Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 34
*** Ook in Italië kwamen twee Belgen in actie. Gilles Stadsbader en Baptiste Moulin keerden terug naar Mugello voor de sprint-manche met de VSR Lamborghini. Voor Stadsbader was het moeilijk weekend, want op zaterdag was het al over wanneer Mattia Michelotto nog voor de eerste bocht er uit getikt werd. Op zondag verliep het beter met een vijfde plaats. Moulin dan weer eindigde samen met Ignazio Zanon achtste op zaterdag en negende op zondag. De overwinningen gingen naar Jens Klingmann en Max Hesse voor BMW Italia Ceccato Racing en Pietro Delli Guanit en Rocco Mazzola voor Tresor Audi Sport Italia.
*** In Virginia was het Paul Miller Racing die op het hoogste schavot stond. Madison Snow en Bryan Sellers piloteerde de BMW richting winst algemeen en GTD Pro met iets meer dan drie seconden voorsprong op de Multimatic Motorsports Ford van Mike Rockenfeller en Harry Tincknell. Zij konden profiteren nadat de Heart of Racing Team Aston Martin van Ross Gunn en Alex Riberas een drive through kregen. Al bleef het Brits-Spaanse duo nog wel derde. In GTD ging de overwinning naar de Korthoff Preston Motorsports Mercedes van Mikael Grenier en Kenton Koch. Overigens de allereerste overwinning van het team in IMSA tot nu toe. Daar werd de Heart of Racing Team Aston Martin wel tweede, met dank an Roman de Angelis en Zach Robichon. De Forte Racing Lamborghini van Loris Spinelli en Misha Goikhberg completeerde het podium.
*** Volgens Sportscar365 zou Inception Racing wisselen van wagen voor de rest van het seizoen. Het team dat rond Brendan Iribe is gebouwd, en met Bas Leinders als teammanager, zou namelijk hun McLaren 720 GT3 Evo wisselen voor een Ferrari 296 GT3. De transitie naar de nieuwe bolide zou ingaan vanaf de voorlaatste race van het seizoen, de endurance-wedstrijd in Indianapolis. Leinders wilde op dit moment nog niet antwoorden op de geruchten.
*** Kellymoss With Riley komt met een extra Porsche aan de start tijdens de Battle of the Bricks in Indianapolis. Het team, dat vooral zijn strepen verdiend heeft in de Porsche Carrera Cup North America, keert terug nadat zij nog deelnamen aan de Rolex 24 begin dit jaar. De wagen zelf zal overigens bestuurd worden door piloten uit eigen stal, met Jake Pedersen, Kay van Berlo en Riley Dickinson.
*** Ook SunEnergy1 Racing keert terug naar Indianapolis. Net zoals Kellymoss gaat Kenny Habul aan de start verschijnen met zijn Mercedes tijdens de Battle of the Bricks. Ook de Australiër kwam niet meer in actie in het kampioenschap sinds de Rolex 24 en was zelfs afwezig sinds de tweede plaats in Bathurst. Nochtans is Habul een vaste habituée in de Intercontinental GT Challenge, maar moest de wedstrijden van de Nürburgring en Spa missen vanwege zakelijke verplichtingen.
*** AWA zal ook volgend seizoen in IMSA aantreden met slechts één Corvette. Het Canadese team had normaal twee wagens om in te zetten voor dit seizoen, maar na Sebring besloot eigenaar van de wagen, Anthony Mantella, zijn wagen te koop te zetten. De andere wagen heeft tot nu toe alle wedstrijden gereden en zal volgend jaar ook met Orey Fidani en Matt Bell aan de start verschijnen.
*** IMSA zal volgend jaar ook extra testdagen inlassen in het begin van het seizoen. Tussen Daytona en Sebring zullen ze in februari al van de partij zijn op het laatstgenoemde circuit. Dat terwijl er midden december eveneens een testweek op de planning staat in Daytona. Ook zullen de teams in LMP2, GTD Pro en GTD niet continu testen voor Sebring 2025 en Daytona 2026. LMP2 krijgt hoogstens tien testdagen doorheen het jaar, terwijl GTD Pro en GTD er maar vier hebben. In het geval van de laatste klasse kan dit opgetrokken worden naar zes als het voor hun amateurpiloot is. Dit natuurlijk buiten de officiële testdagen, die IMSA zelf organiseert, gerekend natuurlijk.
*** Het FIA WEC gaat een nieuwe documentaire lanceren: Meet the Legends. De docu zal inzicht geven op alle constructeurs die meerijden in de topklasse van het kampioenschap. Hiermee gaan zij verder op hun andere serie die na alle wedstrijden wordt uitgezonden, WEC Full Access. De afleveringen zullen vanaf november uitgezonden worden op het YouTube-kanaal van het kampioenschap.
*** Er wordt verwacht dat tijdens het komende seizoen in de Asian Le Mans Series er drie nieuwe teams aan de start zullen verschijnen in GT3. Zo zou het Chinese Climax Racing, het Oekraïnse Tsunami RT en Amerikaanse Winward Racing het kampioenschap vervoegen. Tezamen zouden zij maar liefst vijf wagens extra toevoegen, waarvan vier Mercedessen en een Porsche.
*** En daar blijft het niet bij voor Winward Racing, want zij worden ook verwacht in de Michelin 24H Dubai. Samen met HRT trekken zij richting de Emiraten om deel te nemen aan de eerste 24-uursrace van het seizoen. De laatste keer dat Winward van de partij was dateert al van 2020, wat tevens ook de laatste keer was dat een Mercedes de ondertussen klassieker kon winnen.
*** BMW komt in 2026 met een compleet nieuwe wagen aan de start, maar niet voor de topklasse. Integendeel, de nieuwe bolide zal namelijk de opvolger worden voor de BMW M325i Racing, BMW M240i Racing en de BMW M2 CS Racing. Vooralsnog liet BMW M Motorsport nog niet veel info vrij over de wagen zelf, behalve dat hij gebaseerd is op de G87-spec M2. Gezien de huidige bolides al wel eens gepasseerd zijn in de Belcar, zullen we deze bolide dan ook mogen bewonderen in het Belgisch kampioenschap vanaf 2026?
Foto's: Thomas Smets - Fanatec GT World Challenge Asia - Italian GT Championship - BMW M Motorsport - Geert Franquet - Mercedes-AMG Motorsport - IMSA - Porsche AG - Racing International Photography
Tweet