van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 32

BMW M4 GT3 Evo
BMW M4 GT3 Evo
Het was eens een rustweek als het op endurance racerij aankwam, wat toch wel een raar gevoel geeft. Zeker gezien we sinds het begin van dit seizoen ieder weekend praktisch non-stop wel een wedstrijd hier en daar kregen. Gelukkig was het maar voor een weekje, want komend weekend staat de volgende manche van de DTM op het programma op de Nürburgring. Onderwijl kwamen - op het slechtst bewaarde geheim van JOTA na - er toch niet al te veel nieuwtjes naar buiten de afgelopen week. Maar die we gevonden hebben, willen we u zeker niet onthouden.
Start 2023 IGTC Indianapolis 8 Hours
Start 2023 IGTC Indianapolis 8 Hours
*** Vorige week kon u bij ons al lezen dat de Suzuka 1000 km zijn datum kent voor 2025, maar dit heeft ook gevolgen voor de Indianapolis 8 Hours. Gezien Suzuka nu de datum van 12 tot en met 14 september heeft gekregen, verschuift de Amerikaanse manche met twee weken, waardoor deze nu van 16 tot en met 19 oktober zal plaatsvinden. De rest van de kalender - Bathurst en Spa-Francorchamps - blijft (voorlopig) ongewijzigd.

Marco Wittmann - BMW Team RMG
Marco Wittmann - BMW Team RMG
*** Een opvallend nieuwtje kwam er buiten bij BMW. BMW M Motorsport heeft aangekondigd dat men de samenwerking met Team RMG na veertien jaar stop zet. Een opvallend feit, gezien het team van Stefan Reinhold in 2010 opgericht werd met het oog op de terugkeer van BMW in de DTM in 2012. Maar liefst 140 wedstrijden hebben zij achter de kiezen voor het Beierse merk in de DTM - toen nog in de Class One-era - met negentien overwinningen en twee titels voor de piloten. Daarna richtte het team zijn pijlen op de GT-racerij, met onder meer het BMW Junior Team. Zo werden zij nog derde tijdens de meest recente 24 uur van de Nürburgring, met onder meer Charles Weerts. Ook waren zij belangrijk bij de ontwikkeling van de BMW M Hybrid V8 en de BMW M4 GT4 EVO. Het is dus af te wachten of Team RMG in 2025 naar een ander merk stapt, of helaas zal ophouden te bestaan.

BMW M4 GT3 Evo
BMW M4 GT3 Evo
*** De nieuwe BMW M4 GT4 EVO heeft voor het eerst getest op de Nordschleife. De nieuwe bolide werd op de Grüne Höle bestuurd door Jens Klingmann en Augusto Farfus, die samen met Bruno Spengler vooral gewerkt hebben aan de ontwikkeling van de EVO. BMW deed wel vrij mysterieus qua hoeveel rondjes er gereden werden op de Nordschleife, buiten het bericht dat ze "een groot aantal rondjes hebben gereden en waardevolle gegevens hebben verzameld". In ieder geval lijken ze wel op schema te zitten. Maar of de wagen al in actie zal komen dit jaar, zoals bijvoorbeeld in de NLS, is nog niet gegarandeerd. Al liet hoofd van BMW M Motorsport Andreas Roos wel al zoiets vallen.

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT - BMW M4 GT3
*** We weten overigens al waar de nieuwe bolide zeker zal rijden: de Michelin 24H Dubai. Century Motorsport, dat al bevestigd heeft dat het met deze bolide gaan racen in 2025, lijkt de voornaamste kandidaat om het merk te vertegenwoordigen in het Midden-Oosten. Het Britse team zal eerst nog de Gulf 12 Hours betwisten met de huidige generatie M4, om daarna de nieuwe te gebruiken in Dubai. Maar ook Team WRT zou wel open staan voor een terugkeer naar wat toch wel de seizoensopener van het jaar genoemd mag worden. Dit jaar stonden ze ook op de deelnemerslijst, totdat de wedstrijd twee weken verlaat werd vanwege logistieke problemen en het team geen risico's wilde nemen richting de start van het Europese seizoen.

Pure Rxcing - Porsche 911 GT3-R (992)
Pure Rxcing - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Wie nog afzakt naar Dubai, zijn Pure Rxcing en Heart of Racing by SPS. Voor Pure Rxcing een debuut in de wedstrijd tweemaal rond de klok, al heeft men de laatste twee jaar de nodige adelbrieven verzameld. Zij komen aan de start met een Porsche. Voor Heart of Racing by SPS is het een terugkeer naar de race, maar dan wel met een Mercedes. In totaliteit staan er nu 82 wagens op de deelnemerslijst, wat een stevige verhoging is tegenover de laatste twee jaar.

FF Corse - Ferrari 296 GT3
FF Corse - Ferrari 296 GT3
*** Volgend seizoen zullen we in de British GT terug een Ferrari zien en dit met dank aan FF Corse. Het Britse team heeft aangekondigd dat men met een 296 GT3 aan de start wil verschijnen in het Brits kampioenschap, met toestemming van SRO uiteraard. FF Corse heeft vooral hun strepen verdiend in de Ferrari Challenge, waar men vorig jaar nog voor een derde keer de Ferrari Challenge Finali Mondiali wist te winnen. Wie de wagen zal besturen is nog niet geweten, al is de kans groot dat er zeker een jongeling uit hun eigen academie bij zal zijn.

Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
*** In IMSA lijkt er misschien een uitbreiding te komen van het aantal Ferrari's op de grid. Afgelopen jaar waren Risi Competizione en vooral Conquest Racing actief met de Italiaanse bolide, maar het team van Eric Bachélart overweegt om zijn inzet te verdubbelen. Het zou de eerste maal zijn dat het team twee wagens zal opereren, maar gezien de successen met onder meer op Road America twee weekends terug, en een opvallende tip van Manny Franco - een piloot bij het team -, heeft het toch onze landgenoot tot nadenken gezet. Vooral de conecties met de Ferrari Challenge in Noord-Amerika kan alvast helpen om de nodige piloten te vinden.

Gradient Racing - Ford Mustang GT3
Gradient Racing - Ford Mustang GT3
*** In IMSA zullen we volgend jaar weer een extra Ford Mustang GT3 zien. Gradient Racing heeft namelijk bekend gemaakt dat men in 2025 hun Acura NSX GT3 Evo aan de kant zal schuiven voor een Multimatic geprepareerde bolide. Hiermee komt er een einde aan een samenwerking van zes jaar tussen de Amerikaanse tak van Honda en het Texaanse team. Ook hier zullen de piloten op een later moment bekend gemaakt worden.

Filipe Albuquerque
Filipe Albuquerque
*** Binnen twee weken komt de European Le Mans Series naar Spa-Francorchamps en zal er al zeker één piloot niet van de partij zijn. Oliver Jarvis moet verstek geven gezien hij op dat moment actief zal zijn in Virginia voor IMSA. De vervanger daarentegen is niet mis: Filipe Albuquerque. Iemand die het hoogste trapje in Spa goed kent, gezien hij tussen 2018 en 2021 maar liefst vier keer op rij de 4 Hours of Spa wist te winnen.

Foto's: BMW M Motorsport - Fanatec GT World Challenge America - Geert Franquet - 24H Series powered by Hankook - Racing International Photography - FF Corse - IMSA - Gradient Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 13 augustus 2024.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons