van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 37

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Afgelopen weekend was bijzonder succesvol voor de Belgische piloten in de endurance racerij. Laurens Vanthoor behaalde zijn tweede overwinning van het seizoen in het FIA WEC, terwijl Dries Vanthoor en Team WRT voor het eerst dit jaar op het podium stonden. In Shanghai verzekerde Alessio Picariello zich van de Pro-Am-titel in de Fanatec GT World Challenge Asia. Maar de racekalender is nog niet leeg; dit weekend staan er opnieuw belangrijke wedstrijden op het programma, zoals de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup in Monza, IMSA in Indianapolis en nationale evenementen zoals de Belcar en de VW Fun Cup op de Anneau du Rhin. Daarnaast zijn er, zoals gebruikelijk, tal van nieuwtjes die we niet onvermeld willen laten.
  • Dreamdrive
Oregon Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Oregon Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Wie de artikels over de Porsche Carrera Cup Benelux heeft gelezen, weet dat storm Boris ook de Red Bull Ring trof. Daar vond dit weekend ook een manche van de GT Open plaats, waar op zaterdag Alessio Deledda en Jordan Pepper dominant de overwinning behaalden in de Oregon Team Lamborghini. Pepper controleerde de wedstrijd van bij de start, ondersteund door zijn Italiaanse teamgenoot. De Car Collection Motorsport Porsche van Gustav Bergström en Nico Menzel eindigde als tweede, terwijl de tweede Oregon Team-auto van Rolf Ineichen en Leonardo Pulcini het podium vervolledigde.

Eastalent Racing - Audi R8 LMS GT3 Evo II
Eastalent Racing - Audi R8 LMS GT3 Evo II
De tweede race werd een prooi voor het thuisteam Eastalent Racing Audi, met Christopher Haase en Simon Reicher. De Duitse veteraan legde de basis, waarna zijn Oostenrijkse teamgenoot het afmaakte. Ze wonnen met acht seconden voorsprong op de Spirit of Race Ferrari van Nicola Marinangeli en Vincent Abril en bijna tien seconden op de Greystone GT McLaren van Dean MacDonald en James Kell. Haase en Reicher nemen hiermee ook de leiding in het klassement. Laurent de Meeus, rijdend voor AF Corse Ferrari, moest op zaterdag na één ronde opgeven en eindigde zondag als 21ste algemeen en twaalfde in zijn klasse.

Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
*** Voordat het weekend in Fuji begon, kreeg Ferrari al slecht nieuws. Ferrari AF Corse had beroep aangetekend tegen de uitslag van de Totalenergies 6 Hours of Spa. De Italiaanse constructeur stond op het punt de overwinning te pakken toen de rode vlag werd gezwaaid na een crash van Earl Bamber met de Cadillac en Sean Gelael's BMW. Tien minuten voor het einde werd er echter nog een uur en drie kwartier wedstrijd toegevoegd aan de race, wat volgens Ferrari tegen de regels was. Hun klacht werd aanvankelijk afgewezen en ook het Internationale Hof van Beroep verwierp het beroep. Hierdoor zijn Jota, Will Stevens en Callum Illott officieel de winnaars van de race, vier maanden na dato.

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
*** Peugeot heeft dit seizoen al verschillende technische 'jokers' ingezet om de  wagen te verbeteren. Volgens technisch directeur Olivier Jansonnie zijn verdere wijzigingen niet uitgesloten. In oktober staat een cruciale test gepland op een Europees circuit, die zal bepalen of meer aanpassingen nodig zijn. Peugeot behaalde intussen een vierde en achtste plaats in Fuji.

Earl Bamber, Alex Palou en Alex Lynn
Earl Bamber, Alex Palou en Alex Lynn
*** Hoewel er nog niets officieel is, gonst het van de geruchten betreffende de Cadillac-piloten voor volgend jaar. Earl Bamber en Alex Lynn zouden overstappen van Chip Ganassi Racing, en zelfs Sébastien Bourdais zou kunnen overstappen van IMSA naar het FIA WEC. Aan de Jota-zijde zouden Will Stevens en Norman Nato blijven, terwijl Callum Illott naar verluidt vertrekt en mogelijk terugkeert naar IndyCar met Prema Racing. Ook Jenson Button wordt genoemd als mogelijke kandidaat voor het laatste zitje.

Genesis
Genesis
*** Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft aangekondigd zijn intrede te willen doen in de LMDh- en LMH-klasse, wat positief werd onthaald. IMSA-baas John Doonan reageerde enthousiast en liet weten dat Genesis welkom is in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Indien ze deelnemen, zou Genesis het zesde merk in de LMDh klasse worden in IMSA naast Porsche, Cadillac, Acura, BMW en Aston Martin vanaf 2025.

JDC-Miller Motorsports & BMW M Team RLL - Porsche 963 & BMW M Hybrid V8
JDC-Miller Motorsports & BMW M Team RLL - Porsche 963 & BMW M Hybrid V8
*** Uit de Verenigde Staten komen al talrijke bevestigingen voor het IMSA-seizoen 2025. Winward Racing keert terug met een Mercedes in GTD, terwijl Riley en PR1/Mathiasen Motorsports deelnemen in LMP2. Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon zullen voor Winward Racing rijden, waarbij Burdon als endurance-piloot zal fungeren. JDC-Miller Motorsports keert ook terug in GTP met hun Porsche 963, maar de rijders moeten nog worden bevestigd. Ondertussen werkt teambaas John Church aan een tweede wagen.

*** Magnus Racing zal na de Rolex 24 at Daytona in 2025 een pauze inlassen. Teameigenaar en coureur John Potter, die actief is in de vastgoedsector, kreeg een groot project toegewezen, wat hem deed besluiten om de raceactiviteiten tijdelijk stil te leggen. Magnus Racing kwam dit jaar alleen in actie tijdens de IMSA Michelin Endurance Cup met een Aston Martin.

Luca Engstler - Lamborghini Team Liqui Moly by GRT Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Luca Engstler - Lamborghini Team Liqui Moly by GRT Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Lamborghini staat voor een logistieke uitdaging met de Battle of the Bricks dit weekend. Door de overlapping met de endurance-wedstrijd van de Fanatec GT World Challenge Europe in Monza, moeten ze hun piloten verdelen over beide kampioenschappen. Maximilian Paul en Luca Engstler zullen in Indianapolis racen voor Iron Lynx, waarbij ze hun IMSA-debuut maken. Beide heren rijden ook samen in de DTM.

Madpanda Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
Madpanda Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** In Monza worden 52 wagens verwacht voor de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup, met veel veranderingen in de line-up door de clash met IMSA. Edoardo Mortara rijdt voor het eerst in een Lamborghini GT3 voor Iron Lynx en onder andere Kevin Éstre (Schumacher CLRT), Valentin Hasse-Clot (Walkenhorst Motorsport), Broc Feeney (Al Manar Racing by GetSpeed), Sergio Sette Câmara (Boutsen VDS) en landgenoot Baptiste Moulin (GRT Grasser Racing Team) komen ook in actie. Rowe Racing BMW #98 is een twijfelgeval vanwege de deelname van Nick Yelloly en Philipp Eng in de VS. Wel verliezen we zeker Eastalent Racing en MadPanda Racing, die vorige week aangaven de rest van het seizoen niet meer te rijden.

Start 2023 IGTC Indianapolis 8 Hours
Start 2023 IGTC Indianapolis 8 Hours
*** Tijdens de Indianapolis 8 Hours zullen er 25 wagens aan de start verschijnen. Team WRT en GruppeM zijn de voornaamste kanshebbers voor BMW en Mercedes, die vermoedelijk met een volledige Pro-bezetting zullen deelnemen. Acura, Porsche (zonder fabriekssteun), Ferrari en Chevrolet verschijnen ook aan de start. Voor Chevrolet wordt dit hun debuut in de Intercontinental GT Challenge. De coureurs worden later bekendgemaakt.

*** Bij de Bathurst 12 Hour volgend jaar zullen, net als bij de Crowdstrike 24 Hours of Spa, races worden georganiseerd voor GT3's zonder homologatie en andere wagens. Een Lamborghini Gallardo is al bevestigd, bestuurd door Richard Gartner, evenals een BMW 1 Series en een Aston Martin DBR9. Dit belooft spektakel op Mount Panorama.

2024 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
2024 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
*** De Asian Le Mans Series heeft een voorlopige deelnemerslijst bekendgemaakt voor het komende seizoen, met 44 wagens voor het openingsweekend in Sepang: elf LMP2's, zes LMP3's en 27 GT3's. Opvallend is de afwezigheid van 99 Racing - met de omstreden Nikita Mazepin - en de overstap van Pure Rxcing van GT3 naar LMP2 met ondersteuning van TF Sport. In GT3 zijn er geen Audi's meer te vinden, maar Mercedes-AMG - een andere bolide die nog niet mag deelnemen in Le Mans - is met acht wagens dan weer het best vertegenwoordigde merk.

MZR Motorsportzentrum-Ried - KTM X-Bow
MZR Motorsportzentrum-Ried - KTM X-Bow
*** KTM werkt aan een Evo-versie van hun X-Bow GT2. De Oostenrijkse constructeur heeft de aerodynamica verbeterd en het vermogen opgevoerd. De X-Bow GT2 is nu al succesvol, met verschillende overwinningen in de GT2 European Series en leidt zowel de Pro-Am- als de Am-klasse dit jaar. De nieuwe wagen zal eind 2024 beschikbaar zijn en klaar zijn voor competitie in 2025.

Foto's: Racing International Photography - GT Open - Arne Simons - Georges de Coster - Genesis - Thomas Smets - Geert Franquet - Fanatec GT world Challenge America - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in International GT Open op maandag 16 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Red Bull Ring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons