Le Mans Hypercar: hoe het allemaal begon
![Porsche 919 Hybrid LMP1](https://www.autosport.be/i/200/upload/bcdc0e1fc0cec2dc362e60b50dc6f6c3740a2fda.jpg)
Het LMH-reglement is een hele verandering ten opzichte van dat van de LMP1-klasse, die vanaf 2022 verdwijnt. Er zal een grotere variatie komen in het deelnemersveld op zowel technisch vlak als de esthetiek van de auto's. Daarnaast is er een kostenplafond waardoor de strijd gelijker wordt en kleinere teams ook echt kunnen meevechten. LM staat voor Le Mans, wat aangeeft dat de ACO die regels ook gebruikt in het WEC, terwijl H staat voor Hypercar. Dat is enigszins verwarrend, want zowel de LMH- als LMDh-auto's zitten in de Hypercar-categorie in het WEC. De LMDh-auto's zijn echter geen hypercars, maar hybride-prototypes.
Wat zijn nu juist de Hypercars?
De Hypercar (LMH) is een racewagen, afgeleid van een bestaande, weglegale hypercar. Maar het kan echter ook andersom. Zo zal bijvoorbeeld Toyota een hypercar op de markt brengen, gebaseerd op hun LMH-prototype.Het LMDh-platform, oftewel Le Mans Daytona hybrid, zou veel gemeenschappelijk elementen moeten vertonen voor veel teams en exclusief gebouwd moeten zijn op een chassis van de merken die nu ook de LMP2-chassis' bouwen: Dallara, Oreca, Multimatic of Ligier. Het chassis van de wagen zal dan ook hetzelfde zijn als dat van de toekomstige LMP2-auto's. LMDh houdt dus het huidige systeem dat in de Amerikaanse races gebruikt wordt gaande met het verschil dat nu ook het gemeenschappelijke hybridesysteem door enkele bepaalde fabrikanten gemaakt wordt. Dat zijn Bosch, Williams Advanced Engineering en Xtrac.
![Porsche LMDh-prototype](https://www.autosport.be/i/200/upload/16eb4bd052d03d2da795a03f38c4ae7924dca336.jpg)
De LMH-teams behouden meer controle over het ontwerp van hun auto's, inclusief het hybridesysteem, dat dan weer een standaard onderdeel is voor LMDh. Het biedt een tastbare link met de hybride technologie in de straatauto's van de fabrikanten. Het mantra "Win op zondag, verkoop op maandag" leeft zo voort. Dat gezegd hebbende, blijft het de bedoeling om de investeringen in LMH te beperken, zeker in vergelijking met de veel te dure LMP1-klasse.
Twijfels over Balance of Performance
Een vermogenslimiet van 671 pk (identiek voor beide divisies) en Balance of Performance-metingen die zijn ingevoerd om de twee verschillende klassen te nivelleren, zijn bedoeld om de soms astronomische bestedingsgewoonten van de teams in te dammen zoals die werden geassocieerd met de LMP1-klasse.![Toyota TS050 Hybrid LMP1](https://www.autosport.be/i/200/upload/88fb3e757d3a3cc5bae8185c1427604ad03736db.jpg)
Die pariteit is echt nodig, want mocht het regenen tijdens een race, dan zouden de Hypercars technisch een groot voordeel hebben. De ACO deed zijn best om dat voordeel teniet te doen en heeft ervoor gezorgd dat hypercars hun elektrische aandrijving niet kunnen gebruiken onder normale raceomstandigheden wanneer ze onder 120 km per uur rijden. Of die beslissing haar vruchten zal afwerpen, is echter nog maar de vraag.
Foto: Vincent Wouters, Porsche AG, Geert Franquet
Tweet