Le Mans Hypercar: Wat we kunnen verwachten
![Startveld 6H Spa 2021](https://www.autosport.be/i/200/upload/6057c766e9cbc90c67450d21a3db20b4fd66aaac.jpg)
LMH zal echter dit jaar de LMP1 al vervangen. De eerste race van het seizoen, de 6 Uur van Spa dit weekend, is dan ook het debuut voor de nieuwe categorie. Het is nog niet duidelijk of die wagens ook in Amerika gaan rijden - deels door discussie onderling, deels door corona.
De technische kant
Het doel van de Hypercars is om de kosten te drukken voor fabrikanten. LMP1 werd te duur en dat viel op aan de kleine hoeveelheid inschrijvingen ieder jaar. Daarom besloot de FIA en de ACO dat een kosteneffectieve oplossing voor fabrikanten er moest komen, eentje waar ze in Amerika ook warm zouden voor lopen, en dat werd uiteindelijk LMH en LMDh.![Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10](https://www.autosport.be/i/200/upload/c144045c6bc4e174bdf334ee02b0659a4c4c2877.jpg)
In plaats van het ontwerpproces te beperken met geometrische vereisten, houden de FIA en de ACO toezicht op de uitkomst. Dat is mogelijk dankzij het concept van prestatieramen. Prestatieramen duiden eigenlijk aan welke minimum- en maximumwaarden de racewagen moet voldoen. Zo is het vermogen vastgesteld op 500 kW, terwijl het minimumgewicht 1030 kg is. Tijdens het homologatieproces worden de auto's gemeten in de windtunnel en wordt de carrosserie gescand, terwijl de motorprestaties live op het circuit worden gemeten met behulp van koppelmeters. Het ontwerp van de wagens wordt vervolgens 'bevroren' voor hun homologatiecyclus, zodat ze gedurende hun hele levensduur ongewijzigd zullen blijven. Voor de eerste generatie Hypercars is die cyclus vijf jaar.
Om sportgelijkheid te garanderen, vertrouwen de FIA en de ACO op de Balance of Performance-formule die de twee partijen gezamenlijk hebben ontwikkeld. De Hypercar BoP is specifiek afgestemd op de behoeften van de nieuwe categorie, gebaseerd op de kennis en ervaring die in de loop der jaren is opgedaan.
Balance of Performance
In ons eerste stuk over de nieuwe Hypercar-klasse kon je al lezen dat er enorm veel twijfels zijn rond de Balance of Performance (BoP). Zowel de FIA als de ACO hebben een lange geschiedenis in het gebruik van BoP. De FIA is halverwege de jaren 2000 begonnen met het balanceren van auto's in GT-races en is voortdurend bezig met het verbeteren van het proces. Elk jaar zijn er meer dan veertig door de FIA goedgekeurde evenementen met BoP in gebruik, variërend van de FIA Cross-Country World Cups en de FIA World Touring Car Cup tot GT-races, inclusief GT3- en LMGTE-categorieën. Bij de ontwikkeling van de Hypercar-BoP is rekening gehouden met de ervaringen die de FIA doorheen de jaren heeft opgedaan.![Toyota Hypercar](https://www.autosport.be/i/200/upload/4ce2a7c566e97a55435d849f8c5d19913693c750.jpg)
Dit jaar mogen niet-hybride LMP1's racen naast de LMH-auto's in de topcategorie, waarbij hun prestaties uitgebalanceerd zullen zijn. Er wordt gehoopt dat LMDh-auto's, die gezamenlijk zijn ontwikkeld door de ACO en IMSA, en die sommige componenten delen met de volgende generatie LMP2-auto's, al in 2022 kunnen racen in de Hypercar-klasse van de FIA WEC met de LMH-machines.
Aangezien het vermijden van kostenescalatie een van de belangrijkste doelstellingen van het LMH-concept is, zijn er verschillende andere kostenbesparende maatregelen genomen. Het huidige seizoen is het eerste in de LMH-homologatiecyclus en dus wordt er gecontroleerd op testen. Het gebruik van dure materialen en technologie is sterk beperkt. Zo is het minimumgewicht voor de versnellingsbak vastgesteld op 75 kg, waarbij het gebruik van magnesium of aluminium behuizing verplicht is. De ophanging is ook vereenvoudigd, met een ontwerp met dubbele driehoeken verplicht en hulpmiddelen zoals actieve systemen en massadempers zijn verboden.
Er is ook één enkele aero-kit toegestaan, zonder onderscheid voor Le Mans en de andere races. Om ontwikkelingskosten te vermijden, worden de banden exclusief geleverd door Michelin met verschillende afmetingen speciaal voor achter- en vierwielaangedreven auto's. Bovendien resulteert een lager uitgangsvermogen in lagere ontwikkelingskosten voor de aandrijfeenheid.
Veiligheid
Omdat veiligheid de hoogste prioriteit is voor elk FIA-project, bevatten de LMH-voorschriften een aantal veiligheidsverbeteringen. Vanwege het hoge prestatieniveau dat door auto's wordt bereikt, moeten alle deelnemers tijdens de homologatie bewijzen dat hun aerodynamica stabiel blijft bij verschillende autoattitudes, binnen de limieten die zijn vastgelegd in een tabel met kritische snelheden.![ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - race versie](https://www.autosport.be/i/200/upload/5b651ce237cf05950930b1151f8421a91cf03eb5.jpg)
Beenvulling is nu verplicht en er is een nieuwe belastingstest voor het binnenste beenbeschermingspaneel geïntroduceerd. Om te zorgen voor een betere energieabsorptie bij frontale aanrijdingen, is de dekking van de hoofdsteun vergroot. De specificatie van de brandstoftankbalk is ook verbeterd.
Dit weekend is het eindelijk zover. De Hypercar-klasse is al in actie gekomen tijdens de WEC Prologue, maar kon toch niet de tijden van enkele LMP2's halen. Het is afwachten of dat puur door de nieuwheid van het concept komt, of door foute berekeningen van de FIA en de ACO. Een ding is zeker: de 6 Uur van Spa wordt een spektakel.
Foto: FIA WEC, Arne Simons
Tweet