dekking weigeren bij schade ten gevolge van een deelname aan een illegale straatrace. Dit wil zeggen dat de verzekeraar die de grove schuld inroept, zal weigeren om de materiële schade aan het voertuig te dekken. Om deze en talloze andere redenen is het dus geen goed idee om aan een dergelijke race deel te nemen.

Persbericht DB Online Marketing - Foto: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op zondag 2 juni 2024.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons