van der Horst

24H Le Mans: Komt het Nissan ZEOD RC project in de problemen?

Nissan ZEOD RC
Nissan ZEOD RC
Dit jaar kondigde de ACO aan dat de zesenvijftigste pitbox, die gereserveerd is voor een innovatief wagenontwerp, bij de 24 uren van Le Mans 2014 toegewezen werd aan de Nissan ZEOD RC. De wagen is een vooruitstrevend ontwerp met een smalle voortrein die bovendien als eerste bolide een ronde op het circuit zal afleggen zuiver op elektrische energie. De ZEOD RC werd ontworpen door Ben Bowlby, die voordien ook al de DeltaWing ontwierp en daar wringt het schoentje, beide wagens lijken als twee druppels op elkaar en die mate dat het DeltaWing consortium nu klacht indient voor diefstal en ongeoorloofd kopiëren van het originele ontwerp.
De DeltaWing kaapte in 2012 de felbegeerde 56ste startplaats weg voor de beroemste 24 uren wedstrijd. De wagen die opviel door de specifieke deltavorm en smalle voorwielen werd aangedreven door een Nissan 1600cc motor maar haalde de meet niet. Op het einde van het jaar besloot Nissan zich terug te trekken uit het project en moest men bij DeltaWing op zoek naar een andere motor die men vond bij concurrent Mazda. Ontwerper Ben Bowlby bleef het Japanse merk trouw en ontwikkelde een zero emission wagen voor de etmaal race in Le Sarthe. Bij de onthulling van de Nissan ZEOD RC bleek de wagen te
Nissan Deltawing
Nissan Deltawing
gelijken op zijn voorganger als twee druppels water.  Don Panoz, eigenaar van het DeltaWing project, kon er niet mee lachen en heeft nu besloten om Nissan voor het gerecht te dagen. Diefstal van confidentiële informatie, ongeoorloofd gebruik van geheime kennis en contractbreuk luidt de beschuldiging. Don Panoz hoopt op een financiële tegemoetkoming en probeert de wagen de start aan de 24 uren race te ontzeggen.  

Foto's: Nissan



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op dinsdag 3 december 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons