Twee Nürburgring Nordschleife-kampioenschappen in 2024?
![Start 2023 NLS 6](https://www.autosport.be/i/200/upload/9d444b0620c8046de6064f09bf7de56e35000296.jpg)
![Start 2023 NLS 8](https://www.autosport.be/i/200/upload/502dcdeccb7ca10e43a3c6040bbc073e746d0918.jpg)
AvD (Autoclub von Deutschland) wou namelijk, met de zegen van de holding achter de Nürburgring, met een eigen concept komen, waar ook ex-VLN-kopstukken Ralph-Gerald Schlüter en Peter Bonk bij betrokken zouden zijn. Zij zouden het kampioenschap Nürburgring Endurance Series willen noemen en onder die vlag acht wedstrijden organiseren. Dat nieuws kwam aan bij VLN, aangezien zij aankondigden in 2024 ook alle wedstrijden te organiseren. Daardoor bleek een rechtsgang tevens onvermijdelijk.
![ProSport Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3](https://www.autosport.be/i/200/upload/edcc2543f662545b6945a0568473c42e969b1c9a.jpg)
Volgens de rechtbank zouden beide kampioenschappen naast elkaar moeten kunnen bestaan, met elk zes data. Als de Nürburgring Holding niet de nodige datums kan blokkeren, zal dat herleid worden naar vier raceweekends voor elk kampioenschap. Volgens de VLN is dat onmogelijk, al blijven ze wel recht hebben op het gebruik van het circuit en de infrastructuur, zoals dat sinds 2013 vastgelegd is. Er is gekeken naar een variant om alleen de Nordschleife te gebruiken, maar ook dat is geen haalbare kaart. De VLN heeft beroep aangetekend en de uitspraak zou net voor Kerstmis door het Hooggerechtshof in Koblenz worden bekendgemaakt.
Teams in het ongewisse
![Start 24H Nürburgring 2023](https://www.autosport.be/i/200/upload/008ee2f137cbc9da15276886ebebb685d45aaafd.jpg)
Kiezen de teams voor één van beide competities of voor beide? Of trekken ze nu al hun conclusies en trekken ze elders heen? Er doen geruchten de ronde over één kampioenschap gericht op GT's en een ander voor de rest van het NLS-deelnemersveld, maar financieel zou dat niet haalbaar zijn.
Bovendien heeft die chaos ook een impact op de komende 24 Uur van de Nürburgring. Aangezien die voortaan deel uitmaakt van de Intercontental GT Challenge, zal een aantal rijders zijn licentie moeten behalen om überhaupt te mogen deelnemen aan de etmaalwedstrijd. Voor profs en fabriekspiloten is dat geen probleem, maar voor amateurs als Kenny Habul en consoorten zijn die voorgaande races van belang om met een GT3 de Nordschleife te mogen trotseren.
![Publiek 2023 NLS 9](https://www.autosport.be/i/200/upload/9b2812e67e56c5433c82e5151bfb5c0135af5f06.jpg)
Foto's: NLS - Arne Simons
Tweet